Gå til innhold

"Snåsamannen er synsk" fastslår høyesterettsadvokat.


Anbefalte innlegg

Joralf sier selv at han aner ikke hva som skjer, men har erfaring med at 50 000 har kommet for hjelp, og de fleste har blitt hjulpet.

Saken er 50 000 fornøyde kunder som ikke betaler for noenting .., hvem blir lurt?

Høyner du bevisst påstanden fra over 50% fornøyde kunder til 100% fornøyde kunder, eller var det ubevisst, eller trekker du en av påstandene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

tro kan flytte fjell for andre.

Hvis man tror noe hjelper så er placebo-effekten sterk.

 

Hva får deg til å se en nøvendig motsetning i det? Ingen som hevder at det er noe mystisk og unaturlig som skjer. Det er din innbildning det.

 

 

Ikke unaturlig å fjernheale? Er det noe du brått kan finne på før frokost?

 

Eller tror du kanskje, at siden dette er en umulighet for oss, at det også kanskje egentlig også er det for disse kvakksalverne? Sist jeg sjekket var vi samme art, det som skiller disse svindlerne og meg, er at jeg er moralsk overlegen dem. Der jeg har ett mål og prinsipp om å prøve å være ærlig og oppriktig, så har disse som påpstår at de er bedre enn meg/oss ikke dette samme målet og ender altså som mennesker uten integritet og som vi ikke skal vise noen form respekt.

 

Ikke la deg lure.

 

 

Her er det ikke snakk om å la seg lure, bare se det an. Jeg ville kjent meg som en bleik, smågriseøyet firkantet påståelig drittsekk, om jeg blankt avviser noe noen - eller rettere sagt mange hevder skjer.

Kunne ikke falle meg inn å anklage noen for løgn og juks på forhånd, uten å faktisk vite med sikkerhet.

 

At det ikke blir bevist, ikke kan la seg bevise sfa at de selv hevder å ikke ha en kontrollert styring med disse tingene, er vanskelig  å mene for for mye om. Skjønner godt at man ser det som et problem og et ankepunkt. Men det nytter jo lite å mase om det, inntil man eventuelt har noe rettskraftig å slå i bordet med.

Og nei, om det faktisk skjer, som jeg erkjenner å mest sannsynlig tro er tilfellet, hvertfall en god del av det - så er jeg hvertall overbevist om at det ikke er noe unaturlig nei. Ganske enkelt fordi alt vil jo vise seg å ha en naturlig forklaring. Om det da altså er noe som skjer. Verre er det ikke :)

 

Kan godt hende at det som skjer er sammenfallende med man kaller "placebo-effekt". Men om man godtar at det kan være en forklaring, så godtar man i det minste at noe muligens kan skje. Og poenget mitt, er at det gjerne kan gå hånd i hånd som samme sak. 

Det får kanskje både heallere og pasienter m.fl til å tro/innbille seg at det er noe 'annet', noe externt, mystisk, gudommelig(?), eller hva det enn skulle være, men det blir å dra det lenger, enn blotte det å avfeie kontra ta høyde for at noe skjer i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Om de betaler eller ikke er knekkende irrelevant om de blir lurt eller ikke... Saken er at snåsa mannen innbilder folk at han har evner han ikke kan stå inne for. At noen tror de har blitt kurert har alså ingenting med mannens evner å gjøre, men med placebo og det er bra for dem, men hvor mange er det som IKKE har blitt kurert og som ikke tørr å si i fra nettopp fordi det er gjengs oppfattning at han kan hjelpe og derfor ikke vel ansett å si i fra at man ikke fikk hjelp?

Vel, la oss si det er placebo...

 

Hva er placebo uansett?

 

Vet man det?

 

Lenke til kommentar

 

Om de betaler eller ikke er knekkende irrelevant om de blir lurt eller ikke... Saken er at snåsa mannen innbilder folk at han har evner han ikke kan stå inne for. At noen tror de har blitt kurert har alså ingenting med mannens evner å gjøre, men med placebo og det er bra for dem, men hvor mange er det som IKKE har blitt kurert og som ikke tørr å si i fra nettopp fordi det er gjengs oppfattning at han kan hjelpe og derfor ikke vel ansett å si i fra at man ikke fikk hjelp?

Vel, la oss si det er placebo...

 

Hva er placebo uansett?

 

Vet man det?

