Gå til innhold

GAMER STORY: "Hvem i huleste gidder å se på andre spille PC?"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkeloverskriften fenget helt klart meg. Har spilt siden tidlig 80 tall og foretrekker fortsatt singleplayer spill med god story fram for "skyt på alt som rører seg". Har rett og slett blitt for gammal.

 

Det å se på andre spille gidder jeg overhodet ikke. Spill for meg handler om innlevelse og fantasi og ikke konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkeloverskriften fenget helt klart meg. Har spilt siden tidlig 80 tall og foretrekker fortsatt singleplayer spill med god story fram for "skyt på alt som rører seg". Har rett og slett blitt for gammal.

 

Det å se på andre spille gidder jeg overhodet ikke. Spill for meg handler om innlevelse og fantasi og ikke konkurranse.

 

Her har vi et ærlig og godt svar.

 

Foretrekker nesten alltid singleplayer, selv, fremfor samme type spill med multiplayer. Likevel ble DotA en del av livet mitt for ca. 10 år siden, og sitter enda i en alder av 30 og spiller, regelmessig. Det er nok uendelig mye lettere å finne entusiasmen for slike spill hvis du har spilt ett eller flere av dem, selv. Jeg føler samme innlevelse og galskap som når jeg ser fotball, når jeg ser Dota 2. Det er like fascinerende hver gang jeg oppdager hvor interessert jeg er.

 

Gi søndagens "noob-stream" for Dota 2 turneringen "The International" en sjanse, så kanskje du finner inspirasjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riot har ganske mye kult på gang innenfor lore. Du kan sjekke ut promo-pagen for eventet som foregår nå:
http://eune.leagueoflegends.com/en/site/bilgewater/

De er veldig flinke på interaktive nettsider, musikk osv.

Selvfølgelig er dette langt ifra noen skikkelig singleplayer historie. Det er bonus, til de som er interessert i det. Det er jo gameplayet de fleste spiller for. Og det er jo og klart at det ikke er så gøy å se på med mindre du ikke har spilt det selv. Det er og klart vanskeligere enn spill som f.eks fotball å bare begynne å se på.

 

Eller er jo League of legends lettere å sette seg inn i en det Dota 2 er. Dota 2 er jo mer eller mindre enn sequel til orginale dota, mens riot tok det en annen retning. En mer mainstream retning, der de gikk mye mer vekk fra mer avanserte mechanics osv (som f. eks turn speed, i league så bruker du ikke tid på å snu deg, men i Dota 2 gjør du). Det forskjellige fokuset betyr jo og forskjellig gameplay. 

 

Competetive er jo ganske forskjellig derimot. Dota 2 er jo stort sett massevis av turneringer overalt, og så har du TI som er den store turneringen med en enorm sum med penger. Riot på den andre siden har en veldig organisert modell. De driver selv ligaene i Europa og USA. Det er jo og som sagt stort sett ligaer i de forskjellige regionene, Du er og garantert veldig god produksjonskvalitet og svært profesjonelle sendinger for alle gode League lag som spiller. Før var League størst på IEM, og det spillet som gav ESL mest seere. Når ESL av og til er ansvarlig for et IEM arrangement med League of Legends, så er det ganske mange klageposter om dårlig kvalitet på frontpage på reddit. De har gått fra de beste til de dårligste når det gjelder profesjonell League of Legends. 

 

Ikke at ESL ikke er gode, da de fortsatt er ansvarlig for de største CS:GO turneringen f.eks. Det er bare at Riot har blitt veldig flinke på det (for ikke å snakke om den som alltid har vært best, OGN).  Samtidig har de nok og litt større budsjetter for det. Samtidig foregår alle ligaer i studioer, i motsetning til turneringer der alt må rigges opp på selve eventet. Og det er mer problemer også for Riot når de har større turneringer, enn det de har i studioene sine.

Lenke til kommentar

At en 41-åring i helsetrøye og ermeløs flanell-skjorte ikke skjønner seg på e-sport, er vel egentlig en selvfølge...

