Gå til innhold

Apple avslørte musikkstrømmetjeneste


Anbefalte innlegg

Tror jeg holder meg til spotify så lenge som ingen har et sinnsykt mye bedre tilbud. Dette er ikke det, men ikke dårlig heller.

Jeg vil også unngå at Apple får så stor del av kaka. Blir bare monopol til slutt.

 

Sporitfy har gjort det bra og bare blitt bedre. Ingen grunn til at denne konkurransen ikke gjør dem ENDA bedre.

 

For undertegnede så har Apple ett sinnsykt mye bedre tilbud, de har The Beatles...

Og Apple har jo hatt iTunes i alle år uten at det er blitt monopol, har jo heller virket andre veien, nye aktører har dukket opp og skapt konkurranse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var akkurat inne på Apples nettside, under music seksjonen står det på den norske siden "Comming soon" på den amerikanske applenettsiden står det "available 6.30.2015", kan det bety at den ikke blir tilgjengelig i Norge fra start av?

 

Uansett ikke noen bigdeal, jeg har Spotify. :)

Lenke til kommentar

Litt skeptisk. Ikke fordi det er Apple, men fordi det etterhvert begynner å bli mange aktører. Jeg frykter litt hvis "hvert" plateselskap får sin egen streamingplatform. En av årsakene til at bla. Spotify har gjort det så bra, er pga. et generelt godt og variert tilbud. Hvis de ulike selskapene sverger til hver sin platform, går dette utover forbrukerne som må betale mer hvis de vil ha det samme varierte tilbudet. Filmbransjen har flere forskjellige tilbud for streaming. Det er dyrt å abonnere på alle. Musikkbransjen begynte med få, og det begynner å utvikle seg til å bli flere aktører.

 

For all del, det er sunt med frisk blod og litt konkurranse - men det er dumt hvis resultatet blir økte kostnader for forbrukerne for å få det samme tilbudet som de gjorde tidligere.

Jeg også frykter at dette vil føre til en segmentering som ødelegger hele konseptet som var så genialt med Spotify, "alt" på ett sted kombinert med enkeltheten og tilgjengeligheten på tvers av alle plattformer. Det er to steg tilbake til det nå videostreaming tjenester sliter med, at man må ha abb ørten steder for å samle innholdet man ønsker seg. Ikke minst tror jeg det vil føre til at forbrukerne tyr til piratkopiering igjen som nettopp Spotify kurerte.

 

Ser ikke lyst på fremtiden hvis aktører som TIDAL og AM skal bli undergangen til Spotify.

 

EDIT:

At enkelte artister ikke ønsker å være på Spotify er en helt annen ting, der er det like stort rom for å forhandle som det er hos andre plattformer og det de gjør for å "signere" artister og plateselskaper.

 

Uansett hva dette munner ut i, jeg ønsker ikke ørten streamingtjenester med ørten apps på hver plattform. Disse må gjerne operere i bakkant og mot plateselskapene og artistene men gi meg en samleportal for alt som er forbrukerorientert.

 

En tjenste som tilbyr HBO, Netflix og annet under samme paraply og operer mot disse via evt. via "lukkede" type forhandler APIer. Det samme for musikk etc. For mye segmentering vil bare ødelegge potensialet. Jeg håper og tror at det vil utvikle seg denne veien.

 

La aktører som netflix, spotify, tidal, hbo osv. operere som grossister som gjør jobben med å forholder seg til produsentene, lager avtaler med plateselskaper og artister osv. og tilbyr dette videre til en ny type aktør som forholder seg som en strømmeforhandlere og samler disse tjenestene mot forbrukerne.

 

Dette blir litt som med kabel og parabol-tv. Selskaper som Canal Digital, Get, Altibox osv. tar seg av innholdet og avtaler bakover med produsenter og lager innholdspakker til meg som forbruker som jeg kan abbonere på. Det virket som Spotify var på vei til å bli en slik aktør, men nå virker det mer uklart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men Spotify har ikke, hvilket var poenget.

 

Google og Apple lanserte vel dette omtrent på samme dag (høsten 2011). Men Google Play Music har alt for mange svakheter/mangler utover denne muligheten til at tjenesten er aktuell å bruke.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Var akkurat inne på Apples nettside, under music seksjonen står det på den norske siden "Comming soon" på den amerikanske applenettsiden står det "available 6.30.2015", kan det bety at den ikke blir tilgjengelig i Norge fra start av?

 

Uansett ikke noen bigdeal, jeg har Spotify. :)

 

 

Skulle de ikke lansere i "over 100 land"? Eller var det 100 blank? Husker ikke helt. Om ikke Norge er endel av disse 100 så blir jeg veldig overrasket, dette er vel langt flere land enn hva Spotify opererer i? Og i og med at både Spotify og Wimp/Tidal startet i Skandinavia og Europa så skulle man tro at Apple sikter seg inn på disse markedene fra starten av.

Lenke til kommentar

Men Spotify har ikke, hvilket var poenget.

 

Google og Apple lanserte vel dette omtrent på samme dag (høsten 2011). Men Google Play Music har alt for mange svakheter/mangler utover denne muligheten til at tjenesten er aktuell å bruke.

Har ikke spotify slikt? De har hvertfall noe veldig likt, jeg legger inn egne sanger som så synces til alle enhetene mine. Dog havner det ikke i skyen men jeg får det likevel automatisk på alle enhetene. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mhm, de filene kan kun synkroniseres fra lokal maskin til smarttelefonen. Ikke så rart egentlig, er vel bare selskaper som Amazon, Apple, Google, Microsoft, osv, som har serverparker store nok til å kunne tilby en slik løsning.

 

For meg så er det et problem da jeg har såpass store mengder musikk lagret lokalt, at det ikke er plass til alt på smarttelefonen. Løsningen blir å bare synkronisere "favorittene" + de nyeste sangene. Men det ville vært mye mer behagelig å kunne få tilgang til dette også når jeg er utenfor døra.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Selv om de reklamerer med at man kan laste opp mange tusen sanger så er nok det mer et salgstriks. Det høres sånn "wow" ut å få laste opp så mange sanger uten ekstra kostnad. Hvordan har de råd? tenker man, men sannheten er jo at det er de absolutt aller færreste som noen gang kommer de å laste opp i nærheten av maksimumgrensen. Så i realiteten så sitter de ikke med en harddisk for hver bruker. Man får bare den kapasiteten man bruker.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

"Mhm, de filene kan kun synkroniseres fra lokal maskin til smarttelefonen."

 

Litt flisespikking, de kan synkroniseres mellom absolutt alle type enheter som kan kjøre Spotify. Nettbrett, Mobiler, Laptoper, Stasjonære osv. Samt at man kan velge hvilke enheter som skal synce filene så du ikke fyller mobilen din med det du har "offline" på eks. laptopen eller nettbrettet osv.

 

Ellers har jeg en 6TB NAS som kan gi meg streaming av både video og musikk på min 75/75 linje når jeg er utenfor døra, men det er så mye mer praktisk med et skikkelig program på mobilen som styrer det hele. Ikke har jeg god nok dekning over alt til å streame musikk heller, eks. bare noe så enkelt som hoteller i utlandet har rævva WiFi og mobildata i utlandet? neeeh ikke lurt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...