Gå til innhold

Ateister som hater gud


Anbefalte innlegg

En anklage som dukker opp mot oss ateister fra tid til annen er at vi hater, eller er sinte på, gud. Som en følge av dette så er det selvfølgelig slik at vi vet at gud eksisterer, men at vi bare hater han (eksempelvis sett i den tragikomiske propagandafilmen God's Not Dead).

 

Jeg vil her komme med et gjennomtenkt, logisk og filosofisk argument for at det er fullt mulig å hate en karakter som man anser som ikke-eksisterende.

 

 

Game-of-Thrones8.png

 

Selv om også her ser noen ut til å ha trøbbel med å skille fiksjon fra virkeligheten.

 

 

Så kan ateister hate gud? Selvfølgelig. Ikke noe problem. Enhver som har tenkt over dette burde innse at den kristne guden er en moralsk forkastelig karakter. Eller som Richard Dawkins så elegant sa det...

 

“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”

Diskutér.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, er enig her. Bibelens Gud slik han fremstilles i Bibelen anser jeg som en forkastelig karakter. Denne bedømmelsen kan man gjøre med alle karakterer, fiksjonelle eller ei, så lenge man har en beskrivelse å jobbe ut ifra. Beskrivelsen trenger heller ikke være korrekt. Men dersom den ikke er det så vil jo utslaget potensielt være ukorrekt. Det er derfor jeg presiserer at Bibelens Gud, slik han beskrives der, er et rasshøl.

 

Nå vil jeg påstå at min avsky er sterkere for de som vil forsvare en sådan karakter, snarere enn karakteren selv.

Lenke til kommentar

Synes egyptiske, norrønne, greske, og asiatiske guder er de kuleste gudene. Abraham guden er så kjedelig.

Persiske/Iranske guder er også spennende. http://www.cais-soas.com/CAIS/Mythology/gods_goddesses.htm

 

Abraham guden er så kjedelig: Islam, kristendommen, og zionisme

Jeg synes det er også veldig veldig ekstremt latterlig. At alle andre guder regnes som myter, mens abraham religion ikke er myter. Hvorfor skal Abraham guden bestemme at alle andre religioner er myter????

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går ikke an å hate noe som ikke eksisterer.

 

Jeg kan synes synd på de som de som bruker masse tankevirksomhet, energi og lommepenger på å tilbe noe som ikke eksisterer. Og jeg kan mislike idéen om å hjernevaske medmennesker til å tro på ikke-eksisterende mytevesner. Men jeg kan ikke hate mytevesnene, like lite som jeg kan hate fargen appelsinblå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det går ikke an å hate noe som ikke eksisterer.

 

Jeg kan synes synd på de som de som bruker masse tankevirksomhet, energi og lommepenger på å tilbe noe som ikke eksisterer. Og jeg kan mislike idéen om å hjernevaske medmennesker til å tro på ikke-eksisterende mytevesner. Men jeg kan ikke hate mytevesnene, like lite som jeg kan hate fargen appelsinblå.

Jeg tror ikke du helt griper det subtile poenget jeg ønsker å få frem ved bildet av Joffrey fra Game of Thrones. Han er en fiktiv karakter, men allikevel så er han intenst hatet av mange som følger med på TV serien (eventuelt har lest bøkene). Det bekrefter at man kan hate en fiktiv karakter, selv om man er vel vitende om at en karakter er fiktiv.

 

At du personlig ikke hater noen fiktive karakterer har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Uansett kor mykje du måtte hate Gud, er Guds kjærleik for deg framleis like stor.

1. Joh 4:7-9 - "De kjære, lat oss elska kvarandre! For kjærleiken er frå Gud, og den som elskar, er fødd av Gud og kjenner Gud. Den som ikkje elskar, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærleik. Og Guds kjærleik vart openberra mellom oss då han sende sin einborne Son til verda så vi skulle ha liv ved han."

Denne kjærleiken kan du få oppleve ikveld, viss du tek di tilflukt til Jesus som din personlege Herre og Frelsar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat en spesielt stor fæn av Voldemort for å  si det slik, men

han eksisterer ikke av den grunn.

Forøvrig kan vi "hate" (ikke et ord jeg bruker, men for diskusjonens skyld why not) Gud

for den påvirkningen han har på jorden, selvom han ikke eksisterer. Da en del mennesker

tror at han gjør det, legimiterer han angrep på abbortklinikker, hat mot homofile etc.
Så selvom han ikke eksiterer, har han en påvirkning på jorden en kan være imot.

Ish

Lenke til kommentar

Når jeg leser rundt forbi på internett er det vel lite tvil om at det er mange selverklærte ateister som hater reiligon, gud, reiligøse og alt som følger med.

 

Ateister hater ikke guder, men synes det blir litt for dumt å tilbe en usynlig hankjønns gud.

Gud er hankjønn og dette er jo nå bekreftet i bibelen og koranen. Det står Gud er en han, vår far osv.

