Gå til innhold

Mistet førerkort (fyllakjøring)


civdez

Anbefalte innlegg

Hei!

For 1 år siden mistet jeg førkortet pga fyllakjøring, fikk 2 års utsettelse... Også leste jeg en plass at man kunne søke om å få tilbake førerkortet før 2 år er gått, Men da jeg logget inn på statens vegvesen står det at jeg fortsatt har førerkort til både bil og moped, og det er da ingen måte å søke om det heller, siden ifølge dem har jeg fortsatt førerkort.. Lurer egentlig bare på om jeg da kan fere til dem og bestille nytt førerkort? og om de da skulle ha printet ut et midlertidig førerkort, hva ville politiet si til det? x)

post-201188-0-56924500-1430440651_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg så mye til overs for fyllekjøring. Men det er jo bare å prøve. Mest sannsynlig er det bare datasystemet som ikke er oppdatert og om du blir tatt så kan du regne med at det blir sett på som å kjøre uten førerkort og du vil dermed måtte vente enda lenger før du får et gyldig førerkort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som hadde motsatt problem. Han hadde midlertidig fått inndratt førerkortet mens etterforsking av en trafikkulykke pågikk. Da etterforskningen var over, og han var ute av saken fikk han førerkortet tilbake. Dette førerkortet kjørte han med i flere år før han skulle søke om å få ta førerkort BE, da fikk han svar om at førerkortet hans var inndratt. For han var det virkelig en kamp for å få fikset opp i feilen, samme hvor mye dokumentasjon han hadde.

 

Du skal altså ikke se bort i fra at det som er registrert i systemet er det de følger, samme hvor feil dette måtte være.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DU har ikke førerkort. Din juridiske person har førerkort. :)

Hva i alle dager mener du med det?

http://no.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person

http://no.wikipedia.org/wiki/Fysisk_person

Leser du overhodet linkene du legger ut? Eksisterende fysiske personer har ikke separate "juridiske personer". "Juridisk person" brukes KUN om firma, aksjeselskap, stiftelser og lignende.

 

Juridisk person er en juridisk betegnelse på et rettssubjekt som ikke er en fysisk person (...)

 

Om du ønsker å diskutere det ikke-eksiterende skillet mellom din fysiske person og din ikke-eksisterende juridiske person, som eksempelvis tilfellet Ingunn Sigurdsdatter, som blant annet prøvde å få slettet "sin juridiske person" ved å si fra seg sitt norske statsborgerskap, så finnes det helt sikkert glimrende tråder for den diskusjonen i Politikk og samfunn > oppslagstavlen.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om du ønsker å diskutere det ikke-eksiterende skillet mellom din fysiske person og din ikke-eksisterende juridiske person, som eksempelvis tilfellet Ingunn Sigurdsdatter, som blant annet prøvde å få slettet "sin juridiske person" ved å si fra seg sitt norske statsborgerskap, så finnes det helt sikkert glimrende tråder for den diskusjonen i Politikk og samfunn > oppslagstavlen.

 

 

Ja, det er dette ikke-eksisterende skillet jeg mente, men ville ikke starte noen diskusjon om det her. Jeg svarte simpelthen bare på spørsmålet til Audun_K.

Lenke til kommentar

Haha.

Jeg dro det inn fordi OP skrev at han fortsatt hadde førerkort:
 

 

Men da jeg logget inn på statens vegvesen står det at jeg fortsatt har førerkort til både bil og moped, og det er da ingen måte å søke om det heller, siden ifølge dem har jeg fortsatt førerkort..


Derfor er det ikke-eksisterende skillet mellom juridisk- og fysisk person relevant i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vegvesenets sider viser berre kva førarkort du har tatt og kva førarkort du kan søke om å ta. Men dette er ikkje til hinder for at du har fått inndratt førarretten.

 

Når du bestiller nytt førarkort så må du for det fyrste oppgi grunnen til at du trenger nytt førarkort, og for det andre vil vegvesenet sjekke opp om du har førarrett. Så mest sannsynlig blir det oppdaga at du ikkje har førarett om du søker, og dersom det likevell går gjennom ved ein feil så er det fortsatt ditt ansvar å vite om du har kjøyreforbud eller ikkje. Det er altså politiets vedtak som er tellande, ikkje om du fysisk har eit førarkort eller ikkje.

 

Dersom du skal søke om å få igjen førarkortet før tida så må du søke til politiet, ikkje til vegvesenet. Politimesteren kan innvilge avkortning av tapstida dersom søknaden er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...