Gå til innhold

Oppdriftskraftverk - "Fri energi"


Anbefalte innlegg

Svindel så klart... https://gaia.ws1.eu/

 

Har sett litt på et konsept med kraft-produksjon vha oppdrift i vann. Gaia Energy.

"Projekt AuKW – Auftriebskraftwerk"

 

Jeg er skeptisk til alt som har med evighetsmaskiner og fri energi, men dette var utrolig fascinerende.

Kan noen forklare meg hvorfor man ikke kan produsere energi på denne måten?

 

Et eget hjemmekraftverk som kan produsere 5kW ville jo være helt utrolig!

http://gaia-energy.org

 

http://www.rosch.ag/index.php/en/entwicklungen/aufriebskraftwerk (link funker ikke 23.06.2015)

 

Det hadde vært utrolig gøy om noen hadde kunnet laget en replika og testet :)

 

Kort forklart:

1. En side hvor tyngdekraften trekker en rekke med beholdere nedover.

2. En side hvor beholderene tilføres komprimert luft som gir oppdrift i vannet.

3. Beholderene er koblet sammen i en kjede (som på en sykkel).

4. Generator kobles til som gir elektrisk energi (som også driver kompressorene).

Endret av gfagerland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jobbe mot trykket fra vannet når den komprimerte luften skal pumpes ned i beholderne. Når man regner med tap fra friksjon og virkningsgrad<1 i kompressoren betyr dette at det koster mer energi å få luften ned enn man får ut når oppdriften tar den opp igjen. Ergo ingen netto energi ut fra kraftverket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Luftrykket må være såpass at det fortrenger vann inne i beholderen,

som ja, fylles under trykk på det laveste punktet i tanken...

 

Er jo en helt utrolig "scam" de holder på med om det ikke funker -

men det er ikke noe nytt innen fri-energi-sektoren :)

 

De kjører live-stream av "Gaia Serienmuster 1" på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=3ws6T6oQ6mc (avsluttet)

Endret av gfagerland
Lenke til kommentar

Dette er da fullt gjennomførbart!

Finnes undervannsdroner /"seilfly" som fungerer på samme prinsippet. Jeg tipper også at ubåter bruker dette prinsippet når de skal opp/ned i vannet.

 

- Slipper ut luft fra tanker når de skal dykke -  Tanken blir tyngre og synker. Når man er på bunnen, kan man fjerne vannet igjen med luft som gjør tanken lettere og vil flyte opp igjen.

 

Den største utfordringen her er jo det med pumping av luft ned til bunnen, vet ikke noe om energieffektiviteten til høyttrykks luft-pumper, men jeg blir jo litt skeptisk her da, uten å ha sett noe nærmere på det.

 

Lufttrykket må være like høyt eller høyere enn trykket som er på bunnen av maskinen.

 

Synes dessuten maskinen burde være mer hydrodynamisk, mye vannmotstand i den konstruksjonen der...

Lenke til kommentar

Dette er da fullt gjennomførbart!

Finnes undervannsdroner /"seilfly" som fungerer på samme prinsippet. Jeg tipper også at ubåter bruker dette prinsippet når de skal opp/ned i vannet.

 

Nei, det er ikkje i nærheten samme prinsipp. De konstruksjonene du snakker om utnytter strøm i vannet til å generere energi. Samme prinsipp som når en vindmølle utnytter vind til å lage energi.

 

Den maskinen her tilfører energi i form av trykkluft, også påstår de at de skal få et overskudd tilbake. Det blir som å stå og blåse på en vindmølle også tro at den generer mere strøm en du bruker til å blåse på den.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforsto.

Jeg snakker om oppdrift, endring av volum og vekt. Ikke strøm.

 

EDIT:

hmm, du har et poeng!

 

Tenkte ikke på at energien man tilfører for at trykket skal øke tilsvarende trykket på bunnen er like stort som energien som blir utløst når gassen stiger til overflaten igjen...

 

Okei, da er jeg med. Dette er bullshit!

 

Har vært inne på "tilsvarende" tanker tidligere, men bare med masser på vei ned...

Å utnytte energien i stein/masser som blir tatt ut fra gruver ol. og dumpet i vannet. Hva om man kunne hatt massene i nett som senkes på dypt vann..?

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Dette er da fullt gjennomførbart!

Å få beholdere til å synke når de er fylt med vann, og flyte opp når de er fylt med luft, har vært gjennomførbart så lenge luft, vann og (eksempelvis) båter har eksistert -men å kunne hente ut noen energi av det er IKKE gjennomførbart. Det er en grunn til at undervannsbåter har vannpumper og luftkompressorer drevet av en atomreaktor, eventuelt dieselmotor+elektromotor og batterier.

