Gå til innhold

"Barnehageansatt i Tromsø siktet for overgrep mot elleve barn"


Anbefalte innlegg

Se http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/kommer-til-aa-avdekke-flere-overgrep/a/23455689/

 

Nå så jeg kun tre minutter inn i den reportasjen, men følte det var nok.

Ifra mitt ståsted, så opplever jeg slike saker, som dypt tragiske.

Og misforstå meg rett, jeg har ikke verdens sterkeste sympati for folk som begår overgrep, men jeg noterer meg at om bare vedkommende hadde hatt en form for tilbud hvor han kunne ha snakket med likesinnede og fått tips og hjelp av dem, så hadde han kanskje ikke begått overgrep.

 

Hva tror dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt det hadde hjulpet i den aktuelle saken er det umulig å si noe om. Det kommer jo an på om vedkommende hadde oppsøkt et slikt tilbud i utgangspunktet.

 

Men prinsipielt synes jeg det er en god idé og ville ønsket et slikt tilbud velkommen. Jeg ser dog for meg at bare tanken på at overgripere - om enn bare potensielle sådanne - skulle organisere seg på noen som helst måte ville bli møtt med betydelig moralistisk indignasjon der ute.

 

Og så er spørsmålet: Finnes det folk som ville frontet en slik tjeneste, gitt at den nesten måtte være offentlig for å være effektiv? Ville noen stått fram med fullt navn i media og sagt "Ring meg når du sliter", som en annen AA-sponsor?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men prinsipielt synes jeg det er en god idé og ville ønsket et slikt tilbud velkommen.

Det er et forsøk verd, vil jeg personlig mene.

 

Og så er spørsmålet: Finnes det folk som ville frontet en slik tjeneste, gitt at den nesten måtte være offentlig for å være effektiv? Ville noen stått fram med fullt navn i media og sagt "Ring meg når du sliter", som en annen AA-sponsor?

Tja.

 

Om det bare fantes en eller annen kar der ute, som hadde baller nok til å stå frem og tale halve folket rett i mot, og foreslo en bedre måte å gjøre ting på som i sum reduserte overgrep mot barn...

 

Kanskje det er det.

Lenke til kommentar

Men prinsipielt synes jeg det er en god idé og ville ønsket et slikt tilbud velkommen. Jeg ser dog for meg at bare tanken på at overgripere - om enn bare potensielle sådanne - skulle organisere seg på noen som helst måte ville bli møtt med betydelig moralistisk indignasjon der ute.

 

En annen problemstilling er ekvivalenten til den som innrømmer overfor legen at han har et narkotikaproblem og søker behandling - vips, inndratt førerkort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen problemstilling er ekvivalenten til den som innrømmer overfor legen at han har et narkotikaproblem og søker behandling - vips, inndratt førerkort. 

Kanskje vi burde innføre taushetsplikt for leger? Nå har de taushetsplikt for ubetydeligheter, men når det gjelder viktige ting, må en passe på å ikke røpe det for legen, for han er lovpålagt angiver.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være en balansegang mellom å verne individets rettigheter og samfunnets trygghet. Paradoksalt nok er det jo dem som har mest behov for hjelp som blir straffet. Dette ligger jo på mange måter nedfelt i folkejustisen utenfor rettssystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...