Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Heihei! kjempegod idé :)

Her er løsningsforslagene jeg har: 

 
Hvordan er det du planlegger å øve? Og hva satser du på?  

 

 

Takk for løsningene. Jeg satser på å få 6´r. Foreløpig har jeg gått gjennom boken og studert nøye pH kurvene, og skrevet en oppgave om ATP, og spesielt hvordan den dannes. Gjort dette for å forstå grundig biokjemi kapitelet. Ellers så har jeg gjennomgått alle gamle eksamener også de jeg har fasit på skal jeg se om det er riktig, dersom det er feil så skal jeg prøve å skrive; Hva er riktig, Hvorfor jeg gjorde feilen, og hva jeg må huske på til neste gang.

Hva med deg hvordan tenker du?

Lenke til kommentar

Jeg satster også på 6'er  :w00t:

Du har fått gjort veldig mye allerede! Er du muligens en privatist?

Jeg skal lese gjennom de kapitlene som jeg ikke behersker fullt (elektrokjemi, biokjemi, næringsstoffer og materialer). På disse temaene tror jeg at jeg ligger på en 5'er, men må få litt bedre forståelse slik at jeg kommer meg hakket opp. I tillegg til dette skal jeg gjøre alle eksamenene og notere ned de områdene der jeg sliter. Kort sagt skal jeg lese meg opp der jeg vet jeg er svak og lese meg opp der jeg finner ut at jeg er svak :)   

Lenke til kommentar

Jeg satster også på 6'er  :w00t:

Du har fått gjort veldig mye allerede! Er du muligens en privatist?

Jeg skal lese gjennom de kapitlene som jeg ikke behersker fullt (elektrokjemi, biokjemi, næringsstoffer og materialer). På disse temaene tror jeg at jeg ligger på en 5'er, men må få litt bedre forståelse slik at jeg kommer meg hakket opp. I tillegg til dette skal jeg gjøre alle eksamenene og notere ned de områdene der jeg sliter. Kort sagt skal jeg lese meg opp der jeg vet jeg er svak og lese meg opp der jeg finner ut at jeg er svak :)  

Nei, jeg er ikke privatist. Hva med deg? Ja det er de teamene som er illest egentlig, spesielt elektrokjemien og biokjemien. Virker som du også har en god peiling på hvordan du skal klare å nå toppen. Vi skal nok greie dette! :woot:

Skal møte en venn av meg senere idag som har løsningsforslag til en god del eksamener. Jeg legger de ut når jeg får dem. 

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg er ikke privatist. Hva med deg? Ja det er de teamene som er illest egentlig, spesielt elektrokjemien og biokjemien. Virker som du også har en god peiling på hvordan du skal klare å nå toppen. Vi skal nok greie dette!  :woot:

Skal møte en venn av meg senere idag som har løsningsforslag til en god del eksamener. Jeg legger de ut når jeg får dem. 

 

Ja, dette skal vi klare :-) Nei jeg er heller ikke privatist. Fikk 6 i standpunkt, men tror det kommer til å bli litt vanskeligere på eksamen :) Hva fikk du i standpunkt? Og har kan du legge ut en eventuell tentamen? Kan legge ut min senere i dag.

Takk for at du legger ut løsningsforslag forresten :)

Endret av abdihakin
Lenke til kommentar

 

 

Nei, jeg er ikke privatist. Hva med deg? Ja det er de teamene som er illest egentlig, spesielt elektrokjemien og biokjemien. Virker som du også har en god peiling på hvordan du skal klare å nå toppen. Vi skal nok greie dette!  :woot:

Skal møte en venn av meg senere idag som har løsningsforslag til en god del eksamener. Jeg legger de ut når jeg får dem. 

 

Ja, dette skal vi klare :-) Nei jeg er heller ikke privatist. Fikk 6 i standpunkt, men tror det kommer til å bli litt vanskeligere på eksamen :) Hva fikk du i standpunkt? Og har kan du legge ut en eventuell tentamen? Kan legge ut min senere i dag.

