Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

 

 

5s

og du bytter hver gang det kommer en ny modell ?
nei tydeligvis gjør han ikke det. nei dette blir bare for dumt elgen.

 

Det er ikke dumt å spørre om det for da får man en viss oppfatning av personligheten.

 

Her skulle jeg likt å vist om dere synes det er verdt å bytte ( betale så mye penger )  hver gang  og hvorfor når det hevdes at endringene er små mellom hver modell

 

 

Personlig synes jeg ikke det er verdt å bytte hver gang det kommer en ny modell, og det har lite og ingen ting med hvor mye/lite det koster, men er mer en prinsippsak.

 

Hvor mange og hvilke telefoner har du hatt de siste 8 årene? Hva mener du de opplysningene sier om din personlighet?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lit vanskelig å forklar men det å bytte til siste (og dyreste utgave )  hver gang det kommer en ny modell , eventuelt ikke riktig så ofte , men ihvertfall før det er lovet store endringer virker å ligne på aksehandel

 

greit nok at man ikke vil tape for mye penger ved å selge telefonien til andre , men man taper jo likvell en god del penger på å kjøpe nye telefon ofte 

 

jeg har faktisk lurt veldig på hvorfor så mange gjør det for det kan umulig være lønnsomt , selv om man for litt igjen når man selger den

 

de som kjøper nye bil beholder enten bilen til den er gammel , eller selger den videre for å ikke tape for mye penger.

de flest bytter bil med mange års mellomrom , mens noen få selger bilen neste med en gang de har skaffet seg den

 

uanet jeg forstår ikke helt den praksisen.

de kan umulig lønne seg  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...og når vi da lar elgen være i fred, så er vi tilbake til trådens tema, Apple sin enorme andel av overskuddet i mobilbransjen. Noe som delvis kan tilskrives salgsprisen på produktet.

 

Som du skriver, hekomo, så lenge Apple selger i bøtter og spann så kan det tyde på at prisen ikke er så alt for gal. Hvis nok kunder hadd syns det var for høy pris, så hadde de ikke handlet.

 

Disse merkelig argumentene om "overpris" minner meg om et ordtak jeg så en gang:

 

"en kyniker vet prisen på alt, men kjenner ikke verdien på noe"

Du kan jo prøve som prest å gå inn i en moske og forkynne ditt ord.

Tror du at du får gehør?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...og når vi da lar elgen være i fred, så er vi tilbake til trådens tema, Apple sin enorme andel av overskuddet i mobilbransjen. Noe som delvis kan tilskrives salgsprisen på produktet.

Som du skriver, hekomo, så lenge Apple selger i bøtter og spann så kan det tyde på at prisen ikke er så alt for gal. Hvis nok kunder hadd syns det var for høy pris, så hadde de ikke handlet.

Disse merkelig argumentene om "overpris" minner meg om et ordtak jeg så en gang:

"en kyniker vet prisen på alt, men kjenner ikke verdien på noe"

 

Du kan jo prøve som prest å gå inn i en moske og forkynne ditt ord.

Tror du at du får gehør?

Neppe. Men jeg hadde jo håpet at datadingser skulle være noe enklere å forklare, og forstå, enn å sammenligne med en prest i en moské. Jeg har mer eller mindre gitt opp elgen, men hvis din sammenligning skulle stemme, så er det kanskje like greit å gi han opp fullstendig...

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det sier jeg ikke i det hele tatt, og det forklarte deg for deg også. Hvorfor du nå påstår noe du vet er feil skjønner jeg ikke. Jeg har ikke tatt stilling til om Apple Watch er bra eller ikke. Jeg har påpekt at Apple Watch ikke er ment å erstatte iPhone eller gjøre det samme som en telefon.

 

Jeg skrev jo direkte til deg at: "Jeg har ikke sagt noe om Apple Watch er perfekt eller ikke. Jeg sa noe om hva formålet med produktet er. Formålet er ikke å gjøre akkurat det samme som en telefon."

