Gå til innhold

Endelig er Windows 10-datoen klar


Anbefalte innlegg

Hvordan blir det om, si 1 eller 2 år, fra man har oppgradert fra Wx til W10, og må reformatere?

Oppgraderingen gjaldt vel kun en liten periode (6 - 12 måneder?).

 

Får man noen eksklusiv W10 nøkkel? 

 

Problemstillingen er identisk med alle tidligere oppgraderingsversjoner fra Windows. 

 

I riktig gamle dager måtte du dra fram CD'en til Windows XP for å få installert Windows Vista oppgraderingen fra scratch. Der trengte du nøklene til begge versjonene men slapp å installere Windows XP på nytt. 

 

Windows 8 kom med en slik eksklusiv nøkkel, ja. Der var det slik at samme medium MÅTTE installeres blankt fra noen versjoner av Windows, og problemstillingen var løst likt. Du kan neppe lengre ha vært nødt til å sette inn en CD fra eldre versjon av Windows for å få installert oppgraderingen på nytt, siden slike ting ikke lengre er knyttet til et fysisk medium.  

 

Det kan være at man har kommet dithen at den vet hva din tidligere nøkkel var og at det er nok å knotte inn den nye Windows 10-nøkkelen, men mest sannsynlig trenger du både den gamle og den nye nøkkelen når du skal installere Windows 10 på nytt etter formattering. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det også være gratis oppgradering for alle som har windows 8.1 with Bing??

 

Vurderer å kjøpe nettbrett, men lurer på om det vil være lurt å vente?

 

Ser ut som det vil være gratis, men det er en risiko for noe sånn som dette: 

 

img_20150126_135604919.jpg?quality=80&st

 

Merk: han som tok det skjermbildet der fikk tilslutt til  å oppgradere fra Windows 8.1 med Bing. Kilde: https://gigaom.com/2015/01/26/got-a-low-cost-laptop-windows-10-upgrade-may-take-some-effort/

 

 

 

Vil det være mulig å benytte Windows 7-nøkler man har liggende til å aktivere W10 eller må W7 være installert og aktivert med nøkkelen i skrivende øyeblikk?

 

Hvordan skal du starte oppgraderingsprogrammet? Normalt starter du det fra Windows 7. For å gjøre som du foreslår, må du nok ha et installasjonsmedium, en DVD eller USB-dings med Windows 10 på. 

 

Dersom du kjøper installasjonsmedium, vil det nok gå an å bruke Windows 7-nøkler du har liggende. Med mindre de allerede har blitt brukt til å oppgradere til Windows 8. Antar at det også er mulig å laste ned og lage installasjonsmedium, og da vil det nok også bli mulig å gjøre uten en ferdig installasjon av Windows 7. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Som jeg nettopp skrev i en annen tråd så fungerer faktisk den siste builden rimelig greit på en liten bærbar med berøringsskjerm som jeg kjøpte i 2012 , noe jeg ikke forventet skulle være mulig. Har enda ikke gått på noe stort problem , unntaket var å komme inn i kontrolpanel / administrative verktøy / hendelseliste , noe som tok en evighet , men når jeg slettet loggen og prøvde på nytt fikk jeg til det og rimelig kjapt.

 

For meg personlig fungerer dette brukergrensesnittet veldig bra på den bærbare ( 10.5" skjerm ca om jeg ikke husker feil ) og en av de tingene jeg allerede nå legger merke til er at den bruker litt mindre strøm enn Windows 8.1 gjorde. 

 

Har ikke hatt så veldig mye tid til å prøve den ordentlig ut ( kona som bruker den for det meste ) , men tilbakemeldingene fra min frue er at hun finner den litt mer intuitiv å bruke og synes det hele var ren plankekjøring i forhold til det hun var vant med i 8.1

 

Visuelt er jeg ikke helt fornøyd mens kona likte det nye designet , hun mener at det er litt enklere å se og forholde seg til de valgene man skal ta på en bærbar og når man trykker på skjermen , men hun kunne tenkt seg noe litt "rundere" utseende. 

