Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Her er utregningen:

Syre: 0,0626 mol base: 0.125mol

 

0,0626 + x = 10(0.125-x)

11x= 1,250-0.0626

x= 0.108 mol

kapasiteten på hensyn med syre blir 0,108 mol* (1,0L/0,5L) = 0,216 mol

1,0 mol/l HCL tilsvarer 216 mL

Dersom dere har aqua 2 slå opp på side 84. Nesten samme eksempel :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Her er utregningen:

Syre: 0,0626 mol base: 0.125mol

 

0,0626 + x = 10(0.125-x)

11x= 1,250-0.0626

x= 0.108 mol

kapasiteten på hensyn med syre blir 0,108 mol* (1,0L/0,5L) = 0,216 mol

1,0 mol/l HCL tilsvarer 216 mL

Dersom dere har aqua 2 slå opp på side 84. Nesten samme eksempel :)

 

Hmm, tenkte å skrive i mL, men skrev bare nå i mol.

Har ikke aqua, men en annen bok.

 

Er det feil d?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Ikke sensor, så ingen erfaring med akkurat den biten. Og løsningsforslaget er kun rask gjennomregning for egen del og egne elever. Jeg tror du vil delvis eller helt rett for 216 mL, det blir jo da svaret for 1,0 L buffer fra d). Hvordan du formulerte svaret kan ha noe å si. Vi får se på forhåndssensur, da kommer det ofte innspill på sånne ting (legges også ut på Udir).

 

Nei det blir svaret for 0,5L av bufferen

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Her er utregningen:

Syre: 0,0626 mol base: 0.125mol

 

0,0626 + x = 10(0.125-x)

11x= 1,250-0.0626

x= 0.108 mol

kapasiteten på hensyn med syre blir 0,108 mol* (1,0L/0,5L) = 0,216 mol

1,0 mol/l HCL tilsvarer 216 mL

Dersom dere har aqua 2 slå opp på side 84. Nesten samme eksempel :)

 

Hmm, tenkte å skrive i mL, men skrev bare nå i mol.

Har ikke aqua, men en annen bok.

 

Er det feil d?

 

Tror ikke det er feil, men man pleier som regel å fortelle hvor mye en buffer tåler i mL, ettersom du får oppgitt kosentrasjonen. 

men sensor skjønn forstår jo at du har greid oppgaven. Vi får se på fellessensuren da det står litt mer om oppgaven.

Jeg skrev begge bare for å være 100% sikker

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Her er utregningen:

Syre: 0,0626 mol base: 0.125mol

 

0,0626 + x = 10(0.125-x)

11x= 1,250-0.0626

x= 0.108 mol

kapasiteten på hensyn med syre blir 0,108 mol* (1,0L/0,5L) = 0,216 mol

1,0 mol/l HCL tilsvarer 216 mL

Dersom dere har aqua 2 slå opp på side 84. Nesten samme eksempel :)

 

 

 

OK, da er vi jo enige, for vi har gjort samme beregning. Det er en liten forskjell: Du regner til slutt ut kapasiteten i 1,0 L buffer (som jo er definisjonen på bufferkapasitet, i alle fall Aqua), men oppgave e) refererer bare tilbake til "bufferen fra oppgave d)" (som er 0,5 L, og derfor halvparten av kapasiteten for 1,0 L). Som sagt, hvis det kommer tydelig fram at du regner for 1,0 L (i faktisk volum av bufferen), så regner jeg med at du får full score. Litt uklart spørsmål.

Lenke til kommentar

Takk for løsningsforslag!
 

Tror dere at 6'eren ryker med 2 feil på avkrysning, 0,25gram jern (brukte kun feil reaksjon) i 3e), ikke regnet ut antall gram som skulle tilsettes i 5 d) og regnet ut bufferkapasiteten for 1,0L (denne skal være godt merket at var for 1 liter, og at det var halvparten for 0,5L).

Ellers ser alt riktig ut, men er selvsagt mulig jeg har formulert meg dårlig på et par av de andre.

 

Kjedelig med en sterk femmer på eksamen når man er så nære å få full pott.

Lenke til kommentar

Takk for løsningsforslag!

 

Tror dere at 6'eren ryker med 2 feil på avkrysning, 0,25gram jern (brukte kun feil reaksjon) i 3e), ikke regnet ut antall gram som skulle tilsettes i 5 d) og regnet ut bufferkapasiteten for 1,0L (denne skal være godt merket at var for 1 liter, og at det var halvparten for 0,5L).

Ellers ser alt riktig ut, men er selvsagt mulig jeg har formulert meg dårlig på et par av de andre.

 

Kjedelig med en sterk femmer på eksamen når man er så nære å få full pott.

 

Vel, hvis du trekker 2 poeng for MPC, og tenker strengt på resten, 2 poeng for feil reaksjon med jern, 1 poeng for ikke regne antall gram og 1 poeng for bufferkapasitet (totalt 4 poeng per oppgave), så tror jeg fortsatt du er innenfor, med grei margin. I fjor gikk grensen for 6 mellom 91 og 100 %, og sensor skal gjøre en helhetsvurdering. Kan være de setter grensen litt opp, om resultatene generelt er høye, men vi får nesten se på forhåndssensuren.

