snole Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 Har et lite problem med en jobb-PC. Det har hendt flere ganger nå at maskinen har klikket litt. Det er en Compaq sak med Windows 2000 Proffesional Engelsk Utgave. Servicepack 3. (Skal kjøre Windows Update på den.) Modell: D51C/P253/40/k/256c Pentium 2.5 GHz 40 GB Western Digital Harddisk 256 MB RAM Ekstrautstyr montert: Samsung SC-148C CD-ROM Sony CRX220E1 CD-RW Brenner Denne maskinen står å styrer et adgangskontrollanlegg. Den kommuniserer mot adgansgskontrollen via COM1. Det som har hendt flere ganger, er at COM1 plutselig forsvinner. Når jeg slår på skjermen for å sjekke hva som har skjedd er det kommet opp en boks "Unsafe removal of device". Det kommer opp 4 slike bokser. Samme type boks som kommer opp hvis du f.eks har dratt ut en sånn USB Mobile Disk på feil måte. I samme slengen som COM1 forsvinner, så forsvinner og printerport, COM2 og diskettstasjon. (derav de 4 boksene, tenker jeg). Når man da rebooter, så finner PC'en igjen de manglende portene og floppyen, og alt fungerer. Men etter en stund dukker problemet opp igjen. Dette er en stasjonær maskin, og jeg har aldri vært borti lignende. Noen som har lignende erfaringer? Jeg lurer på om det er hovedkort/pc som fusker, eller om det er OS'et.
snole Skrevet 7. november 2003 Forfatter Skrevet 7. november 2003 Ser ut som denne var litt vanskelig gitt.....
sheriff Skrevet 12. november 2003 Skrevet 12. november 2003 Har du prøvd å oppdatere biosen. Har hatt problemer med com1 og 2 på flere rec cinet maskiner på jobben. Måtte oppdatere bios og gå inn i biosen for å sjekke hva de forskjellige portene stod på.
snole Skrevet 17. november 2003 Forfatter Skrevet 17. november 2003 Det er BIOS-versjon 2.20 på den maskinen. Siste som ligger ute på Compaq's (ufattelig dårlige) side er 2.21. Har undersøkt litt til. Disse 4 enhetene (COM1, COM2, LPT1 og A:) går på samme kontrolleren på hovedkortet. Så det er nok grunnen til at alle "detter ut". Når det gjelder når dette skjer, så er det nesten litt latterlig. Det ser ut til å skje med 7.5 dagers mellomrom, nesten helt nøyaktig såvidt jeg vet. Nå har det i alle fall skjedd 3 ganger på rad med 7-7.5 dager intervall. Og første gang skjedde 7.5 dager etter at en kortprinter ble fjernet fra maskinen. Så dette er nok litt merkeligere enn man sku tru. En annen på jobben min, som har hatt mere med denne å gjøre enn meg, mener det kan ligge i driverne til printeren. Da disse problemene først oppstod, så var driverne fra CD'en som fulgte med, de som ble lagt inn. Etter at de helt i begynnelsen av oktober la inn "nyere" drivere hentet på nettet, stoppet dette opp. Men i slutten av oktober konket printeren, og den ble fjernet. Er mulig at noen har lagt inn driverne fra CD'en igjen på det tidspunktet. I dag fjernet jeg skriveren via kontrollpanelet, og la den til, med siste driverne. Så nå gjenstår det å se hva som skjer. Har vurdert å kjøpe inn et separat LPT/PCI kort til maskinen, for å kjøre printeren via egen kontroller, istedenfor via samme kontrolleren som de andre enhetene. Jaja, hvis noen har andre tips, vennligst rop ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå