Gå til innhold

[Løst] Trenger råd om lønn


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Jeg trenger litt råd her. Jeg har nettopp blitt ferdig med en bachlor innen it fra HIOa. I dag fikk jeg et jobbtilbud som support og utrulling av hardware. Lønnen er på 350000kr. Er dette en rimelig lønn eller kan jeg forvente mer? Det virker som en ren IKT jobb.

Jeg spør siden jeg ikke kan finne en god lønnsoversikt over yrket når jeg googler.

 

Takk på forhånd for eventuelle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit dårlig lønn imo.. 

 

Jeg har ikke bachelor, men er utdannet innen nettverk.. Sitter på en NOC med nesten 600K i grunnlønn + tillegg og mengder av overtid. 

Bikker nok 8-900 i år lett. 

 

Til sammenligning så jobber kjerringa i en barnehage, dog med fagbrev.. hu har vel 410K i grunnlønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske mange som vil ha folk med bachelor i slike stillinger, uten at verken arbeidsoppgaver eller lønn er tilpasset noen med en lavere grad. Kjedelig jobb, med elendig lønn, men i disse tider bør man kanskje være glad for å i det hele tatt bli tilbudt en jobb. IT-bransjen kan tross alt være vanskelig å få en fot innenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville blitt skikkelig skuffet, men om det er stor kjangs for god vekst iårene som kommer så ville jeg tatt det(vanskelig tid å finne jobb).

 

Men for å se på fakta så får du ca 180,- pr time, det er på nivå med en matbutikk sånn +/-,trekker vi i fra studielånet(som jeg regner med du har opparbeidet deg) så er det ikke rare lønna :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

350k i året gir deg vel knapt 20k utbetalt i måneden..

Tror du får mer enn det hos et vikarbyrå i en vikariatstilling av en eller annen form.

Om jeg ikke tar feil så tror jeg de uten noe utdannelse som sitter på altibox 1.linje har omtrent tilsvarende.. Og sorry mac men de kan virkelig lite også..

Waste av utdannelse å ta en sånn jobb.. Men en fot innsfor er det jo.

Lettere å få ny jobb når du først har jobb også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ingeniør du har gått så kan du sjekke lønn her:

http://m.nito.no/index.php?sid=ehct3m6r1neeh02pu9ehlnsq14&action=roi&host=portal.nito.no&url=http%3A%2F%2Fwww.nito.no%2FLonn%2FHva-tjener-en-ingenior%2FLonnskalkulator%2F&target=360x640

 

Generelt sett så er jobber gjennom bemanningsbyrå (vikariat) dårlige betalt enn faste stillinger. Som en nevner over så er det heller ikke uvanlig å få lavere startlønn for så å få ny lønnsvurdering etter 6 mnd, men da er det også vanlig å opplyse om det. Sier ikke arbeidsgiver noe om det så hadde jeg ikke tatt det som en selvfølge.

 

Ville ha prøvd å forhandle meg til bedre lønn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett så er jobber gjennom bemanningsbyrå (vikariat) dårlige betalt enn faste stillinger. Som en nevner over så er det heller ikke uvanlig å få lavere startlønn for så å få ny lønnsvurdering etter 6 mnd, men da er det også vanlig å opplyse om det. Sier ikke arbeidsgiver noe om det så hadde jeg ikke tatt det som en selvfølge.

Hvor vanlig det er, kan sikkert diskuteres. Det er imidlertid én ting som er sikkert, og det er at slik praksis er ulovlig, jf. aml. § 14-12 a. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver lite om kva slags utdanning du har, og kva du kan og liker å jobbe med. Lokasjon er også viktig.

