Gå til innhold

Hva er poenget med valgdistrikter? Valgordning som favoriserer større parti?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet ligger vel i at du antar at motivasjonen for å vedta dagens valglov (som ikke har noe som helst til felles med grunnlovens midlertidige anordning) var å forhindre politikere fra byene å bli valgt.

 

Videre har du ikke stort mer grunnlag for samme påstand om grunnlovens originale ordning.

 

Dog om du leser Christies dagbok vil du finne at der var INGEN diskusjon omkring valgkretsene, kun omkring fordelingen av representanter mellom valgkretser. Dog skal det nevnes at der var diskusjon omkring denne fordelingen mellom by og landvalgkretser, så med tanke på den originale grunnlovsbestemmelsen er du inne på noe. (Kretsinndeling, by og land, har man ikke lenger så den spesifikke problemstillingen eksisterer ikke lenger).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Problemet ligger vel i at du antar at motivasjonen for å vedta dagens valglov (som ikke har noe som helst til felles med grunnlovens midlertidige anordning) var å forhindre politikere fra byene å bli valgt.

 

Videre har du ikke stort mer grunnlag for samme påstand om grunnlovens originale ordning.

 

Dog om du leser Christies dagbok vil du finne at der var INGEN diskusjon omkring valgkretsene, kun omkring fordelingen av representanter mellom valgkretser. Dog skal det nevnes at der var diskusjon omkring denne fordelingen mellom by og landvalgkretser, så med tanke på den originale grunnlovsbestemmelsen er du inne på noe. (Kretsinndeling, by og land, har man ikke lenger så den spesifikke problemstillingen eksisterer ikke lenger).

For det første syntes jeg du er ganske morsom når du stempler grunnloven som midlertidig.

 

For det andre så er det ikke opp til meg å bevise noe som helst, det er opp til deg å bevise at "de store partiene" tydeligvis har hatt en eller annen skummel baktanke, som du ikke har utdypet. Så jeg tror jeg gir deg mikrofonen og lar deg utdype, jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det åpenbart at dette gavner de større partiene? Man har færre representanter per distrikt, men til gjengjeld kan småpartiene fokusere mye på å kapre stemmer fra et fåtall av distriktene - og dermed utligne dette. Hadde dog ikke hatt noe imot om man kuttet ut valgdistriktene, og heller gjorde det til en nasjonal greie. Hvert parti lager en liste med X antall kandidatoer (maks 165, av åpenbare grunner), så kommer kandidatene inn på Stortinget en etter en ved ca hver 0.606%. En enkel og grei ordning, som også eliminerer sperregrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...