 

 

 

Hva er placebo er et litt vagt spørsmål, om du lurer på om man kjenner de eksakte mekanismene som gjør at placebo virker i detalj, så er svaret nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om å la seg lure, bare se det an. Jeg ville kjent meg som en bleik, smågriseøyet firkantet påståelig drittsekk, om jeg blankt avviser noe noen - eller rettere sagt mange hevder skjer.

Kunne ikke falle meg inn å anklage noen for løgn og juks på forhånd, uten å faktisk vite med sikkerhet.

 

At det ikke blir bevist, ikke kan la seg bevise sfa at de selv hevder å ikke ha en kontrollert styring med disse tingene, er vanskelig  å mene for for mye om. Skjønner godt at man ser det som et problem og et ankepunkt. Men det nytter jo lite å mase om det, inntil man eventuelt har noe rettskraftig å slå i bordet med.

Og nei, om det faktisk skjer, som jeg erkjenner å mest sannsynlig tro er tilfellet, hvertfall en god del av det - så er jeg hvertall overbevist om at det ikke er noe unaturlig nei. Ganske enkelt fordi alt vil jo vise seg å ha en naturlig forklaring. Om det da altså er noe som skjer. Verre er det ikke :)

 

Kan godt hende at det som skjer er sammenfallende med man kaller "placebo-effekt". Men om man godtar at det kan være en forklaring, så godtar man i det minste at noe muligens kan skje. Og poenget mitt, er at det gjerne kan gå hånd i hånd som samme sak. 

Det får kanskje både heallere og pasienter m.fl til å tro/innbille seg at det er noe 'annet', noe externt, mystisk, gudommelig(?), eller hva det enn skulle være, men det blir å dra det lenger, enn blotte det å avfeie kontra ta høyde for at noe skjer i det hele tatt. 

 

 

Jeg forstår at det kan virke arrogant, men det er aldri noe poeng i å gi disse lillefingern og jatte med bare for å virke open minded og jovial, de jeg kritiserer her er jo tross alt folk som finner det for godt å tjene penger på andre menneskers desperate situasjon. De utnytter seg av syke og fortvilede folk som ofte ser det som siste utvei, uten at kvakksalverne ser dette som noe etisk dilemma i seg selv.. Og slikt skal man ikke godta uten videre.

 

Det du sier der om at alt har en naturlig forklaring når ting kommer til stykket, er jeg helt enig i. Men jeg bare tror at den naturlige forklaringen her er forankret i overgripers naturlige negative menneskelige egenskaper som kynisme og grådighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Uavhengig av om man ser på healingen som reell eller ikke, er ikke placebo-effekt noe positivt man bør forsøke å bringe frem? Og isåfall, hvordan kan man bringe denne effekten frem uten å gå på tvers av sine egne holdninger når det gjelder svindel osv. Er det greit å gi sukkerpiller til folk? Hva om pillene ikke fungerer hvis ikke de koster like mye som ekte medisin? Osv. etc. Og saken er vel fortsatt at Snåså ikke faktisk sender regninger til folk og tar betalt?

Selvfølgelig ønsker jeg ikke at noen skal svindle andre, som selvsagt forekommer, men placebo er positivt. Alle positive helseeffekter er ønskede, selv om man ikke forstår dem, eller?

Den minst mystiske versjonen av hva som skjer her (rent bortsett fra at det skjer "ingenting"), er for meg at Snåsa aktiverer pasientens egen placebo-evne-effekt-whatever. Hvis "skeptikerne" anerkjenner at noen faktisk blir bedre etter kontakt med Snåsa og ikke påstår at en ukjent "x-faktor" var ansvarlig kan man i det minste si at noe healing er reell som følge av at healeren aktiverer placebo. For meg blir det svakt, men det kan jo godt hende at placebo er en del av hvordan det fungerer. Det ser jeg faktisk på som svært sannsynlig. Altså at det i det aller minste må være "noe" i pasienten ((u)bevisst?) som tillater eller ønsker dette.

Det skjer jo av og til at pasienter blir "mirakuløst" bedre i vanlig legevitenskap også, uten at noen kan forklare hvorfor.

Bør man da være positivt innstilt til dette og åpen for at dette kan være mer enn bare placebo eller skal man stenge seg inni en boble av tidligere kunnskap og forståelse? Tja... For.... Healing kan jo ikke eksistere, ikke sant? Det strider jo mot naturlover som jo sier at naturen er lovmessig for det heter naturlover som går ut på at naturen følger lover som er..............eh?

