Gå til innhold

Reiseforsikring IF eller kredittkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest meg opp på det noe særlig men reiseforsikringen fra f. eks. IF pleier å ha høyere og bedre dekning ja. Les deg opp på vilkårene til det kortet du bruker og har reiseforsikring på, i tillegg til en reiseforsikring du vurderer fra f. eks IF.

 

Hvis du reiser med flere dyre ting og slikt kan det lønne seg med flere/bedre forsikringer. Bare et eksempel, men hvis du har en klokke til 20.000 og den blir frastjålet så er det kjipt om du har maks utbetaling på 10.000kr. 

Lenke til kommentar

Det er så utrolig mye med liten skrift som står skrevet, men ja får vel bare finne fram betingelsene hos de ulike selskapene.

Jeg reiser med veldig lite verdisaker. Mest viktig for meg at jeg har bra dekning om det skulle skje en ulykke på utenlandsreise.

Lenke til kommentar

Jeg reiser med veldig lite verdisaker. Mest viktig for meg at jeg har bra dekning om det skulle skje en ulykke på utenlandsreise.

Helt enig. Småuhell på "reise" til nærbutikken kan jeg ta på egen kappe, og de som har med seg dyre gjenstander til utlandet, har jeg liten lyst til å sponse.

Tips meg om du kommer over en billig reiseforsikring med "dårlig" dekning, men som likevel virker den dagen man kommer virkelig i beit!

Lenke til kommentar

Vanlig reiseforsikring gjelder hele året, såkalt "idiot forsikring". Reiser du i Europa har du uansett gratis sykehus gjennom FOLKETRYGDEN (helsekortet). Reiseforsikringen på kredittkort er like gode som de man betaler for. Noe mindre dekning, men minimalt. Kredittselskapene må betale for denne, uavhengig om du bruker den. Selv bruker jeg Credits Visa kredittkort. 0,- termingebyr, og ingen kostander med minibankuttak i utlandet (ja, blir en del uttak, så sparer fort inn 300 kroner bare der). Så det enkle er ofte det tryggeste

 

 

Lenke til kommentar

 

Fabelaktig. Terningkast gitt, men ikke ett ord om prisen?

Hva blir det neste? At Audi A7 er en bedre bil enn Citroën C1, uten å nevne at den ene er 10 ganger så kostbar som den andre?

 

 

Jeg tror at forsikringer ikke har fastpris, de avhenger av diverse faktorer. Når du søker om reiseforsikring må du svare på spørsmål som om du har brukt reiseforsikring i løpet av de siste tre år osv. 

Lenke til kommentar

 

 

Fabelaktig. Terningkast gitt, men ikke ett ord om prisen?

Hva blir det neste? At Audi A7 er en bedre bil enn Citroën C1, uten å nevne at den ene er 10 ganger så kostbar som den andre?

Jeg tror at forsikringer ikke har fastpris, de avhenger av diverse faktorer. Når du søker om reiseforsikring må du svare på spørsmål som om du har brukt reiseforsikring i løpet av de siste tre år osv. 

Da får de oppgi prisen for et bestemt eksempel, som det gjøres i andre prissammenligningstester.

Lenke til kommentar

Vanlig reiseforsikring gjelder hele året,

Stemmer ikke alltid, noen krever flyreise eller overnatting utenfor hjemmet for at den skal være gyldig.

 

Reiseforsikringen på kredittkort er like gode som de man betaler for. 

Stemmer stort sett ikke, ref "testen".

 

Jeg reiser mye, og har alltid minst 2 reiseforsikringer, da de dekker ulike ting pga store variasjoner i vilkårene. Ved eksempelvis en forsinkelse kan det være at en forsikring dekker påløpte og dokumenterte kostnader, mens en annen gir en fast kompensasjon pr time forsinkelse. Da kan man få erstatning begge steder.

Lenke til kommentar

Ved eksempelvis en forsinkelse kan det være at en forsikring dekker påløpte og dokumenterte kostnader, mens en annen gir en fast kompensasjon pr time forsinkelse. Da kan man få erstatning begge steder.

 

Det må jo være svindel å kreve erstatning fra flere forsikringer for samme forsinkelse. 

Prøv det samme med bilen din: krasj den og få to nye! Eller huset?