 

350k i året er uansett kor i landet det er ein dårleg årslønn for nokon med fullført bachelorgrad. Når eg skulle ha min først jobb for 8 år sidan så tok eg i mot enda mindre i lønn dei første 6 månadane. Då aksepterte eg 135kr timen. Men med arbeidserfaring så endrar ting seg veldig og du blir veldig attraktiv. Og etter 1 år fikk eg ny jobb med 380k i årslønn pluss bonus. Så du kan godt takke ja til jobben, men sjå på det som investering i arbeidserfaring.

 

Men OBS OBS: er du programmerer, og det er det du vil jobbe med så skal du takke nei. Ellers rører du deg inn i ein farleg sirkel du ikkje kjem ut av. Ingen vil tilsetja ein programmerar utan programmeringserfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Generelt sett så er jobber gjennom bemanningsbyrå (vikariat) dårlige betalt enn faste stillinger. Som en nevner over så er det heller ikke uvanlig å få lavere startlønn for så å få ny lønnsvurdering etter 6 mnd, men da er det også vanlig å opplyse om det. Sier ikke arbeidsgiver noe om det så hadde jeg ikke tatt det som en selvfølge.

Hvor vanlig det er, kan sikkert diskuteres. Det er imidlertid én ting som er sikkert, og det er at slik praksis er ulovlig, jf. aml. § 14-12 a.

Hadde vært fint om du presiserte hva du mente er ulovlig. Det er bemanningselskapet som tilbyr lønn, og min erfaring er at den kan variere også etter hvilket selskap man jobber gjennom. De tar jo sin del av kaka. Hvordan det er ment å løses i praksis at man har krav på like mye lønn er jeg litt usikker på. Har du sett at denne paragrafen har blitt brukt i praksis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde vært fint om du presiserte hva du mente er ulovlig. Det er bemanningselskapet som tilbyr lønn, og min erfaring er at den kan variere også etter hvilket selskap man jobber gjennom. De tar jo sin del av kaka. Hvordan det er ment å løses i praksis at man har krav på like mye lønn er jeg litt usikker på. Har du sett at denne paragrafen har blitt brukt i praksis?

 

Har jobbet gjennom bemanningsbyrå jeg, og om jeg husker riktig så har vikarer nå lovfestet rett på samme lønn (fra vikarbyrået) som andre faste ansatte. Dette for å hindre utnytting av vikarer (selv om det bare delvis funker). 

 

Provisjonen til bemanningsbyrået skal være en egen utgift adskilt fra lønnen til vikaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hadde vært fint om du presiserte hva du mente er ulovlig. Det er bemanningselskapet som tilbyr lønn, og min erfaring er at den kan variere også etter hvilket selskap man jobber gjennom. De tar jo sin del av kaka. Hvordan det er ment å løses i praksis at man har krav på like mye lønn er jeg litt usikker på. Har du sett at denne paragrafen har blitt brukt i praksis?

 

Har jobbet gjennom bemanningsbyrå jeg, og om jeg husker riktig så har vikarer nå lovfestet rett på samme lønn (fra vikarbyrået) som andre faste ansatte. Dette for å hindre utnytting av vikarer (selv om det bare delvis funker). 

 

Provisjonen til bemanningsbyrået skal være en egen utgift adskilt fra lønnen til vikaren.

 

Sikkert greit å få til hvis det er tariff, men vanskeligere når det ikke er fastsatt noe fast lønnstige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Byråer og selskaper som ser på folk som "bruk og kast" gir tariff.

Dvs. folk som er lette og erstatte.

 

Det finnes firmaer som lærer opp 20 stk av gangen, siler ut og beholder de fem beste. Resten får sparken etter kort tid pga. omorganisering etc. Så lærer de opp nye igjen... Om en ansatt påpeker at opplegget stinker får man så dårlige arbeidsoppgaver at man slutter frivillig etter kort tid.

Mye dårlige jobber i bransjen - særlig innen support for hvermansen.

 

Jeg hadde forventet høyere lønn men i nøden spiser fanden fluer.

Lenke til kommentar

Du skriver lite om kva slags utdanning du har, og kva du kan og liker å jobbe med. Lokasjon er også viktig.

