Gå til innhold

Vil lagre aktiviteten din på nettet i to år!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det trengs ikkje noko statleg lov om dette. Folk går allereie frivillig rundt med slike sporingsmaskiner, og dei kallast smartphonar.

 

 

Jupp, men det er påbud jeg snakker om. Smarttelefoner har også en annen funksjon enn å spore, så folk tenker ikke på dem som slikt.

Eg blir alltid litt varm når eg ser folk komme med "sporingschip"-framtidsdystopien som har vore i fantasiane til folk sidan 70-talet. Sanninga er at denne dystopien vart realisert for 10 år sidan utan at nokon protesterte. Skrekkscenarioet med at staten til ei kvar tid kan vete kvar du er, er ikkje berre eit hypotetisk døme for å beskrive kor totalitær ein stat kan bli, men det er verkelegheita som me lever i. Det å skru av sporinga på smartphonen din vil eg tru er så oppsiktsvekkjande at det gir grunn til mistanke i seg sjølv viss du blir etterforska.

 

Poenget mitt er at sporingsmaskineksempelet egnar seg dårleg for "slippery slope"-argument, sidan dette ikkje er noko som kan skje viss terskelen for overvåking blir lågare og lågare, men noko som, for dei fleste intensjonar og formål, allereie har skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Personlig har jeg ingen ting å skjule

 

Hvorfor er du anonym på dette forumet, da?

 

Det er fordi jeg liker dette navnet, det er enkelt og kort.

Lenke til kommentar

Skal de surre med det her igjen?!? Nei, men jeg støtter det her 100% om det redder menneskeliv. Så er jo verdt et forsøk, og eventuelt samfunnsforskningen vi får ut av det her er jo greit!

 

Blir det brudd og missbruk av det her, så kommer jeg til å gå sterkt imot det, så ikke ødelegg min tilitt! ;) samfunnet er jo bygd på at vi stoler på hverandre in the first place!

 

Er ikke dette akkurat et tegn på at samfunnet ikke er bygd på at vi skal stole på hverandre? Det er jo åpenbart at dette er et resultat av mistillit. Mistillitssamfunnet står sterkt, og blir drevet frem av politikere. Når ble et samfunn bygd på mistillit ideelt?

Lenke til kommentar

Skal de surre med det her igjen?!? Nei, men jeg støtter det her 100% om det redder menneskeliv. Så er jo verdt et forsøk, og eventuelt samfunnsforskningen vi får ut av det her er jo greit!

 

Blir det brudd og missbruk av det her, så kommer jeg til å gå sterkt imot det, så ikke ødelegg min tilitt! ;) samfunnet er jo bygd på at vi stoler på hverandre in the first place!

 

Å drive overvåkning koster penger, som ellers kan brukes til å øke trygghet på andre områder som ikke går ut over privatliv.

Lenke til kommentar
 

 

Skal de surre med det her igjen?!? Nei, men jeg støtter det her 100% om det redder menneskeliv. Så er jo verdt et forsøk, og eventuelt samfunnsforskningen vi får ut av det her er jo greit!

Blir det brudd og missbruk av det her, så kommer jeg til å gå sterkt imot det, så ikke ødelegg min tilitt!  ;) samfunnet er jo bygd på at vi stoler på hverandre in the first place!

 

Å drive overvåkning koster penger, som ellers kan brukes til å øke trygghet på andre områder som ikke går ut over privatliv.

 

 

NSA har som kjent drevet med massiv innsamling av bl.a. meta-data i nesten 15 år nå.  Det HAR vært foretatt evaluering og forskning på dette,  og resultatet er at de ikke har kunne påvise ETT tilfelle hvor dette har forhindret et terror anslag.  Derimot er det blitt avdekket et massivt "missbruk" av disse data for helt andre formål enn de var tiltenkt.  Bl.a overvåking av politiske dissidenter og journalister.

 

Takket være PR stuntet til presidentkandidaten Rand Paul ble ikke Patriot Act (loven som åpnet for dette) videreført eller erstattet i Senatet i natt.   Dermed måtte NSA slå av sin datainnsamling i dag tidlig.  (Om de har gjort det, er vel kanskje en annen sak).  

 

Skjønner forøvrig politiet godt når de ønsker å lage meta-data lenger enn de 21 dagene man nå har.  Dette vil være til stor hjelp ved etterforskning av bl.a. kriminalsaker.   Problemet er vel heller hvordan de skal sikre disse data mot missbruk.  Det vil være en tilnærmet umulig oppgave.

 

Det som nok er hakket verre er vel at man nå også ønsker å benytte aktive spion programmer, dvs. at Politiet installerer Trojanske hester på data maskinene til evnt. misstenkte for deretter å kunne lese hva den enkelte faktisk skriver.  Da hjelper det ikke å benytte kryptert kommunikasjon eller TOR nettverk for å skjule sin identitet.

Lenke til kommentar

Er Norge et kommunistisk samfunn eller et fritt åpent samfunn?? Norge høres jo ut som Kina.

Synes Norge burde slutte å kritisere Kina for brudd av menneskerettigheter. Fordi Norge bare kopiere kinesisk kommunisme ideologi.

 

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

et problem jeg kan komme på med dette her er at de som monitorerer kan tro at jeg tenker å gjøre en massemord ting bare fordi jeg skriver inn AK-47 på Google. Det MÅ være noen kompetente som har rett til å konlkudere om hvem som er en "trussel" og hvorfor.  

 

Og dessuten, hva om to venner på facebook driver å kødder med hverandre og sier for eksempel: "Din kødd, skal drepe deg med min rifle" og han andre sier: "Kom igjen da :P"  

 

Dette emnet skriker paranoia spør du meg. Hvem har vel lyst til å ha 4 politimenn som sparker inn døra di mitt på natta fordi du tittet på rifler på Google dagen føre?

Lenke til kommentar

A Texas teenager who has been in jail since March faces an eight-year prison sentence because of a threatening joke he made while playing an online video game.

 

In February, Justin Carter was playing “League of Legends” — an online, multiplayer fantasy game — when another player wrote a comment calling him insane. Carter’s response, which he now deeply regrets, was intended as joke.

 

“He replied ‘Oh yeah, I’m real messed up in the head, I’m going to go shoot up a school full of kids and eat their still, beating hearts,’

and the next two lines were lol and jk,” said Jack Carter, Justin’s father, in a statement to a local news channel.

The statements “lol” and “jk” — meaning “laughing out loud” and “just kidding” — indicate that Justin’s statement was entirely sarcastic, said his father.

 

But a Canadian woman who saw the post looked up Carter’s Austin address, determined that it was near an elementary school, and called the police. Carter was arrested one month later, and has been in jail ever since. He recently celebrated his 19th birthday behind bars.

 

Artikkelen.

 

Vi er vel snart der vi også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser det som et meget nyttig verktøy for politiet. Håper de får lov, gjerne mer enn to år også.

 

Å drive en slik massiv overvåkning på internett, koster jo selvfølgelig veldig masse penger. Disse pengene kunne heller ha blitt brukt på langt bedre måter for å bekjempe kriminalitet, uten at det hadde gått utover privatlivets fred for befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...