 

Jeg vil personlig anta at med de endringene som nå kommer i en ny utgave av Explorer , forbedrede sikkerhetselementer osv så vil dette bli et langt tryggere OS enn det Windows 7 og Xp noensinne har vært.

 

Så tipper jeg at vi ved lansering og i månedene som kommer så vil Microsoft fortsette med finpussingen av Os'et og lansere trolig en ordentlig oppdatering ved juletider , dette er trolig den siste "Windows versjonen" som kommer og utviklingen nå fremover vil trolig også bli påvirket i langt større grad av brukerene enn det W8 var noensinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg nettopp skrev i en annen tråd så fungerer faktisk den siste builden rimelig greit på en liten bærbar med berøringsskjerm som jeg kjøpte i 2012 , noe jeg ikke forventet skulle være mulig.

 

Hei, hvorfor forventet du egentlig at Windows 10 ikke skulle fungere på en maskin som er like gammel/ny som Windows 8? 

 

 

dette er trolig den siste "Windows versjonen" som kommer og utviklingen nå fremover vil trolig også bli påvirket i langt større grad av brukerene enn det W8 var noensinne.

 

Det kan være dette er den siste versjonen av Windows som kommer uten abonnementskrav, men jeg tror at i likhet med Adobes CC-versjon, så kommer det en egen versjon når de skal tvinge brukerne over på abonnement.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Som jeg nettopp skrev i en annen tråd så fungerer faktisk den siste builden rimelig greit på en liten bærbar med berøringsskjerm som jeg kjøpte i 2012 , noe jeg ikke forventet skulle være mulig.

 

1 Hei, hvorfor forventet du egentlig at Windows 10 ikke skulle fungere på en maskin som er like gammel/ny som Windows 8? 

 

 

dette er trolig den siste "Windows versjonen" som kommer og utviklingen nå fremover vil trolig også bli påvirket i langt større grad av brukerene enn det W8 var noensinne.

 

2 Det kan være dette er den siste versjonen av Windows som kommer uten abonnementskrav, men jeg tror at i likhet med Adobes CC-versjon, så kommer det en egen versjon når de skal tvinge brukerne over på abonnement.

 

 

1 : Fordi jeg testet en tidligere build som ikke fungerte like bra for omtrent et halvt år siden (kanskje litt lengre siden ) , hovedsakelig så fungerte ikke berøringsskjermen og mye annet som jeg kommer ikke på i farta. Plukket ut hd'en og la inn den eldre hd'en med W8.1 på og det fungerte igjen.

 

Denne gangen var det som sagt null problemer.

 

2 : Vanskelig å si , blir rett og slett spekulering for min del å anta dette da MS har mange muligheter :

 

*Ta seg beholdt for innhold via app store som faktisk fungerer.

*Sørge for å ta over Gamer markedet på nytt med bedre utgaver av DX , bedre ytelse osv for å dermed tettere ha kontroll på brukerne av oset og bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

1 : Fordi jeg testet en tidligere build som ikke fungerte like bra for omtrent et halvt år siden (kanskje litt lengre siden ) , hovedsakelig så fungerte ikke berøringsskjermen og mye annet som jeg kommer ikke på i farta. Plukket ut hd'en og la inn den eldre hd'en med W8.1 på og det fungerte igjen.

 

Denne gangen var det som sagt null problemer.

 

2 : Vanskelig å si , blir rett og slett spekulering for min del å anta dette da MS har mange muligheter :

 

2a: *Ta seg beholdt for innhold via app store som faktisk fungerer.

2x: *Sørge for å ta over Gamer markedet på nytt med bedre utgaver av DX , bedre ytelse osv for å dermed tettere ha kontroll på brukerne av oset og bedriftsmarkedet.

 

 

1: Ok, jeg skjønner. Vel, det var jo en tidlig build. Strengt tatt dårlig at det var problemer med berøringsskjermen uansett, men kanskje det er driver-relatert. 