Takk for at du legger ut løsningsforslag forresten :)

 

Jeg får også 6 i standpunkt. Ja jeg legger ut tentamen også, skal be læreren min sende den til meg som PDF fil, ellers så bare jeg tar jeg bilder og legger den ut. Takk for at du legger ut din.

 

 

Hei! Har også kommet opp i kjemi 2. Lurte på hvor mye dere tenker man må kunne om kolorimetri? Vet det står om det på læreplanen, men vår kjemiklasse har ikke gått gjennom det i det hele tatt... 

Jeg tror ikke du trenger å kunne all verdens om den, men jeg så at det var kolorimetri oppgave på V14 eksamen. Tror det viktigste er å forstå Beers lov, og klare å tolke evt. skjemaet. Hvilket bøker bruker dere? Vi bruker Aqua.

Lenke til kommentar

Hey! Jeg har også kommet opp i kjemi 2:) 

 

Det er en del ting jeg er usikker på om det er noe vits å gjennomgå, og evt. om hva som er viktig? Skriver det opp punktvis nedenfor:

 

- Reaksjonsmekanismer

- Forbrenningsreaksjoner

- Materialer

- Antioksidanter

- Bufferkapasitet

- Batterikapasitet

- Brenselceller

- Hvordan fortynne en løsning?

- Smelteelektrolyse

- Kompleksioner

- Alkaliniteten til vann

-Masseprosent

Endret av daslam
Lenke til kommentar

Hey! Jeg har også kommet opp i kjemi 2:) Satser på 6'ern jeg og.

 

Det er en del ting jeg lurer på om er noe vits å gjennomgå, og evt. om hva som er viktig? Skriver det opp punktvis nedenfor:

 

- Reaksjonsmekanismer

- Forbrenningsreaksjoner

- Materialer

- Antioksidanter

- Bufferkapasitet

- Brenselceller

- Hvordan fortynne en løsning?

Hei, 

 

Jeg har hittil ikke kommet over en eksamensoppgave som krever kunnskap om reaksjonsmekanismer. Læreren min sa at dette kun er relevant til muntlig eksamen. Materialer er veldig underrepresentert på eksamen (les denne interessante artikkelen: http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=1995650). Allikevel hadde jeg absolutt lest en del på materialer om du satser på 6'er. Du vet aldri, plutselig kommer det en megastor oppgave på del 2 om materialer. Bufferkapasitet hadde jeg absolutt lært meg, det er ikke så vanskelig men kan komme på eksamen. Jeg har ikke lest om hvordan man fortynner en løsning, men det er viktig å ikke glemme at en løsning er fortynnet i en oppgave (hvis en løsning er fortynnet 1:10 og du finner ut at det er 0.01mol i den fortynnede løsningen må då f.eks. gange det med 10 for antall mol i den opprinnelige løsningen. Jeg glemte dette en gang, og det var det jeg manglet fra å få en 6'er på den kapittelprøven. Har ikke glemt og skal ikke glemme det siden det.).

 

Hvordan er det du planlegger å jobbe frem mot eksamen?   

 

 

Endret av abdihakin
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg tenker å lese gjennom de kapitlene jeg sliter mest med(spes. buffere, biokjemi, elektrokjemi og materialer). Også tenker jeg å gjøre 4-5 eksamenssett. 

 

Hvor mange eksamener tror du det er lurt å gjøre?

Jeg hadde gjort absolutt alle våreksamenene i kjemi 2. Altså fra v09-v14. Jeg antar at du har fri fra ordinære timer, så hvis du klarer å gå gjennom 1/2 kapittel (der du sliter) og en eksamen hver dag så skal det gå :) Hvis det er noen oppgaver du ønsker å diskutere, legg dem ut her. Jeg tror vi alle kan ta god lærdom av å diskutere :)

 

Et tips til er å gjøre 2-3stk del 1 hver dag. I steden for å gjøre hele eksamener. Så får du et godt bilde av hvordan del 1 er, og hvordan du må tenke. Så 1-2 del 2 hver dag. 

