Gå til innhold

[Løst] Overføre filer ifra hdd til ssd


Anbefalte innlegg

kjøpte en ny pc der det følgte med en ssd på 1tb

 

jeg installerte en hdd fra den gamle pcen sånn at jeg fikk windows og alle filene mine.

 

går det an å få windows fra hdd til ssd sånn at jeg kan bruke ssd til oppstard også bruke hdd som lagringsplass for andre ting?

Endret av Jogga123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må re-installere Windows på den nye SSD'en. Å klone PCen vil ikke være en løsning, da klonen blir 100% lik PCen slik den er i dag = Windows vil bare bli installert på nytt på den samme HDD'en, og ikke SSD'en når du "tanker PCen" med image du får av kloningen. 

Endret av Martiiiin
Lenke til kommentar

1. røsk ut gammel hdd.

2. Sett i ny ssd.

3. Last ned en iso fil med den versjonen du vil ha. Ligger gratis på nett som iso, men du må ha gyldig kode.

4. Last ned denne http://www.isotousb.com/

5. Sett usb stikka i pcen 

6. Start programmet du lasta ned i #4

7. Velg isofila og gjør usb sticken bootbar. 

8. Sjekk bios innstillinger for å sikre deg om at maskina de booter fra usb. 

9. Kjør installasjonen 

10. Da skal den være bra installert. Har forresten ikke per dags dato klart å finne en iso av windows 7 home til dette formålet, men alle andre har jeg funnet så om du har windows 7 home så kan det være du sliter. 

11. HUSK å laste ned drivere til DIN maskin FØR du starter. 

Lenke til kommentar

 

 

1. røsk ut gammel hdd.

2. Sett i ny ssd.

3. Last ned en iso fil med den versjonen du vil ha. Ligger gratis på nett som iso, men du må ha gyldig kode.

4. Last ned denne http://www.isotousb.com/

5. Sett usb stikka i pcen 

6. Start programmet du lasta ned i #4

7. Velg isofila og gjør usb sticken bootbar. 

8. Sjekk bios innstillinger for å sikre deg om at maskina de booter fra usb. 

9. Kjør installasjonen 

10. Da skal den være bra installert. Har forresten ikke per dags dato klart å finne en iso av windows 7 home til dette formålet, men alle andre har jeg funnet så om du har windows 7 home så kan det være du sliter. 

11. HUSK å laste ned drivere til DIN maskin FØR du starter. 

og etter det så velger jeg i BIOS at den skal boote ifra ssd også kan jeg plugge i hdd igjen?

Endret av Jogga123
Lenke til kommentar

Du må re-installere Windows på den nye SSD'en. Å klone PCen vil ikke være en løsning, da klonen blir 100% lik PCen slik den er i dag = Windows vil bare bli installert på nytt på den samme HDD'en, og ikke SSD'en når du "tanker PCen" med image du får av kloningen. 

Her blander du sammen to ting: kloning og imaging (eller avbildning som noen kaller det på norsk)

 

kloning (av en disk) er å "lage" en kopi av disken som kan brukes istedenfor disken.

Du kan klone fra HDD til HDD (hvis du f.ex. går fra en liten til en stor disk), eller fra HDD til SSD (når du først og fremst ønsker å få ting til å gå fortere.) I stedet for å klone en hel disk, kan man klone (eller kopiere) en eller flere diskpartisjoner.

 

imaging (av en disk) er å lage et "bilde" av diskens innhold i form av en datafil som du kan lagre et annet sted som en slags backup.

Dette "bildet" (=image file) kan man bruke til å gjenopprette disken til den tilstand den var i da "bildet" ble laget, men man kan også bruke en annen disk, gitt at den er stor nok til å få plass til hele "bildet".

Lenke til kommentar

Hvis du skal installere på SSD, sørg for at kun SSD er tilkoblet når du installerer Windows.

(trekk ut datakabelen bak på HDD'en)

 

Da er du 100% sikker på at det er SSD'en du installerer på.

(husk å sette inn datakabelen på HDD'en når du er ferdig.)

så etter at jeg har installert på ssd, så bruker jeg den til boot også kan jeg koble til hdd der alle tingene mine er og bruke den som lagringsplass, og skal jeg velge at den skal boote ifra USB før jeg tar ut hdd?

Lenke til kommentar

 

Du må re-installere Windows på den nye SSD'en. Å klone PCen vil ikke være en løsning, da klonen blir 100% lik PCen slik den er i dag = Windows vil bare bli installert på nytt på den samme HDD'en, og ikke SSD'en når du "tanker PCen" med image du får av kloningen. 

