Gå til innhold

Boligfinansiering


durin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men at folk får lån uten EK tviler jeg steeerkt på."

 

Jeg har kjøpt 2 hus uten EK det siste halvåret. Og jeg ligger rundtom 3X "regelen"

 

Uten sikkerhet i noe? Det tror jeg ikke på da det strider i mot reglene og det er ganske alvorlig for bankene sin del om jeg ikke tar helt feil. 

Lenke til kommentar

Tja, de nye reglene (fra og med 1. Juli) gjelder jo at bankene kun har lov til å gå under 15% EK på maks 10% av lånene.

Så det har nok blitt jukset en del på tidligere. Leste i en artikkel at snittet var rett over 20% på andel lån som innvilges uten 15% EK.

 

Synes forresten at 10% også var mye, men så lenge de har betjeningsevne i form av gode og stabile inntekter går det jo greit...

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg vet om 4 stk nylig som har kjøpt, og ingen har måttet ut med 15% egenkapital. Alle tjener ok+.. Derimot har jeg 2 kompiser som har prøvd å kjøpe som ikke har så god råd, og dem må ut med 15%.. Tror rett og slett bankene ser bort fra 15% når dem ser at de kan lett håndtere lånet.. :)

Jeg har like mye i boliglån som årsinntekt... At en kan få redusert noe er nok godt mulig for tiden, lenge siden jeg sjekket nå. Men at folk får lån uten EK tviler jeg steeerkt på.

 

Du må gjerne tvile, men det skjer. 0 EK er nok uvanlig, men mindre enn 15% er ikke uvanlig for gode kunder med god betjeningsevne. Bankene har adgang til å gjøre unntak fra 15%-regelen.
Lenke til kommentar

 

 

Vel, jeg vet om 4 stk nylig som har kjøpt, og ingen har måttet ut med 15% egenkapital. Alle tjener ok+.. Derimot har jeg 2 kompiser som har prøvd å kjøpe som ikke har så god råd, og dem må ut med 15%.. Tror rett og slett bankene ser bort fra 15% når dem ser at de kan lett håndtere lånet.. :)

Jeg har like mye i boliglån som årsinntekt... At en kan få redusert noe er nok godt mulig for tiden, lenge siden jeg sjekket nå. Men at folk får lån uten EK tviler jeg steeerkt på.
Du må gjerne tvile, men det skjer. 0 EK er nok uvanlig, men mindre enn 15% er ikke uvanlig for gode kunder med god betjeningsevne. Bankene har adgang til å gjøre unntak fra 15%-regelen.

Da er det jeg som har missforstått, jeg trodde det var ett krav men da er det tydligvis ikke det:) ganske greit å vite for fremtiden. Selv om jeg satser på å ha nok egenkapital fremover :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, jeg vet om 4 stk nylig som har kjøpt, og ingen har måttet ut med 15% egenkapital. Alle tjener ok+.. Derimot har jeg 2 kompiser som har prøvd å kjøpe som ikke har så god råd, og dem må ut med 15%.. Tror rett og slett bankene ser bort fra 15% når dem ser at de kan lett håndtere lånet.. :)

Jeg har like mye i boliglån som årsinntekt... At en kan få redusert noe er nok godt mulig for tiden, lenge siden jeg sjekket nå. Men at folk får lån uten EK tviler jeg steeerkt på.

 

Du må gjerne tvile, men det skjer. 0 EK er nok uvanlig, men mindre enn 15% er ikke uvanlig for gode kunder med god betjeningsevne. Bankene har adgang til å gjøre unntak fra 15%-regelen.

 

Da er det jeg som har missforstått, jeg trodde det var ett krav men da er det tydligvis ikke det:) ganske greit å vite for fremtiden. Selv om jeg satser på å ha nok egenkapital fremover :p

 

Det er en hovedregel, for all del. Poenget er bare at den ikke er uten unntak. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...