Gå til innhold

Dette er Teslas nye «husbatteri»


Anbefalte innlegg

 

Her er det noen småfeil. Det er ikke slik at vi i norge kan selge strøm når prisen er høy. Om du scroller littegranne opp så ser du i min post hvor jeg kommenterer akkurat det du gjør.

 

Saken er nemlig den at Norge produserer for lite kraft til eget forbruk om vinteren og det er da strømprisen er høyest. Vi er faktisk tvunget til å kjøpe strøm når den er dyrest og eksportere når den er billigst fordi overproduksjon har vi stortsett bare i sommerhalvåret.

 

Husbatteriene kan ikke gjøre noe med dette i første omgang. De kan bare utjevne variasjonene per døgn.

 

Det som kan hjelpe er om vi bruker fjernvarmeanlegg til å produsere enorme varmtvannsdepoter om sommeren, som vi kan hente energi fra om vinteren. Dette vil antagelighvis være en svært billig og naturvennlig metode.

Interessant det du nevner om varmtvannsdepoter, har du mer informasjon rundt dette? Har ikke hørt om dette før.

 

For en god del år siden forsøkte Statoil å lansere dette i kombinasjon med naturgass som kilde til både oppvarming og CO2 til drivhus. Overskuddsvarme om sommeren skulle lagres i store vannbasseng under jorden og benyttes som energikilde om vinteren. Målet var energinøytralt landbruk hele året.

 

Det ble aldri noe av. En av årsakene var nok skala. Vannbassengene må være store og graves godt ned i jorda. Dessuten ville ikke et bruk alene ha stor nok behov for denne varmen om vinteren. Man er nødt å selge overskuddenergi til et fjernvarmeanlegg. Fjernvarmeanlegg som opererer på denne skalaen er lokalisert i tettbygde strøk, langt fra jordbruksområder.

 

Ideen er likevel god. Om vi kunne samle overskuddenergi fra byene våre om sommeren i store underjordiske vannbasseng, ville vi ha en ekstra kilde med miljøvennlig energi om vinteren. Kan hende denne metoden benyttes allerede noen steder.

 

Edit: Her er ideen brukt i et lokalt varmeanlegg på Vulkan i Oslo

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disclaimer:

Jeg *er* en stor fan av Elon Musk. Og hjemmeproduksjon av energi.

 

Sett at man kjøper 10 kWh batteriet. I Norge vil det vel komme på ~35-40 kNOK med frakt, moms og montering.

La oss for enkelhets skyld videre si at man allerede har et solcelleanlegg (og vær) som gjør at man kan lade batteriet helt opp hver dag, hele året. (10m2 solceller kan vel levere noe sånt på en god dag?)

 

Så man har 10 kWh gratis. Hver dag. I garantert 10 år. Det blir 10kWh/dag * 10år * 365dager/år = 36500 kWh.

Hmmm. Sa jeg gratis? Heller rundt 1 krone per kWh lagret. Uten å regne med kostnaden for solcellene. 

Tilsynelatende fullstendig galskap?

 

I think not. Dette er ikke kostnadseffektivt i Norge i dag. Men prisen for batteriet vil sansynligvis halveres i løpet av noen år, og ditto for solceller. (Solcellepaneler fås allerede nå nede i godt under 0.4 USD/Watt. ) Resten av verden kan veldig snart ha tilgang til like billig strøm som Norge.

Batteriene er ikke myntet på det norske markedet - slik det er i dag. Igjen må jeg referere til tidligere poster i denne tråden som påpeker at om ikke så altfor langt inn i fremtiden vil prismodellen for strøm i Norge endre seg dramatisk, da vil disse batteriene bli aktuelle for oss.

Lenke til kommentar

Så de har laget en UPS som kan henges på veggen...

 

Edit: Ingen helt nye idé http://www.rackmountableups.com/sale-3476791-wall-mounted-ups-power-inverter-overload-protection-with-mppt-solar.html

 

Svakere, mye dyrere og grellere design :)

Stryk pris. Skummet bare over... Trodde den kosta $10000 men det var bare minimumsbestilling.