 
 
Mitt iOS-økosystem? Hva er det du snakker om? Jeg har alltid brukt Android som telefon-OS (så lenge jeg har hatt touch-telefoner), og gjør det den dag i dag. Jeg har derimot hatt muligheten til å bruke/teste iPhone ved siden av, men det er det eneste iOS-produktet jeg har noe særlig erfaring med. Når jeg trener bruker jeg en enkel og billig og liten MP3-spiller med sort/hvitt-display. Jeg har ingen tablet (men hadde en billig Android-tablet fra Kina for en tid tilbake som nå er død).
 
Jeg svarte på en som skrev at Apple fant opp en digital klokka som kan gjøre akkurat det samme som en telefon. Jeg påpekte at den ikke er ment å gjøre det samme som en telefon, eller erstatte telefonen. Er vi egentlig enige da? I så fall, hvorfor lyver du om hva jeg skriver?
 
Ellers skal vel Apple Watch på mange måter nettopp fungere som en "forlengelse" av telefonen.
 
 
Har noen påstått at Apple ikke tenker på salg når de selger ting? Jeg skjønner ikke hvor du vil. Blander du meg med en annen her?
 
 
Som sagt flere ganger nå: Jeg har ikke tatt stilling til kvaliteten på Apple Watch som produkt. Jeg har påpekt hva filosofien bak Apple Watch er. Mer konkret har jeg påpekt at den i følge Apple selv ikke er ment å erstatte mobiltelefonen, men å være et tillegg til den.
 
Du ignorerer jo fullstendig det jeg skriver og slenger ut tilfeldige uttalelser som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt. Jeg nevnte jo blant annet at jeg aldri engang har prøvd Apple Watch.

 

Du svarte seriøst på en kommentar som var en klar overdrivelse. Folk som svarer seriøst på klare overdrivelser er ofte folk som liker det overdrivelsen gikk på bekostning på ekstra mye.

 

Jeg skrev også i slutten at jeg beklager hvis jeg har misforstått innlegget ditt. Åpenbart har vi begge misforstått et innlegg. Ser ingen grunn til å skrive så mye. Ser ingen grunn til å diskutere noe basert på en misforståelse.

 

 

Så kan man selvsagt sammenlikne f.eks ram og ghz mellom ellers like plattformer, men dette gir fint lite mening mellom f.eks Apple og Samsung.

Nettopp. Hvis man vil kan man sammenligne sånne ting innenfor samme plattform, selv om det også da bare gir en begrenset innsikt i faktiske forskjeller.

 

 

Jeg tror det er såpass enkelt at hvis man ikke vet bedre så er tall i en brosjyre det eneste man kan bruke som grunnlag for sin egen kompetanse. For enkelte personer blir det også fasiten.

 

Det handler ikke om samme plattform. Du kan sammenligne klokkefrekvens mellom Exynos 7420 og SD810, men SD820 kommer med custom kjerner og kan ikke sammenlignes med Exynos 7420. Den eneste sammenligningen mellom klokkefrekvens vi kan få er altså mellom standard A57/A53 kjerner. Likevel er klokkefrekvens langt ifra alt i en CPU. Qualcomm trodde åpenbart det et lite øyeblikk, og SD 810 ble en svært dårlig CPU pga av det. Selv om alle kan bruke A57/A53 er ingen i nærheten av å komme på nivå med Exynos 7420. Ellers kan Samsung teoretisk bruke Apple sin grafikkløsning, da de kjøper den inn fra et selskap. Akkurat som at Samsung kjøper inn GPU fra ARM Norway. (støtt Norge, kjøp Samsung :p)

 

 

 Noen ganger lurer jeg på om folk helt ærlig ikke forstår, eller om de gjør seg vanskelige med vilje.

 

Jada. Selvsagt har dette med specs å gjøre. Og selvsagt går det an å sammenlikne specs. En Macintosh fra 1984 kan f.eks sammenliknes med en PC fra i dag på alle måter, og den vil tape på det aller meste. 2ghz er stort sett raskere enn 10mhz, f.eks. Så det går an å sammenlikne klokkefrekvenser og si noe om hva som er raskest. Hurra. 