Det er bare rett og slett umulig at en persons intensjon og bevisst påvirkning faktisk kan ha slike effekter, fordi vi har jo aldri noengang sett eksempler eller bevis på dette? Hverken anekdotisk eller vitenskapelig? Jepp. Erhm...............................

Til sist vil jeg bare si at man kan måle eller rangere hvor mottakelige personer er for hypnose, kanskje det fungerer på litt den samme måten med slike ting som dette. Personer som er "åpne", "kreative" osv. scorer bedre i ihvertfall noen eksperiment som handler om PSI. Som jo dessverre ikke blir anerkjent av særlig mange her som reelle fenomen og et reelt vitenskapelig felt.

Kanskje noe av det samme er tilfelle for endel pasienter av Snåsa og andre?

Lenke til kommentar

Uavhengig av om man ser på healingen som reell eller ikke, er ikke placebo-effekt noe positivt man bør forsøke å bringe frem? Og isåfall, hvordan kan man bringe denne effekten frem uten å gå på tvers av sine egne holdninger når det gjelder svindel osv. Er det greit å gi sukkerpiller til folk? Hva om pillene ikke fungerer hvis ikke de koster like mye som ekte medisin? Osv. etc. Og saken er vel fortsatt at Snåså ikke faktisk sender regninger til folk og tar betalt?

 

 

Fordelen med reell medisin er at den har både medisinsk effekt OG placebo-effekt, så man trenger ikke å gi sukkerpiller.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Joralf sier selv at han aner ikke hva som skjer, men har erfaring med at 50 000 har kommet for hjelp, og de fleste har blitt hjulpet.

 

Saken er 50 000 fornøyde kunder som ikke betaler for noenting .., hvem blir lurt?

 

Høyner du bevisst påstanden fra over 50% fornøyde kunder til 100% fornøyde kunder, eller var det ubevisst, eller trekker du en av påstandene?
Fornøyde kunder handler like mye om kundebehandling som det kan handle om selve varen, og i dette tilfellet loves intet på forhånd. Jeg oppfatter begge påstander som gyldige. Er du litt desperat eller mangler du bare bakkekontakten siden du spør så naivt? Hvordan går det med konkrete saker iht dine påstander om min ignoranse, funnet noen eksempler slik at vi kan le litt sammen, eller var det som vanlig bare tomme og desperate forsøk på hersketeknikk? Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Og du nekter å få med deg detaljer, fullt hakk i plata

 

Gidder ikke kaste bort mer tid på tøvet ditt

 

Saken er 50 000 kunder som ikke betaler for noenting, Hvem blir lurt?

 

Om de betaler eller ikke er knekkende irrelevant om de blir lurt eller ikke... Saken er at snåsa mannen innbilder folk at han har evner han ikke kan stå inne for. At noen tror de har blitt kurert har alså ingenting med mannens evner å gjøre, men med placebo og det er bra for dem, men hvor mange er det som IKKE har blitt kurert og som ikke tørr å si i fra nettopp fordi det er gjengs oppfattning at han kan hjelpe og derfor ikke vel ansett å si i fra at man ikke fikk hjelp?
Bevis fantasiene dine! Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En god selger kan selge hva som helst og fremdeles ha fornøyde kunder, det betyr ikke nødvendigvis at produktene er bra.

Det vet du intet om i dette tilfellet, du synser og mangler riktig kunnskap basert på erfaring.

 

Er dere kritikere egentlig søsken av det litt for nære slaget siden dere alle har samme hakket i plata?

Lenke til kommentar

 

Bevis fantasiene dine!

 

Bare å lese litt av det som er skrevet rundt snåsa mannen det, så ser en fort at mannen er en gedigen hoax... Dessuten er det ikke je som kommer med påstandene at han har "evner" som aldri er blitt bevist... Kanskje du skulle sette pengene dine der kjeften din er og bevise hvorfor du har så klokketro på fyren? For det må du jo ha når slik du forsvarer ham med nebb og klør....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og jeg henviser til 50 000 fornøyde kunder, samt egen empiri basert på å virkeligheten, ikke synsing og forstokkethet basert på å tro på andres synsingen, selv om de kommer fra så kalte "vitenskapelige" kilder. Og hva angår mine kilder, er du velkommen til å bla deg tilbake i tråden. Jeg gidder ikke gjenta den prosessen, og dessuten betviler jeg evnene folk legger i å ville forstå skrevne ord som går imot egen forstokkethet