Når det gjelder religion så synes at det fint at det kan brukes til noe annet og spennende. Enn å bare tilbe en usynlig gud :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=sefRInrqmJ4

 

Ateister hater ikke religioner fordi religioner er faktisk noe kult som kan brukes til å skape noe underholdende og spennende. Men å tilbe gud og leve etter regler som ble skrevet for flere tusen år siden. Det blir bare for latterlig.

Ateister liker å bruke religion til noe annet. Som for eksempel humor, komedie, filmer og videospill. Jeg tror ikke muslimer liker komedie. De er imot alt av vestlig komedie og de hater garantert videospill.

 

Jeg gleder meg faktisk til den dagen Kratos dreper Allah. Blir spennende dette her. Kratos har jo drept alle greske guder og demoner så noe annet må han drepe etter dette.

 

 

Den store leder i Korea dyrkes som en gud. Vesten liker å lage komedie :D

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Hørt om Supernatural?

Jau (men har desverre ikke sett det..enda).

 

Men det baserer seg nok på en eller annen misforståelse.

Ingenting positivt, direkte eller indirekte, kommer ut av religion. Barnelærdom.

 

 

At religion fører til krig har du rett om. Men religion kan også brukes til å lage underholdning som action spill, tv serie og action filmer :)

Lenke til kommentar

 

 

At religion fører til krig har du rett om. Men religion kan også brukes til å lage underholdning som action spill, tv serie og action filmer

 

Det er svært lite som ikke kan brukes til å lage underholdning som spill, serier og filmer.

 

Det at religion fører til konflikter, arroganse og ellers fascinerende handlinger selv om de ofte ikke er positive gjør så klart at det er godt egnet som action underholdning. 

 

Bomber, våpen, dødelige virus og menneske drepende aliens er også alle gode alternativer til action underholdning men det gjør fortsatt ikke alternativene, i mine øyne, til noe fint av den grunn. 

Lenke til kommentar

Å hate er en sterk følelse, sterkere en å elske i noen tilfeller. Ikke hat noe/ noen du ikke liker, de er ikke verdt å motta en så sterk følelse.

 

Å hate noe andre tilber er et tegn på ignoranse og dummhet, hvorfor sløse bort følelsene sine på noe så dumt. Det er i mine øyne mye verre enn å hate en person.

 

Jeg hatet et familiemedlem i lang tid, det føltes dårlig (ikke på samvittigheten), tok mye energi og tok altfor mye plass i tankene mine. Når jeg bestemte meg for å legge hatet til side og bare ikke bry meg om personen så fikk jeg det bedre med meg selv. Jeg har fortsatt ikke kontakt så det er ikke tilgivelse med i bildet, jeg innså bare at han ikke var verdt det!

 

Ateister som hater gud er dummere, mer ignorante og patetiske enn kristne som elsker gud.

 

Edit; Leif Was Here

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke "hate" er det sentrale rundt tråden her. Det ble nok kun brukt for å beskrive en negativ følelse, bytt det ut med misslike eller noe lignende om det faller i bedre smak.

 

Poenget var at folk kan ha en negativ relasjon til en karakter selv om vi vet at karakteren kun er fiksjon, ikke beskrivelsen av den negative relasjonen man har mot karakteren.

 

Å elske en fiksjon karakter så mye at det gir overveiende innflytelse på virkelige handlinger som går utover våre medmennesker er patetisk og ignorant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å elske en fiksjon karakter så mye at det gir overveiende innflytelse på virkelige handlinger som går utover våre medmennesker er patetisk og ignorant.

 

Nja, det stemmer ikke helt. Hvis handlingene til personen blir positive og det gjør personen til et bedre menneske som har det bedre med seg selv og hjelper andre pga at man elsker en fantasifigur så er ikke det patetisk eller ignorant. Litt rart i andres øyne kanskje, men veldig positivt.

 

Jeg er ikke kristen eller noe så det er sagt. Prøver ikke forsvare verken troende eller ikke-troende :)

 

Edit; Uansett hvilken negativ følelse det gjelder så bruker man energi på noe som ikke gir mening. Kan man ikke bare gi faen i om noen tror eller ikke. Det er bortkastet å irritere seg over kristne akkurat like bortkastet å irritere seg for ateister.

 

Jeg er "liker ikke" folk som skal prøve å "konvertere" meg jeg heller, men jeg tar det som underholdning, for meg er det positivt å lese innlegg der folk prøver å overbevise meg/ andre om diverse kristengreier eller ateistgreier.

 

Henger meg jo alltid med på diskusjonene, men det er mest for å få reaksjoner fra andre som ikke gir mening :p

 

Folk som ikke tror på gud er like tullete som de som tror fordi de har en overbevisning som heller ikke kan bevises på noen måte.

 

Det koker alltid ned til det samme fra begge sider, nemlig;

62868788.jpg

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...