Lenke til kommentar

Helt enig med abdihakin. Det kommer ann på hvilken karakter du er ute etter? Dersom du sikter til 3 og oppover så er det viktig å ha litt kunnskap om alle teamene, ikke noe spesielt mye, men bør vite hvordan man regner ut bufferkapasitet, vite grunnleggende om elektrokjemi. Har noen gode huske regler for anode og katode. Si ifra hvis dere vil vite det =)

Lenke til kommentar

Hadde vært fint med de huskereglene:)

 

Det er en oppgave om elektrolyse jeg sliter med:

1. Lag en figur som viser elektrolysekaret med en vannløsning av NaSO4. Hvilke reaksjoner skjer ved de to elektrodene og hvilken vei går elektronene i den ytre kretsen.

 

Endret av daslam
Lenke til kommentar

Hadde vært fint med de huskereglene:)

 

Det er en oppgave om elektrolyse jeg sliter med:

 

1. Lag en figur som viser elektrolysekaret med en vannløsning av NaSO4. Hvilke reaksjoner skjer ved de to elektrodene og hvilken vei går elektronene i den ytre kretsen.

 

 

Kan begynne å gi deg et par hint til jeg gjør den selv. Oppgaven er litt tricky når den sier nevner NaSO4. Men det viktigste informasjonen er vannløsning, for det gir deg litt flere halvreaksjoner. Se på spennings rekka, hvilket halvreaksjoner er mulig. NaSOH2O

 

Huskereglen min lyder slik. 

Reduksjon Katode (konsonanter) (og ettersom det er katode, prøv å husk katter, og at de er postivite = + pol)

Oksidasjon Anode (Vokaler) - pol

Elektroner= fra - til +

Denne gjelder for et galvanisk celle, når det er elektrolyse så er anode + og katode  -

Håper den hjelper, fått meg gjennom mange elektrolyseoppgaver haha.

 

Lenke til kommentar

En vannløsning av NaSOVed elektrolyse skjer dette =

Disse reaksjoene skjer hvor det reduksjon:

2 H2O + 2 e - ---> H2 (g) + 2 OH- E = -0.83 V Na +  + e - ---> Na (s)  E = -2.7 V

Og Disse skjer hvor det er  oksidasjon:

 

2 SO4 2----> S2O8  + 2 e - E = -2.05 V 2 H2O  ---> O2(g) + 4 H+  + 4 e - E = -1.23 V

 

Vi ser at det er enklere å redusere 2H2O enn Na+ og at det er enklere å oksidere 2H20 enn SO42-. Dermed blir reaksjonene slik: 

2H2O + 2eà H2 + 2OH                  |∙2              E0(red) = -0,83V

2H2O à O2 + 4H+ + 4e                            E0 (oks) = - 1,23V

2H2O à O2 + 2H2                                     E0 (celle) = - 2,06 V

 

Reduksjon Katode = - pol (Ettersom det er elektrolyse) 

Oksidasjon anode= + pol
Dermed går elektroene fra katode til anode
Tegningen tror jeg du klarer: ettersom det dannes gasser ved elektrodene, er det lurt å tegne reagensrør over elektrodene. 
 

Endret av Chemistry122
Lenke til kommentar

En vannløsning av NaSOVed elektrolyse skjer dette =

Disse reaksjoene skjer hvor det reduksjon:

2 H2O + 2 e - ---> H2 (g) + 2 OH- E = -0.83 V Na +  + e - ---> Na (s)  E = -2.7 V

Og Disse skjer hvor det er  oksidasjon:

 

2 SO4 2----> S2O8  + 2 e - E = -2.05 V 2 H2O  ---> O2(g) + 4 H+  + 4 e - E = -1.23 V

 

Vi ser at det er enklere å redusere 2H2O enn Na+ og at det er enklere å oksidere 2H20 enn SO42-. Dermed blir reaksjonene slik: 

2H2O + 2eà H2 + 2OH                  |∙2              E0(red) = -0,83V

2H2O à O2 + 4H+ + 4e                            E0 (oks) = - 1,23V

2H2O à O2 + 2H2                                     E0 (celle) = - 2,06 V

 

Reduksjon Katode = - pol (Ettersom det er elektrolyse) 

Oksidasjon anode= + pol

Dermed går elektroene fra katode til anode

Tegningen tror jeg du klarer: ettersom det dannes gasser ved elektrodene, er det lurt å tegne reagensrør over elektrodene. 

