Gå til innhold

Audioquest "batteridrevne" hi-fi kabler, snake oil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58120697

 

Retningsbestemte signalkabler har alltid fascinert meg. Hater når jeg kobler feil og musikken blir spilt av baklengs.

 

 

Om det er dioder i pluggene, eller i overgangen plugg/kabel så kan det godt være at disse kablene er retningsbestemte

Men et lydsignal vil jo gjerne være både pluss og minus. Ikke helt topp å stoppe halve lyden? :p

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Lydsignalet (AC) kan i teorien være overlagret på en DC spenning.

Ja, det hørtes ut som noe man finner i et vanlig setup. :p

 

Mine "retningsbestemte" kabler ga nå i hvertfall lyd uansett hvilken vei de ble koplet til. Så ingen dioder der. Ikke at jeg helt skjønner poenget med en slik kabel om de finnes. Vil ikke kabel tverrsnittet i dioden ødelegge for tverrsnittet i resten av kabelen? Poenget er vel heller at elementær partiklene i lederen skal bli ensrettet ved å bare kjøres "en vei". Soundgarden hadde i hvertfall utstyr til å "brenne inn" kabler med, så ble de merket med retning etterpå.

 

Det er nok også dette som er noe av ideen bak mine "batteridrevne" xlr kabler. Batteriene brukes til å sette opp et magnetfelt langs kablene. Fancy greier, men hører ikke forskjell på dem og monster sine vanlige. Snake oil all the way! :D

Lenke til kommentar

Vel, ja og nei. Tror ikke det er noe lydsystem som gjør det slik. Da det er ineffektivt, og ikke akkurat noe som gjøres på phonokabler akkurat. Så det passer nok best å bli på det teoretiske plan.

 

Ellers kan det jo ikke akkurat kalles DC. Da DC ikke kan overføre informasjon. Men at det er et AC-signal med kun positiv polaritet går jeg ut fra Simen1 tenkte på med sin formulering.

 

Og i praksis så er det selvsagt ikke noe retningsbestemt eller noen diode eller noe. ^^

 

Hva vil batteridrevne kabler si? Altså snakker vi om kabler som faktisk har batterier, eller snakker vi om at de likeretter noe strøm (ekstern strømkilde?) og deretter glatter det, for å opprette et konstant magnetfelt.

Lenke til kommentar

 

Hva vil batteridrevne kabler si? Altså snakker vi om kabler som faktisk har batterier, eller snakker vi om at de likeretter noe strøm (ekstern strømkilde?) og deretter glatter det, for å opprette et konstant magnetfelt.

 

Jeg har et par stykker av disse.

 

Thanks.  :w00t:

 

Haha, herlig lesing.  :rofl: Jeg trodde først de faktisk var inne på noe (må absolutt ikke misstolkes som at jeg mener det ville blitt bedre lyd), og at det faktisk fantes en teoretisk grunn til å finne på noe slik. Ja, batterier kan gi en meget ren DC, noe som er et krav for å få det til å funke, og et kraftig nok magnetfelt kan vel også dempe noe div. stråling.  Men faktisk så har de gjort følgende:

 

 

Greatly improved performance is made possible by a constant 48 volt charge on all Columbia's insulation.

Wait what... de har altså spenningssatt isolasjonen, ikke noe aluminium-shielding eller noe lignende. Snodige greier, kanskje noe spesielt de legger i ordet isolasjon.  :huh:

 

Men etter noe jatting så dukker det frem: 

 

 

 

 Because there is no  load on the easily replaceable batteries, they will last for years. A test button and LED allow for occasional verification of battery performance.

:ohmy: Det stemte altså at de bare har spenningssatt isolasjonen og de bekrefter at det ikke går noe strøm (ingen last). Ja, grunnen til at de går tom er nok heller på selvutlading av batteriene som kan ta noen år.

 

Poenget her er jo at det er STRØMMEN som skaper magnetfeltet, og ingen strøm, intet magnetfelt, som igjen betyr ingen effekt eller "teoretisk demping" en gang.  :rofl: Måler du 48V spenningforskjell over begge endene ved batteriet, så måler du ca. 0 V knapt en millimeter ut i kabelen. Potensialet er ikke akkurat særlig høyt... 'Phun intended'. I og med at batteriet og kretsen tar opp unødig plass, så vil det nok bli lagt til langt mer støy enn hva "teknikken" kan gjøre. 