 

2a: App Store kan de kultivere uavhengig av hvordan de ruller ut forbedringer av operativsystemet, og det vil de, for der har de et stort uutløst økonomisk potensiale sammenlignet med hva Apple og Google har fått til. Microsoft må få utviklere og brukere til å gå fra Win32-arkitektur til WinRT-arkitektur, og bruke WinRT-baserte programmer (I Windows 8 kalt Universal Apps, i Windows 10 kalt Windows Apps) hvis de skal kunne kunne styre omsetning av programvare gjennom en egenkontrollert Microsoft Store. Microsoft vil nok fortsatt med Windows 10 jobbe for å få sine 30% som de andre får sine 30%. Men for å få dette til må folk og utviklere gå over til Windows Apps. Der har de nok en lang vei å gå. Vil eksisterende programvareleverandører, for eksempel Adobe, Norton, SAP SE eller EA ha interesse av å flytte sine kunder over i Windows Apps/Microsoft Store? 

 

2x: Microsoft ser imidlertid ikke ut til å være like sikker på sitt engasjement på Windows som spillplatform. Blant annet lakk jo Stephen Elop sin visjon om nye Microsoft, der han ville selge ut alt som hadde med spill å gjøre. Heldigvis valgte Microsoft en mindre katastrofal ny CEO. DirectX 12 er i alle fall på vei nå. 

Lenke til kommentar

(En ting som slår meg...

 

Av alle mulige ting som Apple skulle være først på, hvorfor må alle på død og liv kopiere at "alle" nye operativsystemer slippes før de har fått på plass Copy & Paste? 

 

I Windows 10 er det fra Windows Apps til "vanlige" programmer at det ikke er mulig å bruke Copy & Paste. [kilde]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan blir det om, si 1 eller 2 år, fra man har oppgradert fra Wx til W10, og må reformatere?

Oppgraderingen gjaldt vel kun en liten periode (6 - 12 måneder?).

 

Får man noen eksklusiv W10 nøkkel?

 

Problemstillingen er identisk med alle tidligere oppgraderingsversjoner fra Windows. 

 

I riktig gamle dager måtte du dra fram CD'en til Windows XP for å få installert Windows Vista oppgraderingen fra scratch. Der trengte du nøklene til begge versjonene men slapp å installere Windows XP på nytt. 

 

Windows 8 kom med en slik eksklusiv nøkkel, ja. Der var det slik at samme medium MÅTTE installeres blankt fra noen versjoner av Windows, og problemstillingen var løst likt. Du kan neppe lengre ha vært nødt til å sette inn en CD fra eldre versjon av Windows for å få installert oppgraderingen på nytt, siden slike ting ikke lengre er knyttet til et fysisk medium.  

 

Det kan være at man har kommet dithen at den vet hva din tidligere nøkkel var og at det er nok å knotte inn den nye Windows 10-nøkkelen, men mest sannsynlig trenger du både den gamle og den nye nøkkelen når du skal installere Windows 10 på nytt etter formattering.

 

Nå roter du litt her. Vet ikke hvordan det var med 98 -> XP, den gangen brukte jeg piratkopier. Men da jeg oppgraderte fra Vista til Win7 og fra Win7 til Win8 trengte jeg ikke dette. Det var lagt opp til en forenklet oppgraderingsprosess, men den nye nøkkelen fungerte med ren installasjon fra DVD/USB.

 

Det som mest sannsynlig kommer til å skje nå, er at vi får en ny produktnøkkel i en nedlastingsklient etter at vi har verifisert den versjonen vi har installert (eller eier) er genuin. Etter det vil denne klienten laste ned en bildefil(ISO) og tilby å legge den inn på DVD eller en minnepenn. Deretter kan du velge å oppgradere rett fra Windows, eller restarte maskinen og boote fra USB/DVD. I den følgende installasjonsprosesson kan du da velge mellom å oppgradere eller ny fersk installasjon.

Lenke til kommentar

 

Gratis å oppgradere? Hvordan kommer baksmellen?

Årsaken til gratis oppgradering er grunnet nye problemer med tidligere Windows funksjoner.

 

 

 

Årsaken til at de slipper det gratis er ene og alene; Windows Store (Universal / Modern Apps).

