Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en skrur av seg selv etter 30 min


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en PC stående hjemme som stort sett kun blir brukt i ferier o.l. Har ikke brukt den siden påsken, men etter at jeg kom hjem til sommeren opplever jeg at den skrur seg av selv hele tiden. Det skjer som regel 20-30 min. etter at jeg har slått den på, og det spiller ingen rolle om jeg spiller eller surfer verdensveven – den skrur seg av uansett. Og det går alltid like fint å skru den på igjen etterpå!

Mistenkte først at det var strømforsyninga som var problemet, så jeg kvittet meg med min 7 år gamle Corsair TX750W og stappet inn en EVGA Supernova 750 G2 i stedet. Men fortsatt skrur PC-en seg av som den vil. Har prøvd å resette overklokkinga på CPU, men det hjalp heller ikke. Noen som har forslag til hva som kan være galt? Evt. måter jeg kan finne ut av det på?

 

På forhånd, takk!

 

Maskinvaren min er som følger:

  • Intel 4770k @ 4,2GHz
  • Asus Z87-Pro
  • Sapphire Tri-X R9 290X (stock)
  • Samsung 840 Pro 256GB
  • Corsair Vengeance 8GB @ 1600MHz
  • (+ noen flere HDD-er og et DVD-rom)

(Alt er kjøpt i løpet av de siste 2 åra)

 

– Gard

Endret av gard.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er etter idle tid bestemt antall minutter er det naturlig å tro instillger i strøm profil. Men du sier det skjer om du bruker den også.

 

 

Du har mulighet til å lete etter events i windows event viewer system og/eller application log.

Jeg vill også slått av hybrid dvale og hibernate og deaktivere faststart om du har windows 8.

Funker det så se om det finnes en oppdatert bios til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Har nyeste BIOS-versjon. Óg PC-en skrur seg av om jeg kun er inne i BIOS også – problemet ligger altså ikke i Windows.

 

Google forteller meg at det fort kan være hovedkortet som er problemet. (Jamfør lenke og lenke.)

 

Om ingen andre har noen gode forslag, får jeg håpe garantien fortsatt gjelder. Noen som vet hvor lenge garantien på Asus-hovedkort varer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...