Gå til innhold

Formelsamling ingeniør utdanning


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har gått forkurs til ingeniør der vi får ha både grafisk kalkulator og formelsamling. Slik jeg har forstått det har vi ikke denne muligheten fremover på studiene. Altså man må ha en "dårligere" kalkulator med mindre funksjoner og man får ikke ha med formelsamling. 

 

Men det jeg lurer på, må man sitte inne med alle formlene eller vill det bli gitt ut hefter med formler som hjelp? 

 

Det er forsåvidt det samme for meg, men det er greit å vite når man nå skal psykisk gjøre seg klar til studietiden og hvordan en skal øve fremover.

 

Nå som det er mulig med formelsamling husker jeg jo ikke på noe da det er strengt talt unødvendig, noe sitter jo så klart bare av seg selv men jeg bruker ikke tid på å pugge formler. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fikk ofte formelsamling vedlagt på eksamen, dette er noe du burde avklare med faglærer nå. Da kan du også be om å få se formelsamlingen læreren vil legge med. 

 

Vedr. kalkulator, så var vår eksamen todelt. Første del uten kalkis og andre del med. Mener å huske at vi fikk bruke grafisk kalkulator på eksamen de to første årene. 

Lenke til kommentar

Du kan sjekke på forhånd også. Informasjon om kva hjelpemiddel som er tillatt under eksamen ligger vanligvis på nettsidene til skulen. Søk opp studiehåndboka, og klikk deretter inn på dei ulike faga i fagplanen.

Der skal det stå både vurderingsforma, skriftlig eller muntlig eksamen, og varigheit på eksamenen, samt informasjon om eventuelle arbeidskrav og liknande.

 

Eg har hatt eksamener som har vært både med og utan hjelpemiddel, og strengt tatt er forskjellen relativt liten. Oppgaver der du ikkje har hjelpemiddel vil vanligvis være lettare, enn oppgåver der du har alle hjelpemiddler tilgjengelig.

Sjølv synest eg at det var vanskelegare å oppnå veldig gode karakterer der ein hadde alle hjelpemiddel sidan sensuren av oppgåva då ofte var langt strengare enn der ein ikkje har tilgang på hjelpemiddler.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke på forhånd også. Informasjon om kva hjelpemiddel som er tillatt under eksamen ligger vanligvis på nettsidene til skulen. Søk opp studiehåndboka, og klikk deretter inn på dei ulike faga i fagplanen.

Der skal det stå både vurderingsforma, skriftlig eller muntlig eksamen, og varigheit på eksamenen, samt informasjon om eventuelle arbeidskrav og liknande.

 

Eg har hatt eksamener som har vært både med og utan hjelpemiddel, og strengt tatt er forskjellen relativt liten. Oppgaver der du ikkje har hjelpemiddel vil vanligvis være lettare, enn oppgåver der du har alle hjelpemiddler tilgjengelig.

Sjølv synest eg at det var vanskelegare å oppnå veldig gode karakterer der ein hadde alle hjelpemiddel sidan sensuren av oppgåva då ofte var langt strengare enn der ein ikkje har tilgang på hjelpemiddler.

Ja har sjekket litt, men da studiet kunn har pågått i 4 semester så er ikke all informasjon tilgjengelig. Det står bare kalkulator på alle eksamener(ikke grafisk). Men ja, har ikke tenkt på dette med vanskelighetsgraden og hjelpemidler:)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har gått forkurs til ingeniør der vi får ha både grafisk kalkulator og formelsamling. Slik jeg har forstått det har vi ikke denne muligheten fremover på studiene. Altså man må ha en "dårligere" kalkulator med mindre funksjoner og man får ikke ha med formelsamling.

 

Men det jeg lurer på, må man sitte inne med alle formlene eller vill det bli gitt ut hefter med formler som hjelp?

 

Det er forsåvidt det samme for meg, men det er greit å vite når man nå skal psykisk gjøre seg klar til studietiden og hvordan en skal øve fremover.

 

Nå som det er mulig med formelsamling husker jeg jo ikke på noe da det er strengt talt unødvendig, noe sitter jo så klart bare av seg selv men jeg bruker ikke tid på å pugge formler.

Av egen erfaring; kalkulatoren som kan brukes til kommunikasjon eller til å laste ned ting med kan ikke brukes. Det skal sies at vaktene er som oftest gamle menn og kvinner og hittil har det vært null problem. Formler får man når det kommer til kjemi, matte, mekanikk , fysikk osv Endret av matte geek
Lenke til kommentar

Det er veldig varierende hvilke kalkulatorer som tillates på de ulike høyskolene, selv på de samme linjene.

Eksempler (gjelder ingeniørutdanning):
Høyskolen i Ålesund: Grafisk kalkulkator som kan regne symbolsk (Typisk TI89)
Høyskolen i Telemark: Classpad. Nuff said.
Høyskolen i Sør-Trødenlag: Standard "vgs-kalkulator". Kan regne grafisk, men ikke symbolsk.

OG til slutt, NTNU: Glorifisert kuleramme.

 

 

edit: som de andre nevner er det typisk at formelhefter ikke er tillat, men man får gjerne en ekstra side i eksamenssettet med formler hvor de fleste av en eller annen grunn er irrelevante.

Be derfor om å få utlevert dette formelheftet før du starter med eksamenslesing slik at du kan gjøre deg kjent med det.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Høgskolen i Narvik:

Grafisk kalkulator(Casio fx serien, Texas TI osv). Den blir resatt under eksamen av vaktene eller personale fra skolen som kontrollerer.
Formelsamling: For matte, fysikk, kjemi og andre grunnlagsfag brukes som oftest John Haugans formelsamling. For andre fag følger det ofte med formelhefte sammen med eksamenssettet.

Lenke til kommentar

UIS - Enkel kalkulator alla Casio FX-82ES. Formelsamling (Rottmann) er varierende, men dersom de er mange "ikke trivielle" formler i faget så pleier de å hjelpe til med å oppgi noen formler. 

 

Regner da med at det blir noe slikt da utdanningen min er i sammarbeid med UiS. 

 

Takker for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...