 

Microsoft vet godt at eneste måten å få Windows Store med Universal / Modern Apps relevant for utviklere er ved å få så mange brukere over på Windows 10 som overhode mulig, og helst så raskt som mulig.

 

Microsoft vil vel ta ca 40% av inntjeningen per applikasjon som selges via Windows Store så det ligger jo langt mer penger for Microsoft der enn det gjør via salg av Windowslisenser så det er jo ikke rart at de ønsker å pushe Windows 10 gratis til alle som kan krype å gå. Eneste de ikke ønsker å gi Windows 10 gratis til er bedrifter og enterprise da de neppe vil ta i bruk Windows Store i noen større grad så her er det viktig for Microsoft å tjene inn penger på lisenser og man vet jo gjerne at bedrifter ofte må betale det hvite ut av øyet og skal ha bøttevis med lisenser uansett.

 

 

Egentlig er jeg overrasket over at Microsoft er såpass restriktive som de er, i utgangspunktet så ville jeg tro at de skulle levere Windows 10 Home gratis til alle som måtte ønske det, helt uavhengig av om de hadde Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 lisens fra før av. Og at du kunne betale la oss si 300-500 kr for å oppgradere til Pro. Og samtidig gjort det sånn at Windows 10 Home ikke er tillatt brukt i jobb og bedriftsammenheng og solgt de vanlige lisensene til disse formålene.

 

 

Det at Windows 10 er gratis i 1 år tror jeg bare er et forsøkt på å legge press slik at flere hopper på Windows 10 så raskt som mulig, for igjen å øke relevansen til Windows Store så raskt som overhode mulig. Vil ikke overraske meg et sekund om det viser seg at Windows 10 fortsetter å være gratis etter det første året også og at det kanskje til og med vil gjelde de uten noen Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 lisens å oppgradere i fra.

Lenke til kommentar

(En ting som slår meg...

 

Av alle mulige ting som Apple skulle være først på, hvorfor må alle på død og liv kopiere at "alle" nye operativsystemer slippes før de har fått på plass Copy & Paste? 

 

I Windows 10 er det fra Windows Apps til "vanlige" programmer at det ikke er mulig å bruke Copy & Paste. [kilde]

 

 

Hæ?? Slike detaljer må være på plass før release, alvorlig talt.. Så med andre ord så kan man ikke bedrive "Copy & Paste" mellom legacy applikasjoner (Notepad.exe) og nye Spartan / Edge nettleseren (Universal/Modern app)? Det kan jo rett og slett ikke stemme.

 

Når det er sagt så er det jo allerede mye tull med disse universal/modern applikasjonene. De kan i utgangspunktet ikke kjøres i flere prosesser. Så det å åpne 2x Caculator.app kan du bare glemme, hvertfall per i dag. De starter opp uhorvelig tregt, selv på noen kraftpakker av noen systemer. Du kan tilsynelatende ikke sette de til å starte opp med systemet, så en eksempel er at jeg alltid gjør sånn at Outlook starter opp med maskinen så jeg har e-post og kalender kjørende 24/7, dette vil altså per i dag være umulig å gjøre med en universal/modern app utgave av epost og kalender klient. Samme gjelder forsåvidt også universal/modern app utgaven av Skype, noe jeg også vil at skal starte opp med maskinen osv..

 

Og det er fremdeles ikke mulig å kjøre universal/modern apps via innebygget administratorbruker. Når jeg tester Windows Server Technical Preview så kan jeg ikke fyre opp verken Calculator.app, Spartan/Edge.app osv med standardbrukeren som er det innebygde administratorbrukeren. Jeg må faktisk opprette en ny, separat konto for å kunne starte opp og benytte disse applikasjonene. Temmelig absurd spør du meg, selv om det kanskje ikke er så fryktelig relevant i Windows Server.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(En ting som slår meg...

 

Av alle mulige ting som Apple skulle være først på, hvorfor må alle på død og liv kopiere at "alle" nye operativsystemer slippes før de har fått på plass Copy & Paste? 