 

350k i året er uansett kor i landet det er ein dårleg årslønn for nokon med fullført bachelorgrad. Når eg skulle ha min først jobb for 8 år sidan så tok eg i mot enda mindre i lønn dei første 6 månadane. Då aksepterte eg 135kr timen. Men med arbeidserfaring så endrar ting seg veldig og du blir veldig attraktiv. Og etter 1 år fikk eg ny jobb med 380k i årslønn pluss bonus. Så du kan godt takke ja til jobben, men sjå på det som investering i arbeidserfaring.

 

Men OBS OBS: er du programmerer, og det er det du vil jobbe med så skal du takke nei. Ellers rører du deg inn i ein farleg sirkel du ikkje kjem ut av. Ingen vil tilsetja ein programmerar utan programmeringserfaring.

 

Takk for alle svar jeg har fått :) Jeg håper de kanskje er villig til å strekke seg litt høyere etter det jeg har lest her.

 

Jeg har gått linjen Anvendt datateknologi på Hioa og jeg ønsker å jobbe i Oslo eller omegn. Jeg ser poenget ditt siDDIs. Jeg ønsker jo å jobbe med webutvikling men tenker som så at det er vel best å begynne en plass. Jeg håper at en oppdatert portfolie kan hjelpe meg senere med å få jobb innen utvikling. 

 

Takk igjen alle sammen. Dette var mye god info. 

Lenke til kommentar

Greit dårlig lønn imo.. 

 

Jeg har ikke bachelor, men er utdannet innen nettverk.. Sitter på en NOC med nesten 600K i grunnlønn + tillegg og mengder av overtid. 

Bikker nok 8-900 i år lett. 

 

Til sammenligning så jobber kjerringa i en barnehage, dog med fagbrev.. hu har vel 410K i grunnlønn. 

 

Hvor mye  du tjente første året i den jobben er vel det som er relevant.

 

TS er nyutdannet bachelor, 350k er ok start hvor som helst utenfor storbyene innen IT mener nå jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lurer på om TS lyktes med å forhandle opp lønnen?

 

Da jeg var ferdig med min bachelor innen data i 2007 begynte jeg i min første jobb med en lønn på 330 000 kr. 

 

Min erfaring i arbeidslivet så langt er at det er mye vanskeligere å forhandle om lønn når man er blitt ansatt. Derfor bør man gjøre sitt beste for å ikke havne i en dårlig kontrakt, det kan kreve mye energi og arbeid å få korrigert betingelser i etterkant.

Lenke til kommentar

Lurer på om TS lyktes med å forhandle opp lønnen?

 

Da jeg var ferdig med min bachelor innen data i 2007 begynte jeg i min første jobb med en lønn på 330 000 kr. 

 

Min erfaring i arbeidslivet så langt er at det er mye vanskeligere å forhandle om lønn når man er blitt ansatt. Derfor bør man gjøre sitt beste for å ikke havne i en dårlig kontrakt, det kan kreve mye energi og arbeid å få korrigert betingelser i etterkant.

 

Hei. Beklager for sent svar.

 

Jeg lyktes ikke med å forhandle opp lønnen så jeg sa nei til jobben. Jeg har undersøkt litt mer og en venn av meg i et norsk sykehus kunne gi meg litt statistikk på hva it ansatte tjente der. Kanskje det kan være behjelpelig til noen andre her for å vise hva lønnen ligger på. 

 

Utdrag fra svar: 

 

"Har sjekket lønn på våre interne IT- medarbeidere. Altså de som er ansatt hos oss.

 

Den laveste lønnede hos oss, født i 1990 og startet hos oss i 2013, har en årslønn på kr 390.000. Hans hovedoppgave er

e-læringsutvikling. Alle øvrige ligger på til dels langt høyere lønnsnivå. Mange med erfaring og

bra kompetanse." 

Endret av stian28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...