 

Perfekt - det er riktig, fikk den til jeg også etter å ha sett litt på den:)

Men lurer på en ting, i totalreaksjonen din: hvor blir det av 4OHog 4H?

 

Hva med denne(litt vanskeligere):

 

Fortinnet blikk til hermetikkbokser kan framstilles ved elektrolyse. Da brukes tynne stålplater og tinn som elektroder i en løsning av SnSO4.

 

Lag en figur som viser elektrolysekaret. Skriv på hvilke reaksjoner som skjer ved de to elektrodene og hvilken vei elektrodene går i den ytre kretsen.

Endret av daslam
Lenke til kommentar

 

En vannløsning av NaSOVed elektrolyse skjer dette =

Disse reaksjoene skjer hvor det reduksjon:

2 H2O + 2 e - ---> H2 (g) + 2 OH- E = -0.83 V Na +  + e - ---> Na (s)  E = -2.7 V

Og Disse skjer hvor det er  oksidasjon:

 

2 SO4 2----> S2O8  + 2 e - E = -2.05 V 2 H2O  ---> O2(g) + 4 H+  + 4 e - E = -1.23 V

 

Vi ser at det er enklere å redusere 2H2O enn Na+ og at det er enklere å oksidere 2H20 enn SO42-. Dermed blir reaksjonene slik: 

2H2O + 2eà H2 + 2OH                  |∙2              E0(red) = -0,83V

2H2O à O2 + 4H+ + 4e                            E0 (oks) = - 1,23V

2H2O à O2 + 2H2                                     E0 (celle) = - 2,06 V

 

Reduksjon Katode = - pol (Ettersom det er elektrolyse) 

Oksidasjon anode= + pol

Dermed går elektroene fra katode til anode

Tegningen tror jeg du klarer: ettersom det dannes gasser ved elektrodene, er det lurt å tegne reagensrør over elektrodene. 

 

Perfekt - det er riktig, fikk den til jeg også etter å ha sett litt på den:)

 

Hva med denne(litt vanskeligere):

 

Fortinnet blikk til hermetikkbokser kan framstilles ved elektrolyse. Da brukes tynne stålplater og tinn som elektroder i en løsning av SnSO4.

 

Lag en figur som viser elektrolysekaret. Skriv på hvilke reaksjoner som skjer ved de to elektrodene og hvilken vei elektrodene går i den ytre kretsen.

 

Sitter på T-banen på vei til jobben, kan se på den senere haha. Hvor er disse oppgavene fra? Boka mi har veldig lette el.kjemi oppgaver =)

Lenke til kommentar

Skjønner!

Jeg har fått disse oppgavene på prøver og tentamener, så dette er nok mest sannsynlig gamle eksamensoppgaver;)

 

Sjekk i hvert fall ut disse to oppgavene når du har tid:

1. Fortinnet blikk til hermetikkbokser kan framstilles ved elektrolyse. Da brukes tynne stålplater og tinn som elektroder i en løsning av SnSO4.
Lag en figur som viser elektrolysekaret. Skriv på hvilke reaksjoner som skjer ved de to elektrodene og hvilken vei elektrodene går i den ytre kretsen. Totalreaksjon?

 

2. Lag en figur som viser elektrolysekaret med en løsning av NaCL. Hvilke reaksjoner skjer ved de to elektrodene og hvilken vei går elektronene i den ytre kretsen. Totalreaksjon?
 

Endret av daslam
Lenke til kommentar

Helt enig med abdihakin. Det kommer ann på hvilken karakter du er ute etter? Dersom du sikter til 3 og oppover så er det viktig å ha litt kunnskap om alle teamene, ikke noe spesielt mye, men bør vite hvordan man regner ut bufferkapasitet, vite grunnleggende om elektrokjemi. Har noen gode huske regler for anode og katode. Si ifra hvis dere vil vite det =)

 

Hei, fikk du tak i noen løsningsforslag fra vennen din? Mobilen min har herpet seg, så får ikke lastet opp tentamenen. Men jeg skal fine en løsning og laste den opp innen morgendagen :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...