 

Men om diskusjonen skal foregå på et så ubrukelig nivå at når noen sier at "det ikke hjelper å sammenlikne specs"er svaret "hurr durr, det gjør det det, for iphone 3 og iphone 6 og sammenlikne og bedre!" så blir det bare tull hele greia. 

 

De som er oppegående forstår kontekst. Og når noen sier "det er verdiløst å sammenlikne specs" ligger det en god del kontekst og kunnskap bak det utsagnet. Om at en del specs selvsagt kan sammenliknes, og om at alt vil bli bedre over tid. Det er bare ikke det som er poenget. Og det tror jeg egentlig de fleste forstår. 

 

Rogkas har tidligere sagt at selv en gammel (3-5 år) MBA er bedre enn noen PC. Helt sikker på at han ikke faktisk mener akkurat det han skriver? Spesielt siden han argumnterer for akkurat det han sier i sikkert 20 poster?

 

 

Uten at jeg skal si meg enig i den opprinnelig påstanden du kommenterte, så går det fint an å mene at en telefon er overpriset kontra specs uten å mene at det er en dårlig telefon, eller at specs sier alt, eller at en større telefon er bedre for alle.

 

Poenget er at spesifikasjoner ble brukt som en bortforklaring etter at jeg påpekte at Apples toppmodeller ikke er de dyreste. Deretter påpekte jeg at spesifikasjoner i seg selv ikke nødvendigvis sier så mye, for de er løsrevet fra en kontekst, for eksempel om telefonen er mindre og dermed krever dyre løsninger for å få plass til alt som skal inn der, osv.

 

Samsung sine mobiler, og spesielt de nye modellene koster betraktelig mer å produsere enn Apple sine. Det til tross for at Samsung lager nesten alle delene, og gjør nesten alt selv. Samsung sine koster betraktelig mer, fordi de bruker en del høyere kvalitet/bedre deler enn Apple. Telefoner som Sony Z3 f. eks koster derimot omtrent det samme å produsere.

 

Ellers så kan de ikke bare lage ting mindre i mindre telefoner. Du kan kutte lagring, slik at det tar mindre plass, men da blir det billigere å lage. Du kan sette inn et mindre og dårligere kamera, som igjen blir billigere. Sony selger sin Z3 compact billigere enn Z3.

 

Ellers så selger Galaxy S6 bedre enn Galaxy S5. Likevel kutter Samsung prisene med mellom 100-200$ på modellene sine i USA nå. Så de selger bra, men Samsung mener altså de er for høyt priset. Altså strider det med logikken som har blitt fremlagt her.

 

Les også denne artikkelen:

http://www.dn.no/tekno/2015/08/05/1710/Apple/verdier-tilsvarende-to-ganger-statoil-er-borte-siden-april

"Storbanken skylder på at svakere Iphone-salg vil føre til en «betydelig nedgang i inntektsveksten». "

tApple er veldig flinke til å sette en korrekt pris på produktene. En pris hvor de tjener mye, samtidig som det ikke blir for dyrt, slik at de fortsatt kan selge store volumer. Likevel er det umulig at prisen de satt ved launch, vil være den korrekte i alle regioner når den holdes statisk i et helt år. De fleste andre produkter følger markedstrender, Apple gjør ikke. Det er jo en premium mentalitet. Det koster så mye, og det gjør det alltid. Vi driver ikke med salg.

 

For folk som ikke er interessert i slike produkter vil de alltid være overpriset. For folk som er i markedet koster de mye, men de er likevel verdt prisen og koster ikke for mye. Folk som sier at Apple er overpriset har åpenbart ikke sett på andre premium produkter, og bare sammenligner med mer økonomiske modeller. Jeg forstår ikke hvorfor folk reagerer så¨mye når noen sier at Apple er overpriset. De ser det ofte fra et annet synspunkt, og vil ikke se ditt synspunkt.

