Gå til innhold

Elektro Y-veien UiS, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Da studiet i Haugesund ble avlyst ser det ut til at jeg må ta Y-veien ved UiS i steden. Fagene ser forsåvidt kjekkere ut, så der er jeg fornøyd.

 

Meen, er det veldig mye oppmøte krav? Tenker da på lab og div prosjekter som krever oppmøte? Kommer ikke til å bo i Stavanger og derfor se forelesningene på nett.

 

Er det gjennomførbart?

 

Skal sies at jeg har tatt forkurs med gode karakterer, så sånnsett blir ikke det noe problem å ikke være tilstede første året. Mulig jeg vurderer å flytte ned senere i studiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ta y-veien? Du kan jo ta hvilken som helst ingeniørutdanning på høyskoler rundt om.

Grunnen er at skolen i mitt område(hsh) hadde bare elektro som Y-veien og på deltid. Altså de hadde det ikke som "normalstudie" og ikke på heltid. Jeg ønsker å ta elektro/automasjon/data og dette var det nærmeste de kunne tilby og det var på deltid som passer meg godt som er i full jobb. Da studier ble kansellert(for lite søkere i år) fikk vi muligheten til å søke til uis i steden og jeg takket ja til dette. Og siden det var etter søknadsfrist på samordna fikk jeg ikke søkt normalstudie ved uis.

 

Har dog søkt kyb på ntnu men her kommer jeg ikke inn da jeg har latterligé karakterer i norsk/samf. Fra forkurs. Ellers har jeg søkt noen andre ing. Linjer på hsh slik at jeg kan fullføre fellesfagene for så å søke Y-veien ved hsh igjen til neste år, men da blir det et sinnsykt langt løp. Så jeg har på en måte slått meg til ro med Y-veien på uis nå men lurer på hvor mye jeg må over fjorden for å møte opp, det kan fort bli dyrt og slitsomt.

Lenke til kommentar

Det er obligatorisk oppmøte på lab i hvert eneste elektro fag (og godkjenning av lab-arbeid). Du kan også gå på emne-siden til fagene og se det der også.

 

EDIT: Hvis du ikke leverer oppgaver / får godkjent lab-øvinger så får du ikke ta eksamen.

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Det er obligatorisk oppmøte på lab i hvert eneste elektro fag (og godkjenning av lab-arbeid). Du kan også gå på emne-siden til fagene og se det der også.

 

 

EDIT: Hvis du ikke leverer oppgaver / får godkjent lab-øvinger så får du ikke ta eksamen.

Ja ser det nå at det står "vilkår for å gå opp til eksamen" under noen fag og regner med det er disse fagene der det kreves oppmøte for lab og de andre fagene kan streames?

 

Det største problemet er egentlig mengde, det at det kreves oppmøte ift lab er greit om det er noen ganger Ila ett semester men om det blir en eller flere i uken blir det jo vanskelig å gjennomføre.

 

Jeg skal også jobbe 100% i denne perioden så det blir mye som skal klaffe.

Lenke til kommentar

 

Det er obligatorisk oppmøte på lab i hvert eneste elektro fag (og godkjenning av lab-arbeid). Du kan også gå på emne-siden til fagene og se det der også.

 

 

EDIT: Hvis du ikke leverer oppgaver / får godkjent lab-øvinger så får du ikke ta eksamen.

Ja ser det nå at det står "vilkår for å gå opp til eksamen" under noen fag og regner med det er disse fagene der det kreves oppmøte for lab og de andre fagene kan streames?

 

Det største problemet er egentlig mengde, det at det kreves oppmøte ift lab er greit om det er noen ganger Ila ett semester men om det blir en eller flere i uken blir det jo vanskelig å gjennomføre.

 

Jeg skal også jobbe 100% i denne perioden så det blir mye som skal klaffe.

 

 

Det er forskjellig fra fag til fag. Men det er som regel 5-7 lab øvelser i fagene som har lab-oppgaver, hvor man har 1 øvelse hver uke, kontinuerlig (mer eller mindre) til man er ferdig. 

 

De fagene som streames er typisk fag som tas av flere linjer, matte, fysikk, Miljøkjemi og HMS. Ingen av elektrofagene har så langt blitt streamet, utenom "Instrumenteringsteknikk", som du sikker vet. Men i elektrofagene er det mye tavleoppgaver, som ikke alltid blir skrevet ned og scannet inn og lagt på itslearning. Men du kan alltids bare gjør oppgaver fra boka, så skal du nok klare deg fint på den delen.

Lenke til kommentar

 

 

Det er obligatorisk oppmøte på lab i hvert eneste elektro fag (og godkjenning av lab-arbeid). Du kan også gå på emne-siden til fagene og se det der også.

 

EDIT: Hvis du ikke leverer oppgaver / får godkjent lab-øvinger så får du ikke ta eksamen.

 

Ja ser det nå at det står "vilkår for å gå opp til eksamen" under noen fag og regner med det er disse fagene der det kreves oppmøte for lab og de andre fagene kan streames?

Det største problemet er egentlig mengde, det at det kreves oppmøte ift lab er greit om det er noen ganger Ila ett semester men om det blir en eller flere i uken blir det jo vanskelig å gjennomføre.

