Gå til innhold

KOMMENTAR: Kan ikke alt bare være i «sync»?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er en av de idéene som høres kjempeenkle og geniale ut helt til man innser at utviklere ofte gjør endringer i lagringsformater og data når spill oppdateres, noe som vil bli et sant helvete å håndtere om man lar filene være såpass åpne som dette. Man må i det minste håndheve at kun den eksakte versjonen som lagret fila får åpne den, eller at kun høyere har muligheten. Men da er man avhengig av å holde versjoner på alle plattformer 100% i sync. 

 

Jeg sier ikke at det ikke går, men for en del spill tror jeg kompleksiteten ved utviklingen vil øke betraktelig, noe som enten går på bekostning av innhold i spillet eller prisen. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Skrevet

Dette vil garantert føre til at man alltid må være på nett for å spille. Jeg spår at allways online vil bli en selvfølge i neste generasjon, og da kan dette bli en realitet på konsoll. I første omgang på ubisoft og ea spill.

Skrevet

Om man bruker et *nix-basert operativsystem (Linux/OSX) kan man som regel ordne sync selv ved å symlinke filene inn i Dropbox, forresten. Da fungerer det perfekt.

Gjest Slettet-jDflNq
Skrevet

Om man bruker et *nix-basert operativsystem (Linux/OSX) kan man som regel ordne sync selv ved å symlinke filene inn i Dropbox, forresten. Da fungerer det perfekt.

 

Kan også gjøres på Windows.

  • Liker 1
Skrevet

Ikke noen kryssplattform-løsning men fungerer fint for de spillene jeg har både på Steam og spill som er uavhengige av distrubusjonsplattformer.

http://www.gamesave-manager.com/

 

Lag backup med Gamesave Manager og lagre disse enten på en minnepenn eller på en skytjeneste (dropbox, Onedrive etc..) og gjenopprett backupen på maskinen du vil fortsette å spille på.

Skrevet

Gitt hvor mye krøll det blir selv med enkle ting som Xbox Cloud Save og Steam Cloud, så kan jeg gjerne vente ti år ekstra før jeg forlanger at alt skal snakke sammen.

  • Liker 1
Skrevet

Har ikke så mye å si med mindre du spiller competitive spill som krever config-transfer når du logger på(spill CS uten configgen din, I dare you:P), steam cloud fikser det, det er ikke like nødvendig til casual-spill da, vell, det er ikke like viktig.

 

Jeg vil ikke måtte være logget på bare for å kunne spille et casual-spill, tenk å MÅTTE være logget på nett for å spille Final Fantasy VII fordi den skal kunne synce.. Nei takk, det er flott til competitive games, unødvendige på casual games.

Skrevet

Jeg vil ikke måtte være logget på bare for å kunne spille et casual-spill, tenk å MÅTTE være logget på nett for å spille Final Fantasy VII fordi den skal kunne synce.. Nei takk, det er flott til competitive games, unødvendige på casual games.

 

Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

Integrasjonen med Dropbox er finurlig, men det er jo igjen en avhengighet til en tredjepart (som du riktignok betaler for selv / bruker gratiskapasitet hos). Hva skjer om Dropbox plutselig har tapt femten milliarder på investeringer i et pingvinbasert MLM på antarktis, og dermed er konkurs? (en enkelt leverandør er samme issue som å bruke konsolleverandørene eller Steam direkte - selv om det nok er mer trivielt å implementere Dropbox API-et i en åpen versjon enn Xbox/PS/Steam-versjonene)

 

For PC-spill er det nok enklere å bare la spilleren velge hvor savefilene skal lagres, og så la OS-et ta seg av resten (enten på Dropbox, Google Drive, en S3-backet tilfeldig lagringssted som du kan drive selv, etc.).

 

Kompabilitet mellom plattformer på saves kan være ugunstig både programmeringsteknisk og brukeropplevelsesmessig, f.eks. dersom DLC-er bare er tilgjengelig på en plattform (hva gjør du om brukeren f.eks. har lagret med et våpen som bare finnes på en plattform?), det finnes bonuser som bare er tilgjengelig på en plattform, en plattform har spesielle forventninger til save-state, etc.

 

Dagens skylagringssystemer for saves må definitivt bli mye, mye bedre (sync på ps4 er .. vel, sådär), men la oss få det til å funke ordentlig før vi begir oss ut på en utopi :-)

Skrevet

 

Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

 

Da henter man inn backupen. Backup er et helt annet dyr enn sync, og mye mye enklere å få til.

Skrevet

Integrasjonen med Dropbox er finurlig, men det er jo igjen en avhengighet til en tredjepart (som du riktignok betaler for selv / bruker gratiskapasitet hos). Hva skjer om Dropbox plutselig har tapt femten milliarder på investeringer i et pingvinbasert MLM på antarktis, og dermed er konkurs? (en enkelt leverandør er samme issue som å bruke konsolleverandørene eller Steam direkte - selv om det nok er mer trivielt å implementere Dropbox API-et i en åpen versjon enn Xbox/PS/Steam-versjonene)

 

Dette merket vi godt for noen år tilbake da gamespy la ned. Det er en kjip situasjon når kjerne-funksjonalitet i et spill bare forsvinner i løse luften

Skrevet

 

 Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

 

Da henter man inn backupen. Backup er et helt annet dyr enn sync, og mye mye enklere å få til.

Hvor ofte tar du backup av innholdet på konsollen din?

Skrevet

Som flere av dere nevner må det være en forutsetning at spillet er likt på de ulike plattformene for at synkronisering skal være en mulighet.  Noen mobilversjoner er veldig annerledes bygget opp, spesielt med tanke på hvordan inntjeningen er. Men det at spillene har bortkuttet innhold på håndholdte er ikke lengre så vanlig.

 

Når det gjelder DLCer så kreves det allerede en sjekk på dette uansett. Jeg har for eksempel forsøkt å laste inn en savegame i Civilization som hadde en sivilisjasjon som jeg ikke hadde kjøpt. Da fikk jeg beskjed om dette.

 

Når jeg foretrekker å bruke skylagring på åpne tjenester som dropbox så skal det naturligvis både være valgfritt og ment som en backup av savegames like mye som en synkroniseringstjeneste. Og ja det er helt klart en risiko forbundet med å bruke tredjepartløsninger. Man vet ikke om tjenesten varer evig, men jeg synes nå det er et steg i riktig retning. Og om synkroniseringen slutter å fungere om 10 år, så får det heller være. 

 

Det er kjekt at det finnes ulike tredjepartverktøy som kan håndtere dette for deg på datamaskiner, men det er sånn jeg ser det svært sjelden at det er nødvendig. Både fordi jeg primært spiller på en maskin, og fordi de fleste spillene blir ivaretatt av Steam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...