Gå til innhold

Boligfinansiering


durin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt om dem mener jeg, på TV, og da mest ifbm dyre forbrukslån. (med forbehold om at jeg husker feil)

Men ta for all del møte, det verste som kan skje er at dem gir et dårlig tilbud som du bare kan avslå.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere bør ha greie inntekter dersom dere skal finansiere egenkapitalen med forbrukslån.

Det kommer også krav om nedbetaling av 2.5% avdrag årlig (fra 1. juli) for nye låntakere.

 

Vil anta at dere sitter med 16-18.000kr i mnd bare for å betjene lån til leilighet med verdi rundt 2.5mill med dagens rentenivå.

 

I tillegg legger jo banken til en potiensiell rentestigning på 5%.

 

 

Men dersom dere har god inntekt er det muligheter for å låne over 85% av banken.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det bare gjør vondt verre ja, om det er planen.

Og konsekvensene hvis banken oppdager denne gjelden om låntakerne har holdt dette skjult kan være alvorlige. Det er faktisk sånn at kravet om 15% egenkapital ikke er absolutt. Bankene har rom for å gjøre unntak om låntakerne viser at de har god betalingsevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror nok det bare gjør vondt verre ja, om det er planen.

Og konsekvensene hvis banken oppdager denne gjelden om låntakerne har holdt dette skjult kan være alvorlige. Det er faktisk sånn at kravet om 15% egenkapital ikke er absolutt. Bankene har rom for å gjøre unntak om låntakerne viser at de har god betalingsevne.

 

Helt riktig. Jeg slapp dette, ikke grunnet så høy inntekt, men faktisk pga kjøpeprisen var langt under takst - så 15% "selvfiniansiering" er ikke absolutt som du sier.

 

TS; Har du prøvd å høre med kommunen din om såkalt startlån? Om du er ung og har "planer", så er det god mulighet om å få lån i kommunen til 15%.. :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror nok det bare gjør vondt verre ja, om det er planen.

 

Og konsekvensene hvis banken oppdager denne gjelden om låntakerne har holdt dette skjult kan være alvorlige. Det er faktisk sånn at kravet om 15% egenkapital ikke er absolutt. Bankene har rom for å gjøre unntak om låntakerne viser at de har god betalingsevne.

Helt riktig. Jeg slapp dette, ikke grunnet så høy inntekt, men faktisk pga kjøpeprisen var langt under takst - så 15% "selvfiniansiering" er ikke absolutt som du sier.

 

TS; Har du prøvd å høre med kommunen din om såkalt startlån? Om du er ung og har "planer", så er det god mulighet om å få lån i kommunen til 15%.. :)

Men da har de jo brukt mellomverdien som sikkerhet, veldig sjeldent å komme over slike tilbud..

 

Men ja, sjekk med startlån, jeg fikk 400 000 og brukte dette som egenkapital en gang i tiden:)

Lenke til kommentar

Jepp, sikkert noe sånt - mitt poeng var at 15% ikke var absolutt som noen over meg sa. Det er bare noe bankene kan bruke mot deg om de er usikker på om du kan finansiere eller ei.

 

Jeg fikk og startlån fra kommunen, men benyttet meg ikke av dette da jeg fikk alt via bank. (selvom det er mye billigere å låne i kommunen).

Lenke til kommentar

15% er (var) bare veiledende. Jeg har fått tilbud om 100% finansiering mot at jeg dekte omkostninger og dokumentavgift med egenkapital. Er spent på hvordan akkurat det blir etter 1. juli.

 

Når det gjelder Yes Finans så ville jeg holdt meg langt unna. Bare nettstedet er i seg selv nok til at jeg ikke ville rørt det. Siden er laget med WordPress og som noen andre påpekte tidligere finnes det ikke noe aktivt foretak som heter Yes Finans. Og det inaktive foretaket som heter "YES FINANS GK IQBAL AKMAL IQBAL PARVEEN" er ikke akkurat det jeg vil kalle et tillitsvekkende navn på et foretak.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk før alle svar, Yes Finans virker vare ett skummelt foretak.

Lurer på var dere bor som fått 100% finans av banken?

Vi får ikke startlån da kommun ikke ser at vi er vanskligstilte og ikke lån fra bank uten 15% egenkapital så det virker håpløst.

Endret av durin
Lenke til kommentar

15% virker noe bankene bruker mot lånetakere når det er bare såvidt det er snakk om å få lån. Mot de som tjener mye, så er ikke 15% med i regninga engang. Litt selvmotsigene, iom at de som har råd til å spare 15% er de som ikke trenger det :D

 

For noe tøv, "Finanstilsynet ga i 2010 retningslinjer for forsvarlig utlånspraksis for privatboliger i Norge. Disse retningslinjene ble strammet inn i 2011, med et krav om at låntakerne skulle ha minst 15 prosent egenkapitalandel ved boligkjøp."

 

Har hver gang vi har sjekket med lån hatt god inntekt ift lånet og vi har alltid måttet ut med 15%. Det er dog noen banker som er greiere på dette har jeg hørt historier om men aldri opplevd selv. 

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet om 4 stk nylig som har kjøpt, og ingen har måttet ut med 15% egenkapital. Alle tjener ok+.. Derimot har jeg 2 kompiser som har prøvd å kjøpe som ikke har så god råd, og dem må ut med 15%.. Tror rett og slett bankene ser bort fra 15% når dem ser at de kan lett håndtere lånet.. :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet om 4 stk nylig som har kjøpt, og ingen har måttet ut med 15% egenkapital. Alle tjener ok+.. Derimot har jeg 2 kompiser som har prøvd å kjøpe som ikke har så god råd, og dem må ut med 15%.. Tror rett og slett bankene ser bort fra 15% når dem ser at de kan lett håndtere lånet.. :)

Jeg har like mye i boliglån som årsinntekt... At en kan få redusert noe er nok godt mulig for tiden, lenge siden jeg sjekket nå. Men at folk får lån uten EK tviler jeg steeerkt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...