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

 

Uavhengig av om man ser på healingen som reell eller ikke, er ikke placebo-effekt noe positivt man bør forsøke å bringe frem? Og isåfall, hvordan kan man bringe denne effekten frem uten å gå på tvers av sine egne holdninger når det gjelder svindel osv. Er det greit å gi sukkerpiller til folk? Hva om pillene ikke fungerer hvis ikke de koster like mye som ekte medisin? Osv. etc. Og saken er vel fortsatt at Snåså ikke faktisk sender regninger til folk og tar betalt?

 

Fordelen med reell medisin er at den har både medisinsk effekt OG placebo-effekt, så man trenger ikke å gi sukkerpiller.

 

AtW

Eh, det der er ekstremt forenklet. Du bør lese mer om det, som jeg nettopp har gjort.

 

Som vi kan lese fra wiki om placebo

 

"... it is part of the response to any active medical intervention..."

 

Men hvis man vet at Snåsa er en svindler(?) og alt han gjør kun er placebo(?), da er det jo ikke så mye mer å si.

 

Noen her innehar jo disse synspunktene, de har allerede sannheten...?

Lenke til kommentar

 

 

Uavhengig av om man ser på healingen som reell eller ikke, er ikke placebo-effekt noe positivt man bør forsøke å bringe frem? Og isåfall, hvordan kan man bringe denne effekten frem uten å gå på tvers av sine egne holdninger når det gjelder svindel osv. Er det greit å gi sukkerpiller til folk? Hva om pillene ikke fungerer hvis ikke de koster like mye som ekte medisin? Osv. etc. Og saken er vel fortsatt at Snåså ikke faktisk sender regninger til folk og tar betalt?

Fordelen med reell medisin er at den har både medisinsk effekt OG placebo-effekt, så man trenger ikke å gi sukkerpiller.

 

AtW

Eh, det der er ekstremt forenklet. Du bør lese mer om det, som jeg nettopp har gjort.

 

Som vi kan lese fra wiki om placebo

 

"... it is part of the response to any active medical intervention..."

 

Men hvis man vet at Snåsa er en svindler(?) og alt han gjør kun er placebo(?), da er det jo ikke så mye mer å si.

 

Noen her innehar jo disse synspunktene, de har allerede sannheten...?

 

 

Javel? Er påstanden feil? Det du siterer fra wikipedia underbygger påstanden jeg kom med.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bakdelen med reell medisin er at den ofte har bivirkninger, noen kjente mens andre kommer som ekstra overraskelse for pasienten. Alle typer "sukkerpiller" har ingen av den typen virkninger

 

Tro kan flytte fjell, mens blind tro ser ikke hvilket fjell som kan eller må flyttes.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

 

 

 

Uavhengig av om man ser på healingen som reell eller ikke, er ikke placebo-effekt noe positivt man bør forsøke å bringe frem? Og isåfall, hvordan kan man bringe denne effekten frem uten å gå på tvers av sine egne holdninger når det gjelder svindel osv. Er det greit å gi sukkerpiller til folk? Hva om pillene ikke fungerer hvis ikke de koster like mye som ekte medisin? Osv. etc. Og saken er vel fortsatt at Snåså ikke faktisk sender regninger til folk og tar betalt?

Fordelen med reell medisin er at den har både medisinsk effekt OG placebo-effekt, så man trenger ikke å gi sukkerpiller.

 

AtW

Eh, det der er ekstremt forenklet. Du bør lese mer om det, som jeg nettopp har gjort.

 

Som vi kan lese fra wiki om placebo

 

"... it is part of the response to any active medical intervention..."

 

Men hvis man vet at Snåsa er en svindler(?) og alt han gjør kun er placebo(?), da er det jo ikke så mye mer å si.

 

Noen her innehar jo disse synspunktene, de har allerede sannheten...?

Javel? Er påstanden feil? Det du siterer fra wikipedia underbygger påstanden jeg kom med.

 

AtW

Du insinuerer at healing og lignende ikke kan være "reell medisin".

 

Det var min oppfatning ihvertfall, beklager at jeg ikke bare sa det rett ut.

 

Er min oppfatning feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...