Lenke til kommentar

 

Takk for løsningsforslag!

 

Tror dere at 6'eren ryker med 2 feil på avkrysning, 0,25gram jern (brukte kun feil reaksjon) i 3e), ikke regnet ut antall gram som skulle tilsettes i 5 d) og regnet ut bufferkapasiteten for 1,0L (denne skal være godt merket at var for 1 liter, og at det var halvparten for 0,5L).

Ellers ser alt riktig ut, men er selvsagt mulig jeg har formulert meg dårlig på et par av de andre.

 

Kjedelig med en sterk femmer på eksamen når man er så nære å få full pott.

 

Vel, hvis du trekker 2 poeng for MPC, og tenker strengt på resten, 2 poeng for feil reaksjon med jern, 1 poeng for ikke regne antall gram og 1 poeng for bufferkapasitet (totalt 4 poeng per oppgave), så tror jeg fortsatt du er innenfor, med grei margin. I fjor gikk grensen for 6 mellom 91 og 100 %, og sensor skal gjøre en helhetsvurdering. Kan være de setter grensen litt opp, om resultatene generelt er høye, men vi får nesten se på forhåndssensuren.

 

Hva hvis man skriver flere ting da? Skrev på dene ene oppgaven at OH fungerer som elektrolytt og at den nøytraliserer ionene i løsningen? Er det feil?

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk også 0,4998 og skrev at jernet ikke var fullstendig rent, men tilnærmet. Får se hva dommen blir..

 

Jeg tror at siden massen til metallbiten var rundet av til 0,50g, så kunne den like så godt vært 0,499g, bare at vekten deres ikke var nøyaktig nok. Du får nok trekk for konklusjonen, men hvor mye aner jeg ikke :/

Æsj :p litt sur på meg selv for den oppgaven!!

Jeg tenkte over at titreringer ikke gir veldig eksakte målinger! men så tenkte jeg kanskje at det er naturlig at jerner er utsatt for litt rust eller noe som veier bittelitt var rett og slett usikker på konklusjonen..æsjamei.men jeg regnet helt riktig så jeg bør vel ikke få veldig mye i trekk :p det er så vanskelig å konkludere i sånne oppgaver

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Vanskelig å si hvor det blir annerledes når jeg ikke vet hvordan du har regnet. Men jeg er ganske sikker på at 216 mL er for 1,0 L av bufferen fra oppgave d, jeg ser i alle fall ikke helt hva som blir feil i min utregning.

 

Her er utregningen:

Syre: 0,0626 mol base: 0.125mol

 

0,0626 + x = 10(0.125-x)

11x= 1,250-0.0626

x= 0.108 mol

kapasiteten på hensyn med syre blir 0,108 mol* (1,0L/0,5L) = 0,216 mol

1,0 mol/l HCL tilsvarer 216 mL

Dersom dere har aqua 2 slå opp på side 84. Nesten samme eksempel :)

 

 

 

OK, da er vi jo enige, for vi har gjort samme beregning. Det er en liten forskjell: Du regner til slutt ut kapasiteten i 1,0 L buffer (som jo er definisjonen på bufferkapasitet, i alle fall Aqua), men oppgave e) refererer bare tilbake til "bufferen fra oppgave d)" (som er 0,5 L, og derfor halvparten av kapasiteten for 1,0 L). Som sagt, hvis det kommer tydelig fram at du regner for 1,0 L (i faktisk volum av bufferen), så regner jeg med at du får full score. Litt uklart spørsmål.

 

Jaja, snakket med læreren min idag han sa også riktig svar må være 216 mL, men som sagt uklart spørsmål.

Endret av Chemistry122
Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling hvor mange poeng det er per oppgave? :) evt. for avkryssningene også?...

 

(Når er fellessensuren?.. :))

Gå inn på udir, "Etter eksamen" Det ligger et excel ark hvor du kan fylle inn, hva du tror er riktig også vil den gi deg en ca. karakter.

Jeg tror på kryssav oppgavene var hver riktig svar ca. 5% ut av 100% på oppgave 1.

Endret av Chemistry122
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har peiling hvor mange poeng det er per oppgave? :) evt. for avkryssningene også?...

 

(Når er fellessensuren?.. :))

Gå inn på udir, "Etter eksamen" Det ligger et excel ark hvor du kan fylle inn, hva du tror er riktig også vil den gi deg en ca. karakter.

Jeg tror på kryssav oppgavene var hver riktig svar ca. 5% ut av 100% på oppgave 1.

 

Endret av EgElskarNynorsk
Lenke til kommentar

 

 

Hva var det som gikk galt?

 

Litt på alt. Jeg droppa forklaring på alle utregningsoppgaver, og var ikke nøye med å lese detaljene i oppgaven. F. eks den siste oppgaven på prøva konkluderte jeg at man trengte 0.108 mol av 1mol/l HCl, når jeg burde visst at bufferkapasitet er tilsatt syre/base før pH går utover pKa+-1 i 1 L løsning... Rett og slett litt unøye med alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...