Det er jo en oppdiktet person, laget med tanke på at personen skal ha mest mulig fordommer som mulig, og så lite forstående som mulig. Det er en del av reklamekonseptet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ser på e-sport (Dota2, CSGO m.m.) i stedet for å spille de samme spilla sjøl, av samme grunner som jeg kun ser på UFC:

  • Jeg er ikke veldig glad i å bli rundjult
  • Det er underholdende, særlig når kommentatorene er gode.
Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer i Dota2, men hvis du spiller competitive i CS:GO kommer du jo med folk som er like gode som deg. Noen ganger vil du bli knust, andre ganger vil du knuse de andre. Alt i alt vil du ha rundt 50% winrate. I League of Legend har absolutt alle game-modes MMR (Match-Making-Rating). Det vil selvfølgelig ta et par games før du er på det nivået du skal være, da system gir deg en fast standardverdi når du starter.

I DotA 2 så har du også MMR i alle de normale matchmakingene (ikke mods). De kalibreres akkurat slik du snakket om, men over flere matcher. Det er også noe som kalles Ranked Matchmaking. Det er det samme som Competetive i CS:GO (kan jeg tenke meg), men her handler det bare om å forhøyne MMRen, og spille derfor ikke med trolls. Denne MMRen er synlig, mens i Normal Matchmaking er den uoffisiell og bak scenen. De proffesjonelle sitter rundt 5-7000 MMR poeng, mens vi andre dødelige sitter fast på 2/3000 MMR (færre MMR poeng = "dårligere"). Det er et veldig genialt system som gjør at du alltid sitter med litt over 50% winrate, og møter jevn motstand

Lenke til kommentar

"Her kan det være snakk om store summer: Den største turneringen, The International, deler for eksempel ut vanvittige 25 millioner kroner til de beste lagene i Dota 2. "

 

Det kan hende jeg missforstår eller ser feil, men i følge The International 5 (jeg tenker meg det er den som er nevnt) sin hjemmeside er prize poolen på snart 18 millioner dollar (altså nærmere 140 millioner kroner). Hvis det er vinnerteamet det er snakk om, så skal det få 6,4 millioner dollar (litt over 50 millioner, altså 36% av prize poolen). http://wiki.teamliquid.net/dota2/The_International/2015

Lenke til kommentar

Her kan du se fordelingen i League of Legends på de forskjellige divisjonene.

http://www.lolsummoners.com/stats/eune

Hvis du altså er rundt gold 4/gold 3 så er du bedre enn 90% av spillerene som spiller. Likevel er det langt fra gold til diamond1/master hvor de proffe ligger. Selv om svært få proffe spiller på EUNE, alle er samlet på EUW. Så "vanlige dødelige" ligger ganske spredt, men de fleste ligger jo i bronse/silver/gold 5.

 

Ellers har jeg ikke merket noe større andel trolls i competetive/ranked fremfor normal. Det er mye mer varierende hvor bra folk spiller, og de prøver mye nytt osv, likevel er det fortsatt svært få som troller/prøver å tape fordi de ikke bryr seg osv.

 

Det er absolutt et veldig bra system, det er ikke noe gøy å komme mot tilfeldige motstandere. Det er tilfeldig nok hvem du kommer med :p

 

Dota 2 har utrolig mye av pengene sine involvert i TI. Det er en god del mer penger involvert i League of Legends, men premiepotten for å vinne VM er jo langt mindre enn i Dota 2. Grunnen er at pengene er mer jevnt fordelt, og Riot støtter utrolig mange lag via lønn osv som skaper sikkerhet. I Dota 2 er du avhengig av å vinne turneringer for å få inn penger. I League er den største ekstrainntekten med å vinne bedre sponsoravtaler ville jeg tippe. Og for spillerne betyr det at de er mer verdt hvis andre lag vil kjøpe dem, og de kan og få mer penger av laget i lønn for å spille for dem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...