Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg plutselig av


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sliter litt med at pc'n bare helt uten forvarsel slår seg direkte av. Ingen feilmelding i windows eller noe.

Skjer helst under gaming med SLI aktivert.

Noen ganger skjer det etter noen minutt med gaming, andre ganger kan det gå dager i mellom.

 

Mine specs er:

4790K (4400mhz)

2x EVGA GTX 780 sc (ingen overclock)

Asus Maximus 7 Hero

16gb Corsair vengeance ram

Corsair rm1000 PSU.

4 stk std HDD + 1 SSD (intel 730).

Windows 7 sp1

GPU og CPU er vannkjølt, og ingen unormale høye temps der.

 

Kan det være PSU'en som er litt på tryne?

Endret av Winze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viss du mistenker at psu leverer for lite, kan du jo trekke ut ledningene til de ekstra diskene. 1000w er litt lite når du har to sc. kan også være windowsen din. som regel når det er belastning på maskinen bruker det være kjøling som er problemet men lite sansynlig i dette tilfelle..

Lenke til kommentar

Trur vel 1000w skulle være rimelig safe på dette oppsettet, men det avhenger av kvaliteten på PSUen - det som er viktig er jo at kursene leverer stabilt på Voltmengen slik de skal.

 

Ellers syntes vel jeg også at dette høres mest ut som et eller annen safeguard som sparker igang på grunn av høy temperatur. med såpass mange disker og kabler så er det mye varmeutvikling i kabinettet, og dersom det ikke er ryddig og rent inni der så er det godt mulig at luftflyten blir dårlig, og således påvirkes komponentene av alt fra rom temeperatur osv

Lenke til kommentar

Guru3D anbefaler dette når det gjleder GTX 780 SC:

"GeForce GTX 780 2-way SLI - On your average system the cards require you to have a 800 Watt power supply unit as minimum."

 

Du har ikke en "gjennomsnitts PC" da CPU er klokket, vannkjøling, 4 HDD pluss SSD, tja, vil nok antyde at PSU'en din sliter kanskje litt med å levere nok watt.

 

Men la oss prøve å legge sammen litt her, 2 x 780 SC drar ved belastning ca 480 - 500 W, pluus 4970K med 4,4 GHz drar ca 280 W, da er vi oppe i nesten 800 W, pluss HDD'er, SSD, vannkjøling, vifter etc. Jau jau, det er nok mulig at den PSU'en din sliter litt ved høy belastning.

Lenke til kommentar

Med utregning fra en PSU kalkulator på nettet får jeg 695W. Dette med overklokk og 2x 780TI, alle diskene, 10 USB enheter og noen 120mm vifter.

 

12V rail på nevnte PSU skal klare å levere 1000W alene.

 

Tviler på at det er PSU som skralter. Jeg har vurdert 780TI i SLI på 850W med like mange disker og overklokk på cpu. Og utregningene da også viste at det var tilstrekkelig med kraft i PSU.

 

Neste spørsmål er da hvor varm CPU og PSU blir. Og om CPU-klokk er stabil.

 

Edit: PSU leverer inntil 83.3A på 12V rail. 780 TI trenger 42*2A i følge dette dokumentet:

https://forum-en.msi.com/faq/article/printer/power-requirements-for-graphics-cards

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Med utregning fra en PSU kalkulator på nettet får jeg 695W. Dette med overklokk og 2x 780TI, alle diskene, 10 USB enheter og noen 120mm vifter.

 

12V rail på nevnte PSU skal klare å levere 1000W alene.

 

Tviler på at det er PSU som skralter. Jeg har vurdert 780TI i SLI på 850W med like mange disker og overklokk på cpu. Og utregningene da også viste at det var tilstrekkelig med kraft i PSU.

 

Neste spørsmål er da hvor varm CPU og PSU blir. Og om CPU-klokk er stabil.

 

Edit: PSU leverer inntil 83.3A på 12V rail. 780 TI trenger 42*2A i følge dette dokumentet:

https://forum-en.msi.com/faq/article/printer/power-requirements-for-graphics-cards

Da er det vel PSU som er for liten da, 2x42A=84A som igjen er over det PSU leverer på 12V rail. 

Trodde bare at de korta der dro 250-300W jeg, 250W som er oppgitt på komplett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...