 

Bare se på PCer som Lenovo sine Thinkpads. Skal du kjøpe dem utenfor bedriftsavtaler så koster de godt over Apple sine MacBooks for samme maskin.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rogkas har tidligere sagt at selv en gammel (3-5 år) MBA er bedre enn noen PC. Helt sikker på at han ikke faktisk mener akkurat det han skriver? Spesielt siden han argumnterer for akkurat det han sier i sikkert 20 poster?

 

 

 

Hæ???

 

Har du en aldri så liten stråmann på gang her...?

Lenke til kommentar

Om jeg måtte velge mellom en tre år gammel MacBook Air og en hvilken som helst fritt valgt PC hadde jeg valgt Macbooken. Jeg hadde ikke vært helt happy, men hadde landet der. Ingenting som har skjedd de siste tre årene har vært viktig nok til at jeg hadde giddet å gå over til å bruke Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

A well chosen price should do three things:

  • achieve the financial goals of the company (i.e. profitability)
  • fit the realities of the marketplace (will customers buy at that price?)
  • support a product's market positioning and be consistent with the other variables in the marketing mix

 

Den korrekte er prisen er prisen kundene er villig til å handle produktet for. Forstår ikke hvorfor folk er så opphengt i selve produksjonskostnadene ifht utpris. 

 

Det som er fantastisk for oss Android brukere er dog at samtlige produsenter er i såpass sterk konkurranse at vi har muligheten til å få mye utrolig mye tlf / spec for pengene. Aldri har det vært sterkere konkurranse i 2000-3000 kr sjiktet. Det er plass til iOS og Android her i verden, og hva andre velger som sin tlf er for meg rimelig uinteressant. 

 

#LetsAllGetAlong

 

Korrekt for hvem? Det du lister opp er fra selgeren perspektiv, noe kan fint være riktig priset fra selgerens perspektiv og overpriset fra kundens perspektiv.

 

AtW

 

Det er selgerens perspektiv når han skal prissette et produkt, men den tar hensyn til kundens perspektiv: Riktig pris - hva kunden er villig til å betale for produktet. Prisen er altså korrekt når mange nok kunder er villige til å betale.

 

 

Så hva er "mange nok"? Isåfall? Har apple vært overpriset fram til dette kvartalet? Eller er de underpriset nå? Iogmed at det er flere som kjøper dette kvartalet enn tidligere? Synes det virker som en vanskelig måte å bestemme "riktig pris", jeg tror man heller må ta innover seg at "overpriset" fra et kundeperspektiv er noe som varierer, akkurat som andre kundevurderinger av et produkt.

 

AtW

 

Det er ikke noe fasitsvar på dette, og ikke noe eksakt tall. Men når Apple klarer å tjene så godt på telefonene sine så tilsier det at prisen ikke er så dum.

 

Så er det også mer enn bare pris som avgjør om et produkt slår an. Billigere betyr ikke nødvendigvis salgssuksess. Mange faktorer spiller inn.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det er mange som kjøper ting de streng tatt ikke har råd til skal man da la være å kalle det for overpris bare fordi de betaler ?

 

Du mener de fleste som kjøper Apple-produkter egentlig ikke har råd til det?

 

 

kanskje noen kan forkler meg denne http://www.an.no/gar-jeg-i-nettbanken-for-a-sjekke-utgiftene-mine-i-2011-tror-jeg-systemet-ville-krasje/s/5-4-139105 for her virker det som Apple sine kunder  her mye penger ?
 
Hvor mye tror du denne appen koster? 10 kroner? Må man ha mye penger for å ha råd til en filleapp til 10 kroner? Her motsier du også tilsynelatende deg selv. Tidligere var det visst et problem at Apple-kunder egentlig ikke har råd.
 
Du har en veldig spesiell type argumentasjon der du ser ut til å slå ihjel dine egne argumenter på ulike måter. Du skriver ting som ikke gir mening i det hele tatt, og som får det til å virke som du bare skriver et eller annet for å skrive no.
Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Samsung sine mobiler, og spesielt de nye modellene koster betraktelig mer å produsere enn Apple sine. Det til tross for at Samsung lager nesten alle delene, og gjør nesten alt selv. Samsung sine koster betraktelig mer, fordi de bruker en del høyere kvalitet/bedre deler enn Apple. Telefoner som Sony Z3 f. eks koster derimot omtrent det samme å produsere.