 

Så man har 10 kWh gratis. Hver dag. I garantert 10 år. Det blir 10kWh/dag * 10år * 365dager/år = 36500 kWh.

Hmmm. Sa jeg gratis? Heller rundt 1 krone per kWh lagret. Uten å regne med kostnaden for solcellene. 

Tilsynelatende fullstendig galskap?

 

Jeg betaler allerede over 1 kr / kWh nå, og det blir nok ikke rimeligere om 5-10 år. MEN! Jeg kommer vel ikke unna nettleien uansett. Siden den er mye dyrere enn spottpris på strømmen, blir det heller ikke feil å regne dagens pris / kWh.

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

 

Så de har laget en UPS som kan henges på veggen...

 

Edit: Ingen helt nye idé http://www.rackmountableups.com/sale-3476791-wall-mounted-ups-power-inverter-overload-protection-with-mppt-solar.html

 

Svakere, mye dyrere og grellere design :)

Stryk pris. Skummet bare over... Trodde den kosta $10000 men det var bare minimumsbestilling.

 

Sammenligner jo to helt forskjellige ting ;)

Tesla sin er et batteri++, mens denne er bare en inverter/lader som krever ekstern batteribank.

 

Dealen med Tesla batteriet er kapasitet/$ og produksjonsvolum. Det er veldig nært til å kunne snu markeder opp ned. Kanskje ikke i Norge med det første, men mange andre steder. Og alt man trenger er bittelitt vegg-plass. Et par år og en ny halvering av pris/kwh på li-ion så tenker jeg ting begynner å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar!

 

Dette vil antagelighvis være en svært billig og naturvennlig metode.

 

Fjernvarme infrastruktur er dyrt å bygge, dyrt å drifte, dyrt å vedlikeholde og dyrt å skifte ut.

 

Miljøvennligheten avhenger av hvordan varmen er produsert (ofte har det blitt brukt olje i spisslast perioder), hvor enkelt den kan bygges, og varmetap frem til bruker. Ofte ser man at de lekker en del varme som vannlekasje og varmetap pga. dårlig design og isolering.

 

Men du var kanskje ironisk?

Lenke til kommentar

Er det slik at denne boksen skal gjøre at vi sparer penger? eller gjør den at vi bruke mindre strøm?

 

Hva er problemet med det vi allerede har?

 

Problemet: http://www.takepart.com/video/2014/11/19/what-does-years-worth-c02-emissions-look-nasa-video-shows-scary-details?cmpid=ait-fb

 

Dersom du har solceller eller annen energikilde som er variable som for eksempel en vindmølle vil du kunne spare strøm ved at du har lagret overskudd, du vil da kunne spare penger ved å bruke din egen strøm fra batteri istedenfor kjøpe fra kraftselskapet i andre enden av stikkontakten.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Dette vil antagelighvis være en svært billig og naturvennlig metode.

Fjernvarme infrastruktur er dyrt å bygge, dyrt å drifte, dyrt å vedlikeholde og dyrt å skifte ut.

 

Miljøvennligheten avhenger av hvordan varmen er produsert (ofte har det blitt brukt olje i spisslast perioder), hvor enkelt den kan bygges, og varmetap frem til bruker. Ofte ser man at de lekker en del varme som vannlekasje og varmetap pga. dårlig design og isolering.

 

Men du var kanskje ironisk?

 

Det var jeg som sa det og det var ikke ironisk.

 

Fjernvarmeanlegg i Oslo (for eksempel) bruker en blanding av alt mulig. Elektrisitet, olje, bioolje, avfallsforbrenning, gass, flis (pelletsanlegg), men også mye kommer via varmepumper fra spillvarme fra kloakk og andre kilder. Sistnevnte er en nesten helt energinøytralt. Jeg tipper at det som er hovedgevinsten med fjernvarme i for eksempel Oslo per dags dato, er at man fjerner mye utslipp fra bykjernen og tett bebyggelse og flytter utslippene til områder hvor det gjør mindre skade.

