Gå til innhold

Skylake i7-6700K/i5-6600K-tråden


Anbefalte innlegg

Sjekk at minnet får rett voltstyrke og hastighet i bios kan vere det som er feil

Minnet har riktig spenning og hastighet i BIOS. Bios er siste tilgjengelige fra ASUS.

 

 

Nå skjønner jeg.

 

Kan være at CPUèn kan være problemet. At IMC ikke klarer deg iogmed at det er samme problem på 2HK.

 

Du har selvsagt prøvd å bytte plass på brikkene?

Jepp, har brøvd A1/A2, A1/B1, A2/B2 og B1/B2. Kun A1/A2 fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Én faktor som spiller inn er at mindre CPUer er vanskeligere å kjøle, så krymping i seg selv er ikke bare positivt.

Litt gammelt innlegg, men jeg fikk erfare dette nå nylig da jeg gikk fra FX-6300 til i5-6600k.

 

FX-6300 var overklokket til 4.8GHz med 1.45vcore og da holdt den seg like under smertegrensen på 70 grader (alle kjernene hadde veldig lik temp).

 

i5-6600k derimot har jeg prøvd å klokke til 4.6GHz med ca ~1.35 Vcore og synest tempen går farlig høyt (oppi 90 grader!). Det er også stor forskjell på temperaturen på noen av kjernene.

(På 4.5GHz og 1.3-1.310vcore ser det ut som den holder seg greit.)

 

Nå skal det sies at i5'en gir en god del mer ytelse, men jeg ble overrasket over hvor fort den hopper opp i kjerne temperatur ved last, selv med 1.3v på 4.5GHz.

Vannkjøleren føltes ikke varm i det hele tatt. Fryktet jeg hadde montert CPU blokka.

 

3Dmark sammenligning: OC i5-6600 vs stock vs OC FX-6300

 

Edit: Må legge til at bios og div windows programmer viser helt forskjellig Vcore. Bare se på 4.6GHz bildet.

Har prøvd en del forskjellige instillinger i bios under "digi+ vrm" uten at det ble noe bedre.

post-11110-0-28877800-1461527215_thumb.png

post-11110-0-88515800-1461527221_thumb.png

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Nylig innkjøpt i5 6600K... Og jeg lurer på hva dere som har skylake pleier å havne på i overklokk, hvis dere driver med sånt. Tester litt nå. Trodde jeg hadde 1.3V som maks i bios, men ser at den makser på 1.344 når jeg tester ved 4.5GHz. Jeg synes dette er litt mye. Mer enn hva 3570K trengte for samme hastighet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

I dag er dagen, jeg skal endelig bytte ut Sandy Bridge (som forøvrig har fungert utmerket for mitt bruk i 5 og et halvt år).

i5 6600k og GTX 1070  :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Eg drev å fiklet litt med softwaren til asus angående optimalisering av systemet. 


 


Kjørte noen runder der softwaren klokket cpuen min og eg har i følge cpu-z oppnådd følgende:


 


Core speed : 4487 MHZ


Multiplier     : *44 (8-45)


Bus speed  :  102 mhz


 


core vid     : ca 1.2 V


 


Vet ikkje om det er helt disse tallene dere er på jakt etter, men skrik ut om det er noe mer dere trenger til spm mine. 


 


Spm 1.


Er dette en god klokk ? Eg ser eg kan øke mer på volten, og på bus speed, men usikker på om det er stabilt da eg ikkje har testet.


 


Spm 2:


La oss si eg hadde greid å presse den opp i 4.6 mhz, er det noe merkbar forskjell mellom dagens klokk og 4,6 ?


 


spm 3.


 


Hva er en god temp under hard belastning på denne cpuen ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens.

For en som er lei AMD og alt det har medbrakt, hvordan ser en sånn her pakke ut prismessig/ytelse?
https://www.dustinhome.no/product/5010914358/z170-pro-ci7-6700k-16gb-ddr4
 

ASUS Z170 PRO GAMING S-1151 ATX
Intel Core i7 6700K
Kingston HyperX FURY Black Series 16GB 2133MHz DDR4 Ej ECC

 

Skal brukes opp mot et GTX 1070, har Corsair strømforsyning på 750W og 250GB Samsung SSD fra før. Ja, samt AMD-rælet.
Brukes til videoredigering og gaming primært.

Er det verdt å vente på neste generasjon CPU? Ser også at minnehastigheten ikke er det grommeste, men usikker hvor mye det faktisk har å si..
 

Noen tips? Aldri hatt Intel før, men hørt mange gode ting om dem. :p
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...