 

Det står om en lignende variant av "perpetuum mobile" på wikipedia; der er det riktignok snakk om flottører/flyteelementer som ikke skal tømmes for vann og fylles med luft, men problemet blir tilsvarende. Det kreves mer energi for å presse flottørene inn i røret, eller for å presse vannet ut av dem med luft under trykk, enn det man får ut av prosessen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det som er for godt til å være sant er som regel det. Det slår aldri feil :)

Kan forøvrig vise til en bruker på youtube som beviser at live-eksperimentet har stoppet opp flere ganger...

Får håpe russerne ikke stopper oss i å hente ut mere olje nå da, trenger den en stund til!

(Call me a sucker!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan er det en spennende film? 

Hva får vi av informasjon? Hva får vi av bevis?

 

Det eneste jeg ser er masse maskiner som beveger seg, ingen reell dokumentasjon av at denne dingsen genererer energi. Grunnen til at vi ikke ser det er at det er umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de har laget en maskin som gjør det er ikke noe bevis for at det kan gjøres.

Ett godt eksempel på at du ikke skal tro på alt du ser:

 

*video*

Tror ikke PES-videoen er en optisk-perspektiv-illusjon... men skjønner poenget ditt :)

Endret av gfagerland
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke konseptet?

 

De bruker komprimert luft til å fylle "tønnene" på bunnen for å få de til å drifte oppover? 

 

Hvis de da bruker en vannlås i bunn hvor de skal få luft inn i tønna vil ikke ha trykket fra vannet på x bar kreve mer energi å penetre enn den vil klare å produsere? 

Lenke til kommentar

Konseptet, som seff ikke virker, benytter seg av et høyt tårn. Da blir det trykkforskjell oppe og nede.

La oss si 5 m høyt. Da et det 1 ATO oppe og 1,5 ATO nede. det er en trykkforskjell på 50%,

Fylles en balje halvfull med luft nede så er balja full av luft når den kommer til toppen. Det gir økende oppdrift på veien opp, så tømmes balja for luft og baljas vekt bidrar på veien ned. 

 

Vannlåsen krever ikke mye, bare 1,5 ATO* fra kompressoren. I det baljas fyllerør passerer vannlåsen økes trykket fra kompressoren, la meg gjette 2 ATO og da "bobbler" det luft inn i balja og lufta trykker tilsvarende volum ut. På veien opp ekspanderer luften og trykker ut tilsvarende vannmengde hele veien.

 

Båndet med baljene roterer og driver en generator, som driver kompressoren som blåser luft inn i baljene. Det finurlige skal være det økende  luft volumet i balja som gir økende kraft på veien opp. Det er denne tilsynelatende gratis økningen i kraft oppover som skal være columbi egget.

 

Problemet er at luft må ha trykk for å kunne komme inn i systemet som fører til belastning på generatoren. ved at kompressoren komprimer luft etter som den brukes. Så, som alltid, kommer de andre tapene i tillegg, friksjon og varme. Kan godt tenke meg at systemet har høy virkningsgrad, men ikke >/= 1.

 

Det hele er egentlig en komplisert utgave av: "En elektrisk motor som driver en generator som driver den elektriske motoren".

 

Vil dere se en "virkelig" perpetum mobile, dra til Galleri Finsrud ved Drøbak. Se denne også

 

 

 

*Ren gjetting fra min side

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke konseptet?

 

De bruker komprimert luft til å fylle "tønnene" på bunnen for å få de til å drifte oppover? 

 

Hvis de da bruker en vannlås i bunn hvor de skal få luft inn i tønna vil ikke ha trykket fra vannet på x bar kreve mer energi å penetre enn den vil klare å produsere? 

 

Konseptet er lureri, og du har helt rett i att systemet vil kreve mere energi tilført enn det produserer. TS nekter å innse det  :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke konseptet?

 

De bruker komprimert luft til å fylle "tønnene" på bunnen for å få de til å drifte oppover? 

 

Hvis de da bruker en vannlås i bunn hvor de skal få luft inn i tønna vil ikke ha trykket fra vannet på x bar kreve mer energi å penetre enn den vil klare å produsere? 

 

Konseptet er lureri, og du har helt rett i att systemet vil kreve mere energi tilført enn det produserer. TS nekter å innse det  :blink:

 

Drøyt å si at jeg nekter å innse at dette er lureri. Jeg forbeholder alltid skepsis til slikt, men nå har det seg slik at det er lett å tro på noe man ser. Og når man ser lureri ("") i en skala som det disse folka holder på med, så må jeg få lov til å la meg forundre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...