 

I Windows 10 er det fra Windows Apps til "vanlige" programmer at det ikke er mulig å bruke Copy & Paste. [kilde]

 

Hæ? I build 10130 så fungerer det heilt fint å kopiere frå både "Nyhende" og "Mail" Windows App-en til Chrome eller Notepad++, og dette har i grunn fungert heile tida (i alle fall for meg).

Lenke til kommentar

 

 

Problemstillingen er identisk med alle tidligere oppgraderingsversjoner fra Windows. 

 

I riktig gamle dager måtte du dra fram CD'en til Windows XP for å få installert Windows Vista oppgraderingen fra scratch. Der trengte du nøklene til begge versjonene men slapp å installere Windows XP på nytt. 

 

Windows 8 kom med en slik eksklusiv nøkkel, ja. Der var det slik at samme medium MÅTTE installeres blankt fra noen versjoner av Windows, og problemstillingen var løst likt. Du kan neppe lengre ha vært nødt til å sette inn en CD fra eldre versjon av Windows for å få installert oppgraderingen på nytt, siden slike ting ikke lengre er knyttet til et fysisk medium.  

 

Det kan være at man har kommet dithen at den vet hva din tidligere nøkkel var og at det er nok å knotte inn den nye Windows 10-nøkkelen, men mest sannsynlig trenger du både den gamle og den nye nøkkelen når du skal installere Windows 10 på nytt etter formattering.

 

Nå roter du litt her. Vet ikke hvordan det var med 98 -> XP, den gangen brukte jeg piratkopier. Men da jeg oppgraderte fra Vista til Win7 og fra Win7 til Win8 trengte jeg ikke dette. Det var lagt opp til en forenklet oppgraderingsprosess, men den nye nøkkelen fungerte med ren installasjon fra DVD/USB.

 

Det som mest sannsynlig kommer til å skje nå, er at vi får en ny produktnøkkel i en nedlastingsklient etter at vi har verifisert den versjonen vi har installert (eller eier) er genuin. Etter det vil denne klienten laste ned en bildefil(ISO) og tilby å legge den inn på DVD eller en minnepenn. Deretter kan du velge å oppgradere rett fra Windows, eller restarte maskinen og boote fra USB/DVD. I den følgende installasjonsprosesson kan du da velge mellom å oppgradere eller ny fersk installasjon.

 

 

Jeg roter ofte og mye, men er litt usikker på hva det er du mener jeg roter med her. På et tidspunkt måtte man om jeg sa, ha en CD for å oppgradere etter formattering. Det har jeg opplevd. 

 

Nå må man ikke ha det. Den gamle nøkkelen trenger man enten når man kjøper en ny nøkkel, eller når man installerer. På et tidspunkt har jeg gjennomført en oppgradering på ren harddisk der jeg måtte knotte inn også den gamle nøkkelen, men ikke sette inn noen CD. 

 

Jeg vet ikke hvordan det blir nå, men enten når man bestiller eller installerer trenger man den gamle nøkkelen. 

 

 

 

 

Gratis å oppgradere? Hvordan kommer baksmellen?

Årsaken til gratis oppgradering er grunnet nye problemer med tidligere Windows funksjoner.

 

 

 

Årsaken til at de slipper det gratis er ene og alene; Windows Store (Universal / Modern Apps).

 

(...)  det ligger jo langt mer penger for Microsoft der enn det gjør via salg av Windowslisenser (...) 

Eneste de ikke ønsker å gi Windows 10 gratis til er bedrifter og enterprise da de neppe vil ta i bruk Windows Store i noen større grad så her er det viktig for Microsoft å tjene inn penger på lisenser og man vet jo gjerne at bedrifter ofte må betale det hvite ut av øyet og skal ha bøttevis med lisenser uansett.

(...)

Det at Windows 10 er gratis i 1 år tror jeg bare er et forsøkt på å legge press slik at flere hopper på Windows 10 så raskt som mulig, for igjen å øke relevansen til Windows Store så raskt som overhode mulig. (...)

 

 

Enig i det meste i innlegget, vil bare påpeke: 

- Det heter ikke lenger Modern Apps eller Universal Apps, nå heter det Windows Apps. Det skal framstå som dette er den naturlige typen programvare å utvikle eller kjøpe til Windows. 

