Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva trenger jeg til et GB nettverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst trenger alle klienter/maskiner et nettverkskort som støtter 1000Mbit/1Gbit overføring. Dette kortet skulle klare jobben veldig bra, og definitivt et av de bedre kortene!

 

Det finnes også langt billigere kort. For en oversikt, ta en titt her.

 

For at du skal få koblet sammen flere maskiner trenger du en switch, som f.eks. denne.

 

Gbit nettverk setter også krav til hva slags kabler man bruker. Sånn som jeg har forstått det er det anbefalt å bruke cat 6 kabling...

 

edit: Det var visst en som kom meg i forkjøp med kablene! Har også lest at cat 5e skulle være godt nok, men for å være sikker på at man får gode hastigheter er cat 6 anbefalt. Hvis det ikke er veldig lange kabler som skal brukes så er ikke cat 6 så mye dyrere heller.

Lenke til kommentar

Så trenger du en nettverksledning ;) Offesielt er det bare Cat6 som er klasifisert for Gbit lan. Cat6 er imidlertid ganske dyrt, pluss at det finnes en annen standar dsom i de fleste tilfeller kalrer Gbit lan. Det er Cat5e. Den er mye billigere en cat6 og ikke spesielt mye dyrere enn Cat5. Den vil i 90% av tilfellene klare Gbit lan helt greit, om du legger kablene noen lunde fornuftig (ikke krøll de og legg de noenlunde rett. Og ikke mer en 90-100m).

Lenke til kommentar
Offesielt er det bare Cat6 som er klasifisert for Gbit lan. Cat6 er imidlertid ganske dyrt, pluss at det finnes en annen standar dsom i de fleste tilfeller kalrer Gbit lan. Det er Cat5e. Den er mye billigere en cat6 og ikke spesielt mye dyrere enn Cat5. Den vil i 90% av tilfellene klare Gbit lan helt greit, om du legger kablene noen lunde fornuftig (ikke krøll de og legg de noenlunde rett. Og ikke mer en 90-100m).

At Cat6 er dyrt er feil, om du kjøper gjennom en elektriker, va rikke mange kronene forskjell. Så 500m rull ble ikke veldig mye dyrere enn Cat5e. Husk at resten av utstyret må være Cat6 om du bruker kabler Cat6 logisk nok :nice: . dvs uttak, evnt. patchepanel og patchekabler.

Cat 7 derimot er litt dyrere :mrgreen:

 

Noe jeg erlitt nysjerrig på er hvordan maskiner du har om du mener du har bruk for Gb nett...har du en server park i kjellern eller? Mener å huske at det er ikke spesiellt mange situasjoner man trenger eller får utnytta gb, annet enn mellom switcher på feks. lan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...