Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun jeg bor med tyvlåner tingene mine!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så kjernen i problemet er altså at Trådstarter er en pyse og ikke tør å konfrontere venninnen. Dermed oppnås det ingen slutt på dette problemet.

Ja, jeg er en pyse! Svakt menneske....

 

Anonymous poster hash: 94d39...269

 

 

Du må konfrontere henne, ellers vil hun etterhvert ta kontroll over kredittkortene dine, og du vil tilslutt måtte bli ledsaget av henne krypende i hundebånd:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva slags familie din venninne kommer fra. Jeg har bitt meg merke i at enkelte av mine venner også tar seg til rette, dog i mye mindre skala enn din venninne. Likevel kan det være en smule irriterende. Ordet "frekt" er ikke tilstrekkelig for å betegne din venninnes oppførsel. 

 

Du kan selvfølgelig gå til anskaffelse av lås til døren din og stenge alt du har og eier der inne, men det vil utvilsomt føre til den uunngåelige samtalen; samtalen om hennes atferd. Så lenge du ønsker å ha dine ting for deg selv er du nødt til å ha denne samtalen. Du kan enten bare si ifra til henne, eller du kan gå for den noe mer passive metoden ved å fjerne tilgjengeligheten til godene dine, slik at hun spør hvor alle tingene dine er ("Hvor er jakka di? Jeg trenger den. Og den nye veska også!"), hvorpå du er nødt til å innlede denne samtalen okke som.

 

Det kommer ikke til å bli morsomt - hun gjør det nok fordi hun tror det er greit, ikke fordi hun er slem (og hvis jeg tar feil på dette punktet er hun ond, og du bør virkelig flytte ut!) - men det er likevel en samtale du er nødt til å ta. Kanskje vil hun forstå, kanskje vil hun bli sint, kanskje hun begynner å le, eller kanskje hun begynner å gråte. Det er vanskelig å si. Uansett, den samtalen er du nødt til å ta, for jeg tror ærlig talt du ikke orker å holde ut med dette så mye lenger du heller - noe som er helt forståelig. Du skal ikke måtte finne deg i slik oppførsel fra en du bor med, men det finnes ikke noe lånepoliti som vil ta henne inn til avhør og lære henne en lekse. Du er nødt til å lære henne denne leksen selv, og før du pønsker ut en plan for å gi henne en skikkelig lærepenge tror jeg en god prat vil være lurest. Og om det ikke fungere får du rapportere tilbake, så kan vi forumbrukere koke opp en ondsinnet plan sammen.  :wee:

 

Lykke til.

Endret av Curumo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Du må jo snakke med henne om hvordan dere vil ha det i deres hus/leilighet. Hvem er det forresten som betaler vanligvis for strøm/husleie og mat og slike ting? Hvis det er stortsett bare du, så må du jo bare be henne om å ha seg ut av huset/leiligheten.

Så er det vel slik at hvis hun har ødelagt noen av dine ting så skal hun jo erstatte det. Spørsmålet er om hun faktisk skjønner det. Hvis hun ikke skjønner at det er galt og låne/ta ting uten og spørre, så spørs det om hun skjønner det når/hvis dere snakker sammen også.

Jeg må desverre si at litt av problemet ligger hos deg. Du skriver at du er pysete. Det er noe hun kanskje skjønner og bare fortsetter med sitt. Da har hun vunnet.

Du får bare ta deg en prat med henne eventuelt, så får du bare be henne om å ha seg ut, så tar du alle utgiftene selv, noe som kanskje kan bli dyrt, men du har jo valget selv da.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Låse inn eiendeler er jo en god ide, MEN er dette virkelig noen du vil bo med? Det skal ikke være nødvendig å låse inn eiendeler, spesielt ikke når det er en "god veninne".

Lenke til kommentar

Er i akkurat samme situasjon som deg TS, og det er fryktelig frustrerende. Helt i begynnelsen sa jeg det var greit at hun lånte et par ting i ny og ne, men når hun begynte å virkelig ta seg til rette og bruke opp dyre kremer, såper, sminke osv. går det over streken. Ting jeg gjerne ikke vil skal deles og brukes av henne må jeg låse inn på rommet mitt, ikke alltid det er hjelp i heller da hun også har en nøkkel... Men signalet om at døren er låst, burde gi et klart hint om at det ikke er OK at hun låner tingene dine. Glad jeg flytter ut etter denne måneden, med andre ord!

 

Høres ikke ut som om dette er en person som er særlig trivelig å bo med, så hvorfor ikke bare flytte? 

Endret av soleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...