 

- Helt riktig, Microsoft tjener penger på lisenser til bedrifter, på Office og Office-tjenester og de ønsker å tappe prosenter av omsetningen på all Windows programvare. Apple har fått dette til på iOS, Google har fått dette til på Android, men Microsoft har så langt ikke klart å få det til. Jeg vil spekulere i at en viktig grunn til at de ikke har fått det til, er fordi det er i konflikt med grunnen til at Windows ble stort i utgangspunktet - bred kompatibilitet på en felles platform for mange uavhengige aktører. Legacy programvare er det som gjør at Microsoft beholder markedsandelen på PC-platformen. Og folk har ikke kultur for å kjøpe PC-programvare via Microsoft når de kan kjøpe direkte fra leverandør, fra en norsk nettbutikk, eller med priser som gjenspeiler konkurranse mellom underleverandører fra Amazon. 

 

- En periode der det er gratis å oppgradere er en videreføring av samme policy på Windows 8.0, der det var nesten gratis å oppgradere. Det er flere grunner til å få folk fort over enn bare Microsoft Store. Microsoft blir målt på hvor fort markedet går over, og i hvilken grad markedet nekter å gå over. Prisen for å kjøpe Windows 8 for fullpris var, i den graden jeg sammenlignet disse, direkte sammenlignbar med prisen for å kjøpe Windows 7 og Windows Vista, kanskje med en liten justering oppover. Jeg forventer faktisk det samme nå. Om en W10 Home OEM koster 750,- og en W10 Pro OEM koster 1250,- når de dukker opp i nettbutikkene, blir jeg særdeles lite overrasket.  

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremdeles bedre enn OSX som blir mer og mer bloated med hver versjon. Mer brukervennlig enn diverse linux distroer også.

 

Mener du seriøst at Windows ikke blir mer "bloated" med nyere versjoner? Har ikke testet Windows 10 selv, men en kompis av meg som jevnt og trutt har testet betaversjonene sier at det er tyngre enn Windows 8.

 

På meg så virker det som MS bare legger til ny funksjonalitet oppå det gamle uten å bruke tid på optimalisere kodebasen noe særlig. Windows er rett og slett blitt en gedigen programvarepakke som de har mistet kontrollen over.

Lenke til kommentar

 

(En ting som slår meg...

 

Av alle mulige ting som Apple skulle være først på, hvorfor må alle på død og liv kopiere at "alle" nye operativsystemer slippes før de har fått på plass Copy & Paste? 

 

I Windows 10 er det fra Windows Apps til "vanlige" programmer at det ikke er mulig å bruke Copy & Paste. [kilde]

 

Hæ? I build 10130 så fungerer det heilt fint å kopiere frå både "Nyhende" og "Mail" Windows App-en til Chrome eller Notepad++, og dette har i grunn fungert heile tida (i alle fall for meg).

 

 

Kan bare vise til kilden :( Hadde jeg hatt tilgang på testmaskinen min, hadde det vært naturlig å teste f.eks. PDF-leseren. 

 

 

Edit: i Microsofts dok (win 8) ser det ut til at utvikleren må aktivt legge til copy / paste i appen, kanskje det er programmer uten dette PCWorld har støtt på: 

 

 

 

 

Copy and paste commands remain one of the more common ways of getting information from one location to another. In Windows 8, copy and paste commands work well with sharing content. One advantage that copy paste has over share is that it is the only way to move content between Windows Store apps and Classic Windows applications.

 

To get started adding copy and paste to your app, check out the following topics:

Quickstart: Clipboard Basics. Here you'll learn the basics of how to add copy and paste to your apps.

Guidelines and checklist for clipboard commands. This topic describes some of the things you should consider before you add copy and paste.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Synd at windows 10 ikke blir like bra som windows 7 når det først kom.

Tviler på Aero, sidebar, startmeny blir bedre ut av boksen en hva windows 7 var.

 

Så man må nok ha tredjepart verktøy en stund til. Muligens windows 10 update kommer til september først da vil man muligens se bedring?

Synd at? Hva vet du om det? 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...