 

En annen fordel med fjernvarmeinfrastruktur er at man kan koble til alle slags energikilder i etterkant. Etterhvert som det blir mer vanlig å samle opp spillvarme med varmepumper kan man for eksempel pumpe dette rett inn i fjernvarmerørene eller - som jeg egentlig forsøkte å fremheve om du leser postene ordentlig - dytte spillvarmen inn i lokale vannbasseng for å hente det ut igjen når det blir kaldere i været.

 

Ja det er dyre engangsinvesteringer, men likevel bruker privat næringsliv penger på det så lønnsomheten er nok der bare skalaen er stor nok.

Lenke til kommentar

Blir ikke slike batterier et stort problem om et flertall av strømkundene velger å kjøpe de inn?

Det beste er vell å skaffe seg en energikilde som er grønn til å fylle disse med , f.eks vindkraft / vannkraft og solkraft , men ikke alle som kan ha det i byen eller der man bor.

Lenke til kommentar

Blir ikke slike batterier et stort problem om et flertall av strømkundene velger å kjøpe de inn?

 

Tror ikke det. Jo flere som kjøper batteriene - jo mer vil strømprisen stabilisere seg (kanskje også for de som ikke har batteriet). Det kan derfor bli slik at det ikke vil gi noen stor "gevinst" å kjøpe batteriet til slutt - med mindre en inkluderer en liten vindmølle, solpanel, eller lignende.

 

EDIT: Nå vet ikke jeg hvor miljøfiendtlig det er å produsere disse batteriene, men ser ikke for meg at alt er utopi i den prosessen..

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Så de har laget en UPS som kan henges på veggen...

 

Edit: Ingen helt nye idé http://www.rackmountableups.com/sale-3476791-wall-mounted-ups-power-inverter-overload-protection-with-mppt-solar.html

 

Dette er vel ikke basert på blyakumulator (sikkert skrevet feil), så det lagrer vel mer strøm i forhold til volum enn en UPS(?).

 

Jeg har i allefall trua. Håper bare at politikkere gjør innkjøp av slike løsninger billige.

 

En annen fordel er at man kan fordele belastningen på strømnettet over hele døgnet. Strømforbruket på strømnettet er lavest på natta. Hvis batteriet kan lade den kapasiteteten den ikke fikk gjennom sola i løpet av dagen, så blir hjemmet snillere mot strømnettet på dagen.

Lenke til kommentar

 

Blir ikke slike batterier et stort problem om et flertall av strømkundene velger å kjøpe de inn?

 

Tror ikke det. Jo flere som kjøper batteriene - jo mer vil strømprisen stabilisere seg (kanskje også for de som ikke har batteriet). Det kan derfor bli slik at det ikke vil gi noen stor "gevinst" å kjøpe batteriet til slutt - med mindre en inkluderer en liten vindmølle, solpanel, eller lignende.

 

EDIT: Nå vet ikke jeg hvor miljøfiendtlig det er å produsere disse batteriene, men ser ikke for meg at alt er utopi i den prosessen..

 

Musk lager en egen fabrikk som skal være energinøytral i nevadaørkenen: http://fortune.com/inside-elon-musks-billion-dollar-gigafactory/

Lenke til kommentar

 

 

Blir ikke slike batterier et stort problem om et flertall av strømkundene velger å kjøpe de inn?

 

Tror ikke det. Jo flere som kjøper batteriene - jo mer vil strømprisen stabilisere seg (kanskje også for de som ikke har batteriet). Det kan derfor bli slik at det ikke vil gi noen stor "gevinst" å kjøpe batteriet til slutt - med mindre en inkluderer en liten vindmølle, solpanel, eller lignende.

 

EDIT: Nå vet ikke jeg hvor miljøfiendtlig det er å produsere disse batteriene, men ser ikke for meg at alt er utopi i den prosessen..

 

Musk lager en egen fabrikk som skal være energinøytral i nevadaørkenen: http://fortune.com/inside-elon-musks-billion-dollar-gigafactory/

 

 

Orker ikke å lese artikkelen, men han nevnte det under konferansen til Powerwall. Vet du hva de skal gjøre med strømmen? Hvilke retningslinjer de har rundt det? 

 

Tror forøvrig det ikke er nevnt i tråden før, men all ære til Tesla som fortsetter open-source-policy'en deres (mtp Powerwall)!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...