Gå til innhold

når blir du norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du blir aldri norsk hvis du er innvandrer. Det finnes etterkommere av innvandrer fra 1950 tallet. Deres etterkommer kalles for 3, 4 eller 5 generasjons innvandrer.

 

De innvandrene jeg liker mest er Sør-Amerikaner, Asiatere og Russere. Disse folka prøver ikke å hjernevaske andre mennesker til å følge deres ideologi.

 

De jeg liker minst er midtøsten. Fordi de prøver å rekruttere meg over til Islam hele tiden. Møter mange muslimer som først blir kjent med meg. Også etter et par uker så prøver de å konvertere meg over til Islam.

 

De jeg hater mest er jævla europere fra den Europeiske Unionen. Disse folka her raner Norge hvert eneste uke gjennom kriminalitet og NAV. I tillegg bidrar Europa unionen til å holde den norske lønnsveksten i mange sektore nede ved å tilby billig arbeidskraft til Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Haha.  :wee:

 

For å være helt seriøs, så synes jeg det er et vanskelig spørsmål. 

Har man norske foreldre og er født i Norge, så er man norsk automatisk.

 

Med spørsmålet om hvor lang tid det tar å bli norsk, så går jeg ut ifra at du sikter til våre nye landsmenn. 

 

Jeg regner flere venner med utenlandsk opprinnelse for norske. De kan språket vårt, feirer nasjonaldagen vår, er stolte over landet vårt og verdiene vi skaper hver dag. Hva som er definisjonen på det å være norsk har jeg ikke peiling på, og jeg tror det er vanskelig å si at det er det ene eller det andre. Det finnes gråsoner uansett, men at man kan språket er vel et minstekrav i min bok. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De jeg liker minst er midtøsten. Fordi de prøver å rekruttere meg over til Islam hele tiden. Møter mange muslimer som først blir kjent med meg. Også etter et par uker så prøver de å konvertere meg over til Islam.

 

 

 

frabz-Look-me-in-the-eye-I-dont-believe-

 

Aldri har en muslim prøvd å omvende meg, jeg jobber med noen og gått på skole med en hel flokk. JW og Smiths Venner derimot..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg merker meg titt og ofte at de som vil ha strenge grenser for hvem som kan kalle seg norsk har et vesentlig forskjellig kultursyn enn meg, uansett hvor mange generasjoner vi begge har bak oss av etnisk norske forfedre.

 

Så jeg er slett ikke sikker på hvem som har definisjonsretten på norsk. Ei heller er jeg sikker på at å "være norsk" er noe mål i seg selv, eller bør være et kriterium for å bo her i landet.

 

For meg personlig holder det lenge at folk følger Kardemommeloven. Den er det nok av norske nordmenn fra Norge som ikke følger heller. Så om jeg - med bind for øynene så jeg ikke kan se hudfargen - liker et menneske, så er nasjonalitet og etnisitet underordnet.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg så er det forskjell på og være Norsk og Nordmann. En Nordmann er hvit og han har familie som har bodd i Norge i mange mange generasjoner. En Norsk person er en som er født og oppvokst i Norge. Foreldrene dine trenger ikke og være fra Norge men siden du er født og oppvokst i Norge syntes jeg du er Norsk. Men du kommer aldri til og bli en Nordmann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er født i norge og er oppvokst med norske foreldre (fosterbarn). Jeg snakker bare norsk og engelsk, har lik klesstil som nordmenn, bruker samme type sminke, spiser samme type mat og har norsk navn. Er ateist. Eneste som skiller meg og en etnisk nordmann er hårfargen og øyenfargen. Jeg ser på meg selv som helnorsk, og ingenting noen sier kan forandre at min identitet er norsk.

 

Jeg kan ikke dra tilbake til et hjemmeland, fordi hjemmelandet mitt er norge. Jeg har ikke oppholdstilatelse i landet mine ukjente foreldre kom fra. Kan heller ingenting om det landet, annet at det ligger i midt-østen.

 

Man er norsk hvis man indentifiserer seg med norge og den norske kulturen. Hudfarge spiller ingen rolle i om hvor vidt du får lov til å kalle deg norsk. De som mener det er mennesker jeg helst ikke vil ha i min omgangskrets.