 

Ellers så kan de ikke bare lage ting mindre i mindre telefoner. Du kan kutte lagring, slik at det tar mindre plass, men da blir det billigere å lage. Du kan sette inn et mindre og dårligere kamera, som igjen blir billigere. Sony selger sin Z3 compact billigere enn Z3.

 

Har du en kilde på at Samsung bruker deler av høyere kvalitet enn Apple?

 

Når jeg snakker om å gjøre ting mindre i mindre telefoner så snakker jeg nettopp om at det ikke bare er å krympe deler. Skal man ikke bare krympe, men også beholde ytelse i større grad, koster det gjerne mye penger å få til. Telefoner har jo nettopp blitt mindre (eller komponentene har det), ofte samtidig som de har fått bedre ytelse enn større telefoner hadde tidligere.

Lenke til kommentar

 

Det er mange som kjøper ting de streng tatt ikke har råd til skal man da la være å kalle det for overpris bare fordi de betaler ?

 

Du mener de fleste som kjøper Apple-produkter egentlig ikke har råd til det?

 

 

kanskje noen kan forkler meg denne http://www.an.no/gar-jeg-i-nettbanken-for-a-sjekke-utgiftene-mine-i-2011-tror-jeg-systemet-ville-krasje/s/5-4-139105 for her virker det som Apple sine kunder  her mye penger ?
 
Hvor mye tror du denne appen koster? 10 kroner? Må man ha mye penger for å ha råd til en filleapp til 10 kroner? Her motsier du også tilsynelatende deg selv. Tidligere var det visst et problem at Apple-kunder egentlig ikke har råd.
 
Du har en veldig spesiell type argumentasjon der du ser ut til å slå ihjel dine egne argumenter på ulike måter. Du skriver ting som ikke gir mening i det hele tatt, og som får det til å virke som du bare skriver et eller annet for å skrive no.

 

her har du misforstått ganske mye.

 

jeg spurte hvorfor han forsatt tjente penger på den apen når det kom en anen som gjorde samme jobben sammen med IOS

 

Det andre dreide som personer som hadde lit lite penger fra før MÅ HA en iphone i den høyere prisklassen.

da duket også spørsmålet  om alle disse Apple dingsen som er overpriset.

det er bare så synd at så få faktisk forstå det begrepet

Lenke til kommentar

Man ser jo overalt småjenter som flyr rundt med dyre telefoner, enten har de punget ut for de selv med hardt oppsparte midler eller så er det foreldre som må blø 6-7 tusen for en telefon. De fleste av disse er nok temmelig sikker på at de MÅ ha akkurat denne ene modellen. For de har noen venner som har det, eller har sett folk på tv som har denne osv. Mange klarer ikke ta egne avgjørelser og følger bare andre noe som er mye enklere. Det som går igjen når man spør om hvorfor de valgte akkurat denne er gjerne ting som ikke er rasjonelt begrunnet

- mange andre har den

- liker designet

- den er mye enklere å bruke enn andre modeller (denne går mest igjen)

- den gir status

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- mange andre har den

- liker designet

- den er mye enklere å bruke enn andre modeller (denne går mest igjen)

- den gir status

Hvis folk forteller deg at dette er gode grunner til å kjøpe en iPhone, så er det gode grunner for den det måtte gjelde. Andre som kjøper iPhone, eller hvilken som helst annen modell, har sikkert sine grunner for å gjøre sitt valg.

Lenke til kommentar

jeg har lenge hatt akkurat samme oppfattelse av saken som det kremt tar opp her

 

det er ingen tvil at for mange gir det status å ha en Iphone ( det må være siste modell for at det skal ha noen virkning)

selv om de fleste voksne er noe moderert på dette så finne det nok der også

men det er først og fremst de ynger som bare må ha den fordi alle andre har den

 

hadde de yngre faktisk betalt selv så er det ikke så mye å si , men problemet er nettop at det er foreldrene som betaler

, ikke at det er så farlig hvis mor eller far har råd men det er jo ikke alle foreldre som har råd

hva med de som får negative blikk hvis de bruker "feil" telefon  på skolen , eller blant venner ?