 

Husk: Å lade noe isolasjon med et par tusen volt er jo dagligdags og noe støvsugeren eller skoene mine fint klarer. Ikke at naboens støy blir dempet av den grunn.  :green:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå er det jo den oppgraderte versjonen med 72V jeg har da, jeg regner med det har et hav av forskjell å si. :p

 

Nå linket jeg til en forhandler siden de hadde bedre bilder av produktet der, men så har de altså klippet og limt fra tilsvarende i 48V versjon. På produsentens webside står det litt annerledes. Og med patentnummer om man skulle ha lyst til å kikke det nærmere i sømmene. Jeg syns det vil være litt rart å få innvilget et patent på å montere ett batteri uten noen som helst funksjon på en kabel?

 

Nå er åpenbart ikke jeg noen kabel profet. Noe av grunnene er ganske enkelt at jeg har tatt grunnkurs elektro i min ungdom. Men også at jeg kom i prat med sjefen for Midgard Audio (som lagde noen skikkelig gode monoblokker for noen år tilbake) og benyttet anledningen til å spørre ham hva slags kabler han brukte. Svaret var: "vanlige installasjonskabler". :p Og det er altså fyren som bygde disse for en kollega av meg.

 

Når det er sagt er jeg godt fornøyd med min snake oil, fant dem vel på finn.no en gang i tiden og betalte ikke så mye for dem om jeg husker sånn noenlunde rett. De er ihvertfall gode nok til at jeg hørte forskjell når jeg oppgraderte radio rørene på cd-spilleren min.

 

Men dette ble litt off-topic igjen, så jeg får nesten bidra med denne. Anbefaler folk å holde seg langt unna, da disse er den mindreverdige 48V versjonen! :p

 

Edit: 

 

Husker jeg sjekket litt opp om kablene før jeg kjøpte dem, og patentet viser noe som likner mer på hvordan jeg husker prinsippet fremstilt. Med en spenningsatt leder i senter av kabelen. Virker som det kanskje ble litt for teknisk for PR avdelingen. :p

 

Edit2: Som dere ser ba jeg mod skille dette ut fra tråden siden det ble veldig off-topic.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i nærheten av å være kvalifisert til å tyde dette patentet godt nok til å kunne si noe om hvor mye, om noe, dette kan ha å si for kvaliteten på kabelen og dens evne til å frembringe lyd så godt som mulig. Men selv jeg ser at patentet er litt mer enn bare et batteri montert på en kabel, eller?...

 

"Thus, benefits of the invention can be realized, as described herein, to “pre-charge” or “run-in” the cable's dielectric materials, in whatever form or configuration they may take."

 

Jeg så uansett en video med en sjef av noe slag som bryter det litt ned, hva som er så bra med disse kablene: Kobberet som leder lyden er "super smooth" på overflaten. PVC isolasjonen har større inner diameter enn lederen har ytter diameter, og er fylt med luft slik at store deler av isolasjonsmaterialet dermed i praksis blir luft. (Som åpenbart er mye bedre for "skin effekten" enn PVC). Kontaktene er krympet på lederne i stedet for loddet, og altså dette dbs systemet.

 

Som sagt er jeg fornøyd med kablene, men jeg tror det bunner mer i byggekvalitet enn all denne snake oil'en...

 

Edit: Patentet er interessant lesestoff likevel. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

...Poenget her er jo at det er STRØMMEN som skaper magnetfeltet, ...

 

Men de påstår vel heller ikke at det er magnetfelt de benytter seg av: "the AQ DBS system creates an electrostatic field "

 

Uten at det er mindre snake oil av den grunn.

Tenkte mer sammenlignet med hva jeg egentlig først hadde trodd, og som kanskje kunne funket (dog ekstremt ineffektivt). Anyways, et elektrostatisk felt på 48V eller 72V for den saks skyld bli ekstremt lokalt (som jeg nevnte i min tidligere kommentar)? Ser ikke for meg at det kan lade stort mer enn toppen millimeteren av isolasjonen.  

 

Bare din tanke på det. 

Lenke til kommentar

 

 

...Poenget her er jo at det er STRØMMEN som skaper magnetfeltet, ...

 

Men de påstår vel heller ikke at det er magnetfelt de benytter seg av: "the AQ DBS system creates an electrostatic field "

 

Uten at det er mindre snake oil av den grunn.

Tenkte mer sammenlignet med hva jeg egentlig først hadde trodd, og som kanskje kunne funket (dog ekstremt ineffektivt). Anyways, et elektrostatisk felt på 48V eller 72V for den saks skyld bli ekstremt lokalt (som jeg nevnte i min tidligere kommentar)? Ser ikke for meg at det kan lade stort mer enn toppen millimeteren av isolasjonen.  

 

Bare din tanke på det. 

 

 

Har du kikket på patentet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...