 

Det som spiller en rolle i om du er norsk eller utlending, er hvilken kultur du lever i. Kommer du til norge som muslim og fortsetter å leve i den muslimske kulturen livet ut, da er du utlending, og vil sikkert heller ikke bli omtalt som norsk. Men alle som faktisk omfavner det norske levesettet burde ikke bli stengt utenfor tilhørigheten i samfunnet, ved å bli avvist bare pga. hudfarge.

Endret av Pappeska
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Kan godt hende jeg tar feil men i tiden der mange nordmenn flyttet fra Norge til Amerika så blir de forsatt kalt norsk-amerikaner, ikke Amerikaner. Så hvis foreldrene dine reiser fra Syria f.eks så blir du en Norsk-Syrisk familie? 

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Kan godt hende jeg tar feil men i tiden der mange nordmenn flyttet fra Norge til Amerika så blir de forsatt kalt norsk-amerikaner, ikke Amerikaner. Så hvis foreldrene dine reiser fra Syria f.eks så blir du en Norsk-Syrisk familie? 

 

Du har helt rett. Det var mange som flyktet over til USA da Norge var fattig og hadde dårlig økonomi.

Men nordmenn i USA kaller seg Norsk-amerikaner og ikke amerikaner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Norskamerikanere

 

Kinesere i USA blir kalt kinesisk-amerikaner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_American

 

Somalier som er født og oppvokst i Norge kalles for norsk-somalier. Media bruker samme uttrykk som USA.

Norsk-somalier kan ha ledet terrorangrepet i Nairobi

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/VG-Norsk-somalier-kan-ha-ledet-terrorangrepet-i-Nairobi-7345480.html

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Kan godt hende jeg tar feil men i tiden der mange nordmenn flyttet fra Norge til Amerika så blir de forsatt kalt norsk-amerikaner, ikke Amerikaner. Så hvis foreldrene dine reiser fra Syria f.eks så blir du en Norsk-Syrisk familie? 

 

Nja. Legg merke til "faktorenes orden" her, den er nemlig ikke likegyldig. En norskamerikaner er fortsatt amerikaner, næremere bestemt av norsk opprinnelse. (Om man bryr seg. Det gjør man stort sett ikke i dagligtale eller media. Min venn Joe i Denver er av tysk opprinnelse, men ingen kaller ham "tyskamerikaner". Min venn Jock i California er faktisk er født i England, men det er ingen som gjør noe poeng ut av det. Eller hva med Lou, fra New Jersey, som umiskjennelig har italienske aner og etternavn. Det er ingen som refererer til ham som italieneren...)

 

Det er vi utenfra som gjør et poeng av deres norske, tyske, italienske etc. avstamning, spesielt hvis de er kjent for noe. Og selvsagt de selv når de er i det nasjonal-nostalgiske hjørnet. (Det er de ikke så ofte, de jeg kjenner.)

 

På samme måte ville altså en norskfødt person med pakistanske besteforeldre kunne omtale seg selv som "pakistansk nordmann". Likeså ville man snakket om en "somalisk nordmann", eller en "tysk nordmann". Men om vi tenkte som amerikanerne ville de alle tre vært nordmenn. Avstamningen ville bare blitt nevnt når det var relevant for sammenhengen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har de opprinnelige amerikanerne blitt gjort til en liten minoritet i amerika, og det er kun derfor at folk der er ansett som amerikanere med en gang de har statsborgerskap: fordi nesten ingen av amerikanerne er "ordentlige" amerikanere selv.

 

Native Amerikanere er nesten utryddet :confused: Kan ikke mennesket for en gang skyld innrømme at alle nasjoner er bygget på erobringer.

 

Norge var jo bare en liten bygd som erobret alle andre klaner. Se den røde linja. Det var opprinnelig Norge :) En nasjon bygger seg opp ved å utslette andre nasjoner.

 

Norwegian_petty_kingdoms_ca._930.png

 

Alle nasjoner har erobret hverandre. Til og med Sverige har erobret land fra Danmark :)

Scandinavia1219.png

 

Til og med den store mektige nasjonen Kina har erobret andre nasjoner.

Territories_of_Dynasties_in_China.gif

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...