 

Da er det noe som er fundamentalt galt

skal man skylde på foreldrene ?

skal man skylde på Apple , som er med på å skape det selv om det neppe var hensikten (, men de tjener jo penger på de )?

skal man skylde på venner som er ekstremt opptatt av mote ?

Lenke til kommentar

 

 

Det er mange som kjøper ting de streng tatt ikke har råd til skal man da la være å kalle det for overpris bare fordi de betaler ?

 

Du mener de fleste som kjøper Apple-produkter egentlig ikke har råd til det?

 

kanskje noen kan forkler meg denne http://www.an.no/gar-jeg-i-nettbanken-for-a-sjekke-utgiftene-mine-i-2011-tror-jeg-systemet-ville-krasje/s/5-4-139105 for her virker det som Apple sine kunder  her mye penger ?
 
Hvor mye tror du denne appen koster? 10 kroner? Må man ha mye penger for å ha råd til en filleapp til 10 kroner? Her motsier du også tilsynelatende deg selv. Tidligere var det visst et problem at Apple-kunder egentlig ikke har råd.
 
Du har en veldig spesiell type argumentasjon der du ser ut til å slå ihjel dine egne argumenter på ulike måter. Du skriver ting som ikke gir mening i det hele tatt, og som får det til å virke som du bare skriver et eller annet for å skrive no.

 

 

her har du misforstått ganske mye.

 

jeg spurte hvorfor han forsatt tjente penger på den apen når det kom en anen som gjorde samme jobben sammen med IOS

 

Det andre dreide som personer som hadde lit lite penger fra før MÅ HA en iphone i den høyere prisklassen.

da duket også spørsmålet  om alle disse Apple dingsen som er overpriset.

det er bare så synd at så få faktisk forstå det begrepet

Hvorfor kjøper folk vann på flaske når de bare kan tappe selv fra springen? Hvorfor leser folk bøker når de kan lese på PC i stedet? Kanskje mennesker ikke er maskiner som oppfører seg helt rasjonelt hele tiden? Kanskje mennesker er vanedyr. Kanskje de liker det som er kjent. Kanskje de som installerer en app ikke har 100% oversikt over alle apper i hele verden eller hva som er tilgjengelig fra før? Det er så utrolig mange muligheter.

 

Hvorfor trekker du frem folk som har dårlig råd men "MÅ" ha en iPhone likevel? Er det så mange av dem? Er alt ikke absolutt alle har råd til overpriset?

Lenke til kommentar

Man ser jo overalt småjenter som flyr rundt med dyre telefoner, enten har de punget ut for de selv med hardt oppsparte midler eller så er det foreldre som må blø 6-7 tusen for en telefon. De fleste av disse er nok temmelig sikker på at de MÅ ha akkurat denne ene modellen. For de har noen venner som har det, eller har sett folk på tv som har denne osv. Mange klarer ikke ta egne avgjørelser og følger bare andre noe som er mye enklere. Det som går igjen når man spør om hvorfor de valgte akkurat denne er gjerne ting som ikke er rasjonelt begrunnet

- mange andre har den

- liker designet

- den er mye enklere å bruke enn andre modeller (denne går mest igjen)

- den gir status

 

Kan det også være at det er et produkt folk faktisk liker, og derfor anbefaler til andre? At de mener telefonen dekker deres behov bedre enn andre telefoner? Du er jo innom det med "enklere å bruke", altså mer brukervennlig?

 

Ellers lurer jeg på hvordan iPhone kan være et statusprodukt i noen særlig grad, siden "alle" har det. Statusprodukter er jo de som bare et fåtall har, og som resten ønsker seg. Men "alle" har jo iPhone nå, så hvordan kan det være et statusprodukt man kjøper på grunn av at man ønsker status?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...