Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye til konfirmasjon?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt på hva andre mener er et passende beløp å gi til barna sine til konfirmasjon. 

 

Ja, jeg vet at dette sannsynligvis er veldig individuelt, og kommer an på de enkeltes økonomi, men la meg nå få spørre allikevel.

 

Vi har en samlet inntekt på ca 500.000 i året, og er generelt gode økonomisk, så vi klarer fint å forsørge våre 3 barn og allikevel ha råd til litt ekstra kos.

 

Vi har en vldig liten familie og de eneste som kommer til å gi gave til vår datter er oss, bestemoren hennes (som gir 10.000 kr) og broren min med familie. Anslår ca 1000-1500 kr derfra. Vi har allerede kjøpt en gave til henne som er verdt 7.000 kr. Dette er noe hun har ønsket seg i flere år og som er viktig for hennes hobby/fremtidige karriere innen grafisk design. I tillegg tenkte vi å gi henne en pengegave på 3.000 kr som da betyr 10.000 kr tilsammen fra mor og far.

 

Så hun vil da sitte med gave og penger til ca 20-22.000 kr etter konfirmasjonen. Er dette et relativt gjennomsnittlig beløp eller høyt/lavt? Vi vil gjerne unngå at hun blir den som fikk minst i klassen for å si det sånn.

 

Ja, vi er kanskje litt dumme som brys oss om slikt, men det er flere omstendigheter som gjør at vi velger å bry oss om dette. 

 

Setter pris på kommentarer og forslag uten fordømmelse, er dere snille.



Anonymous poster hash: 42413...ef0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg konfirmerte meg i 2012, og fikk totalt 8000,- til konfirmasjonen, i tillegg til bunaden jeg fikk av foreldrene mine. Mer enn fornøyd.

Vennene mine fikk i ca. 20.000 + bunad, og når jeg sa hva jeg fikk, fikk jeg kommentarer som "oja, men det er jo greit det også da", liksom for å trøste meg, men ingen ble egentlig dømt for hvor mye/lite de fikk.

Tror datteren din kommer til å bli veldig fornøyd!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! Ser ut som om vi traff ganske bra da.

 

Har jo ikke noe ønske eller behov for å være noe store på det og liksom gi mer enn alle andre, men det er fint om hun kan få en fin opplevelse av å ikke fremstå som en fattiglus blant vennene sine. Den alderene er de jo så følsomme og det er fint om det meste stemmer bra.



Anonymous poster hash: 42413...ef0
Lenke til kommentar

Som de fleste sier så er dette veldig regionalt. Forskjellene kan være store enkelte plasser. Da tenker jeg mest på storbyene. Jeg kommer fra et lite sted og har en litt under gjennomsnittlig størrelse på familien min. Jeg konfirmerte meg i 2010 og fikk 22.000 + PC. Jeg var storfornøyd. De andre vennene mine fikk omtrent de samme summene, kun to stykk som utmerket seg med 30.000 + diverse, men disse hadde en ganske stor familie. 

 

25.000 - 28.000 virker veldig fornuftig hos meg. Må tenke litt på BNP-økningen også :);)

Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg fikk 5000 av hver av foreldrene mine, men siden jeg mottok pengegaver fra flere enn ditt barn endte jeg opp med større total sum. Jeg fikk rundt 40.000, og flere av vennene mine gjorde det samme, men jeg minnes at summen andre fikk var lite interessant. Jeg spurte bare mine nærmeste venner, og jeg tror ikke at folks konfirmasjonssum var et stort samtaleemne. Isåfall ble det fort uinteressant. 

 

Basert på antall givere høres 20.000 ut som en fin sum; det blir jo dumt hvis dere og andre med mindre nær familie er nødt til å kompensere ved å gi dobbelt så mye som andre foreldre bare for at barna skal få noenlunde lik sum.

Lenke til kommentar

Det kan også være fint å signalisere til din datter at det å få en gave er mer enn gavens verdi. Det er så mye fokus på penger på denne tiden av året, så hvis foreldrene også går rundt og snakker om "hvor mye" så kan det ha en uheldig signaleffekt. 

 

Når avgjørelsen er tatt, altså. Da er det på en måte gjort, og det er ingen vits å "sjekke om man hadde rett".

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er veldig inviduelt. Vi har veldig god råd, men gir lite i forhold til andre familier! Da datteren til min mann konfirmerte swg ifjor fikk hun bunad + 3500kr.  Vi har 2 gutter som skal konfirmeres neste år, de har vi tenkt å gi 10000kr kver + dress! En bunad koster jo 30000+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...