Her blander du sammen to ting: kloning og imaging (eller avbildning som noen kaller det på norsk)

 

kloning (av en disk) er å "lage" en kopi av disken som kan brukes istedenfor disken.

Du kan klone fra HDD til HDD (hvis du f.ex. går fra en liten til en stor disk), eller fra HDD til SSD (når du først og fremst ønsker å få ting til å gå fortere.) I stedet for å klone en hel disk, kan man klone (eller kopiere) en eller flere diskpartisjoner.

 

imaging (av en disk) er å lage et "bilde" av diskens innhold i form av en datafil som du kan lagre et annet sted som en slags backup.

Dette "bildet" (=image file) kan man bruke til å gjenopprette disken til den tilstand den var i da "bildet" ble laget, men man kan også bruke en annen disk, gitt at den er stor nok til å få plass til hele "bildet".

 

Selvfølgelig! Du har helt rett. 

Lenke til kommentar

 

Hvis du skal installere på SSD, sørg for at kun SSD er tilkoblet når du installerer Windows.

(trekk ut datakabelen bak på HDD'en)

 

Da er du 100% sikker på at det er SSD'en du installerer på.

(husk å sette inn datakabelen på HDD'en når du er ferdig.)

så etter at jeg har installert på ssd, så bruker jeg den til boot også kan jeg koble til hdd der alle tingene mine er og bruke den som lagringsplass, og skal jeg velge at den skal boote ifra USB før jeg tar ut hdd?

 

Ja, du kan bruke HDD'en til lagring etterpå.

Hvis du skal installere fra USB, så burde det være nok at "USB Device" er med i boot-rekkefølgen. Det vil til å begynne med være det eneste bootbare mediet i PC'en. For å være sikker kan du jo kalle opp boot-menyen når PC'en starter opp: istedenfor å taste F2 (e.l.) for å gå inn i Setup, så taster du F8 (e.l.) for å få opp boot-menyen. Da kan du velge hva du vil boote fra.

 

Hvis HDD'en har vært brukt som boot-disk tidligere, så vil det ligge partisjoner der som kanskje kan skape forvirring. Jeg bruker gjerne en "partition manager" for å slette 100MB-partisjonen på starten av HDD'en og så merker jeg den gamle C:-partisjonen som ikke "Active". (Hvis jeg er sikker på at det ikke ligger noe jeg trenger der, så sletter jeg gamle C: også.) Pass på at du ikke sletter noen av de nye partisjonene på SSD'en - da må du begynne på nytt.

 

Hvis du har mulighet til det, så bruk en USB-to-HDD adapter for å koble HDD'en til PC'en etter at den har startet opp fra SSD'en. Da er du sikker på at PC'en ikke har bootet fra det den fant på HDD'en, og det er enkelt å manipulere partisjonene på HDD'en. Når HDD'en ikke lenger inneholder Windows-partisjoner (=der Windows er installert) kan du eventuelt montere den inni PC'en og koble den til med en SATA-kabel, og bruke den som en ren lagringsdisk.

Lenke til kommentar

Hvis HDD'en har vært brukt som boot-disk tidligere, så vil det ligge partisjoner der som kanskje kan skape forvirring. Jeg bruker gjerne en "partition manager" for å slette 100MB-partisjonen på starten av HDD'en og så merker jeg den gamle C:-partisjonen som ikke "Active". (Hvis jeg er sikker på at det ikke ligger noe jeg trenger der, så sletter jeg gamle C: også.)

Det som kan skape forvirring, er at når man kobler disker til/fra så kan BIOS velge feil oppstartsrekkefølge. Og da er det mulighet for at den booter fra HDD.

Så man bør alltid gå inn i BIOS og sette rekkefølge etter tilkobling. Da spiller det ingen rolle hva som ligger av partisjoner på HDD.

 

Den eneste "partition manager" man så trenger er gode gamle Diskbehandling. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk med denne i en av mine ssd: https://www.komplett.no/crucial-solid-state-drive-install-kit/780396.

Installerte programmet koblet til, overført gammel c til nye c=ssd.

Superfint dersom du skal oppgradere fra HDD til SSD på en PC.

 

Men her er det snakk om en ny PC og en gammel HDD, og da er det som regel ingen vits i å ta vare på Windows-installasjonen på den gamle HDD'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...