Jeg skal også jobbe 100% i denne perioden så det blir mye som skal klaffe.

 

Det er forskjellig fra fag til fag. Men det er som regel 5-7 lab øvelser i fagene som har lab-oppgaver, hvor man har 1 øvelse hver uke, kontinuerlig (mer eller mindre) til man er ferdig. 

 

De fagene som streames er typisk fag som tas av flere linjer, matte, fysikk, Miljøkjemi og HMS. Ingen av elektrofagene har så langt blitt streamet, utenom "Instrumenteringsteknikk", som du sikker vet. Men i elektrofagene er det mye tavleoppgaver, som ikke alltid blir skrevet ned og scannet inn og lagt på itslearning. Men du kan alltids bare gjør oppgaver fra boka, så skal du nok klare deg fint på den delen.

Esj dette var virkelig dårlige nyheter, da alle fag på hsh kan streames. Hm, det skal jo gå men blir ikke helt det samme.

Lenke til kommentar

Da jeg startet på HiST og sa at jeg kom til å være bortreist 150-200 dager i året så sa de at dette kom til å være vanskelig med tanke på lab og liknende.

Men det ordnet seg veldig fint. Det er alltid noen som går glipp av lab pga sykdom og liknende, og du har som meg en praktisk bakgrunn slik at du kan ta laben mer effektivt enn de som kun har vgs. De gangene jeg kom hjem fra jobb så tok jeg gjerne to labber mens de andre tok én, og klarte å holde tritt på den måten.

Samtidig har de "oppsamlingslab" på slutten av semesteret for de som har vært borte.

 

Hos NTNU var de enda mer negativt, og sa at det nærmest var umulig å ta en toårig master med så mye fravær, og at grunnet svært begrenset lab-kapasitet så kom det til å bli et problem og at jeg kanskje måtte ta hvert fag over to år istedenfor ett.

Men det gikk fint det også skal du se.

 

Så ikke gi opp :)

 

Det ordner seg alltid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg startet på HiST og sa at jeg kom til å være bortreist 150-200 dager i året så sa de at dette kom til å være vanskelig med tanke på lab og liknende.

Men det ordnet seg veldig fint. Det er alltid noen som går glipp av lab pga sykdom og liknende, og du har som meg en praktisk bakgrunn slik at du kan ta laben mer effektivt enn de som kun har vgs. De gangene jeg kom hjem fra jobb så tok jeg gjerne to labber mens de andre tok én, og klarte å holde tritt på den måten.

Samtidig har de "oppsamlingslab" på slutten av semesteret for de som har vært borte.

 

Hos NTNU var de enda mer negativt, og sa at det nærmest var umulig å ta en toårig master med så mye fravær, og at grunnet svært begrenset lab-kapasitet så kom det til å bli et problem og at jeg kanskje måtte ta hvert fag over to år istedenfor ett.

Men det gikk fint det også skal du se.

 

Så ikke gi opp :)

 

Det ordner seg alltid!

Godt å høre, takk for betryggende ord:-D

 

Ser også ut som jeg klarer å lure med meg en kollega slik at jeg har en partner in crime til prosjekt og slikt.

 

Ser egentlig for meg at det ikke blir sånn kjempe hardt, jaffal nå de første semesterne i og med at jeg har hatt mye av det på forkurset og at jeg liker programmering og har en del erfaring fra det. I tillegg har jeg fagbrev som automatiker og det ser ut til at mye av min bakgrunn skal inngå i flere fag.

 

Men jeg håpet jo på streaming muligheter i alle fag, så det blir jo en utfordring i seg selv. Men alt går om man vill:)

Lenke til kommentar

Høgskole er ikke så veldig hardt.

Når jeg startet så hadde jeg som mål å ikke stryke, men etterhvert fant jeg ut at nivået ikke var så høyt som jeg først hadde fryktet.

I tillegg har den praktiske erfaringen mye å si, og jeg hadde i tillegg "modnet" litt i hodet og var litt mer seriøs på skolen enn jeg hadde vært tidligere. (Jeg prøvde meg på høgskole rett etter vgs også, noe som ikke gikk sååå bra).

Lenke til kommentar

Høgskole er ikke så veldig hardt.

Når jeg startet så hadde jeg som mål å ikke stryke, men etterhvert fant jeg ut at nivået ikke var så høyt som jeg først hadde fryktet.

I tillegg har den praktiske erfaringen mye å si, og jeg hadde i tillegg "modnet" litt i hodet og var litt mer seriøs på skolen enn jeg hadde vært tidligere. (Jeg prøvde meg på høgskole rett etter vgs også, noe som ikke gikk sååå bra).

Hehe høres ut som om vi er ganske like(skole messig), startet forkurs i 2008(etter vg2) og landet en A i kjemi som jeg bare pugget et par kvelder før eksamen og ellers dårlige resultater og attpåtil stryk i matematikk. Bestemte meg for å ta opp gamle "synder" i år og satser nå på B i matematikk eller A om jeg er super heldig med sensor(rotet til ett par oppgaver grunnet tidspress). Nå må jeg bare fortsette før jeg blir helt hjrnedød(gammel) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...