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er det samme som dekkes, kan jeg ikke se at det er svindel. Si at det ene selskapet dekker forsinkelse med x kr pr time, uavhengig av egne kostnader, og det andre dekker alle påløpte og dokumenterte kostnader, til for eks mat, mobilregning, ombooking etc. Det blir som å ha husforsikring et sted og innboforsikring et annet. Dersom huset ditt brenner, får du erstatning for samme hendelse fra to selskaper, men de dekker ulke områder av hendelsen.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er det samme som dekkes, kan jeg ikke se at det er svindel. Si at det ene selskapet dekker forsinkelse med x kr pr time, uavhengig av egne kostnader, og det andre dekker alle påløpte og dokumenterte kostnader, til for eks mat, mobilregning, ombooking etc. Det blir som å ha husforsikring et sted og innboforsikring et annet. Dersom huset ditt brenner, får du erstatning for samme hendelse fra to selskaper, men de dekker ulke områder av hendelsen.

Det ene selskapet dekker dokumenterte ekstrautgifter du har hatt.

Det andre vil gjøre det lettvintere for seg selv samtidig som kunder ikke må spare på - og huske på - kvittering for hver eneste kaffekopp og toalettbesøk. De får en sum pr. time, og ferdig med det

Begge forsikringene dekker det samme (samme forsinkelse utløser begge utbetalingene). Forskjellen er bare metoden som brukes for å beregne erstatningens størrelse.

Ditt eksempel med hus- og innboforsikring er ikke analogt. En kan ha skade bare på huset, bare på innbo, samt på begge samtidig.

Sånn ikke med reiseforsikringene. Det er soleklar svindel.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Det er jo det samme som dekkes, bagasje som er forsinket.

Om man forsikrer huset sitt i 2 selskaper og det brenner ned, der 1 selskap dekker faktiske utgifter med huset og ett annet dekker 2 millioner for å bygge nytt, så er det i dine øyne greit å få både nytt hus og 2 millioner som skal dekke utgiftene med nytt hus?

 

For det er i praksis det du gjør med reiseforsikringen, du får dekket både faktiske utgifter og får penger ment å dekke utgiftene, i pose og sekk altså...

Det ene selskapet dekker altså utgifter du ikke har.

 

 

Ellers bruker jeg forøvrig kredittselskapet sin reiseforsikring, den dekker det viktigste for min del. Hadde nylig min første sak gjennom de, gikk smertefritt :)

Men, les vilkårene nøye, se hvem og hva som blir dekket og vurder om dette holder for din del. de man betaler for selv er nok bedre enn de gratis, men det er jo gjerne begrenset hva man trenger. Om de f.eks dekker tyveri på 20k eller 50k er likegyldig om du bare har med verdier til 10k :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har jobbet som skadebehandler med reiseforsikring som spesialområde i 13 år - dette kan jeg godt   :-) 

Kort forklart: 
Reise ikke til utlandet uten reiseforsikring! En god reiseforsikring koster deg ca 1000 kroner i året, har du ikke råd til den utgiften bør du heller være hjemme.

Det viktigste med reiseforsikringen er dekningen du får ved alvorlig sykdom/ulykke i utlandet. 

Som noen har nevnt, vi har rett til helsehjelp innefor EØS-området, men det er faktisk begrenset kun til å dekke lege/sykehusinnleggelsen i utlandet.  Du har ikke rett til hjelp fra folketryden til f.eks. hjemtransport/tilkalling av familie/nye hjemreisebilletter dersom du mister planlagt hjemreise, dette er noe en reiseforsikring tar seg av. 

En kredittkortforsikring er helt grei når det gjelder utgifter til lege/medisin/hjemtransport, men pass veldig godt på at akkurat din forsikring gjelder for din reise.  Det er en del "hull og unntak" i mange kredittkortforsikringer. 
Kredittkortforsikringen er ofte svakere enn "skikkelige reiseforsikringer" når det gjelder tyveri/skade på eiendeler/forsinkelser, men det er ikke så viktig som sykdomsdekningen. 

Min anbefaling:  Ha en god helårsreiseforsikring i bunn + betal reisen med kredittkort.  Da har du to reiseforsikringer, det kan kun være en fordel for deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...