Gå til innhold

Grønt lys + Grønn mann?


Anbefalte innlegg

Når man selv har grønt lys rett frem og svinger til høyre inn i en gate hvor fotgjengere har "grønn mann", må man stoppe og vente til det er "rød mann" selv om det ikke er noen fotgjengere som vil krysse? Eller er det kun fotgjengerens tilstedevær/kryssing som trigger den vikeplikten, så man kan kjøre på deres "grønne mann" om ingen viser tegn til å ville krysse?

 

Klossete forklart, men kanskje noen likevel forstår hva jeg mener? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafikkreglene:
§ 3.Anvisninger

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

 

Det betyr at selv om du har grønt lys har du vikeplikt for alle som lovlig krysser veien på grønn mann, inkludert syklister, fordi:
 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Men er det ingen i eller i nærheten av gangfeltet, kan du selvsagt kjøre.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det jo en aldri så liten 'bug' i trafikkreglene. Leser man de strengt har verken bilfører eller fotgjenger noen vikeplikt i denne situasjonen. 

 

Fotgjengersignal henvender seg kun til gående, så dette skaper ingen vikeplikt for den kjørende, og fotgjengerfeltets vikeplikt slik det er beskrevet i forskriften gjelder bare der det ikke er lysregulert. 

 

Skiltforskriften:

 


1086 Fotgjengersignal
Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen.
Grønt signal betyr at gående kan krysse kjørebanen. Blinkende, grønt signal varsler at signalet om kort tid vil skifte til rødt, og har samme betydning som rødt signal.

 

 

Følgende er det eneste trafikkreglene sier om gangfelt og vikeplikt:

Trafikkreglene paragreaf 9, 2. ledd, 2 avsnitt.

 


Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

 

 

Sporvogn er unntatt, disse blir gitt eksplisitt vikeplikt i paragraf 7, 3. ledd, men noen slike formuleringer finnes ikke for andre kjørende.

 

Nettoresultatet er at kjørende som kjører inn i krysset på grønt lys og svinger over fotgjengerfelt nå ikke har vikeplikt selv om den gående i fotgjengerfeltet går på grønn mann. 

 

Dette er en nylig endring da det inntil få år siden var en formulering som ga kjørende vikeplikt for gående og syklende 'der det svinges inn', men denne finnes ikke lengre da den ble erstattet av paragraf 7, 3. ledd: 

 


Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

 

 

Denne gir neppe vikeplikt i denne situasjonen da den gående krysser vegbanen. 

 

Jeg ville ikke basert meg på å hevde noen rett ut i fra denne tolkningen, da det nok bare er snakk om slett håntverk fra lovavdelingen i samferdselsdep. De gjør nok veitrafikklovens paragraf 3 gjeldene skulle det skje noe.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Bugen" du viser til er nok rettet opp med "Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet" i paragraf 3. Dermed er ikke biltrafikken regulert ved trafikklyssignal når det er et grønn mann, og sammenholdt med paragraf 7 du referer til oppstår det nok vikeplikt i det man svinger av veien hvor man selv hadde grønt lys.

Endret av EivindJ
Lenke til kommentar

"Bugen" du viser til er nok rettet opp med "Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet" i paragraf 3. Dermed er ikke biltrafikken regulert ved trafikklyssignal når det er et grønn mann, og sammenholdt med paragraf 7 du referer til oppstår det nok vikeplikt i det man svinger av veien hvor man selv hadde grønt lys.

Jeg kan ikke se hvor denne vikeplikten skal komme fra. Hvilken paragraf mener du gir vikeplikt?

Mener du at fotgjengerfeltet ikke er lysregulert sett fra bilistens side fordi det er et forgjengersignal? Det blir noe spesiell fortolkning i så fall. Uansett er trafikken lysregulert med vanlige trafikklys når det er fotgjengerlys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Bugen" du viser til er nok rettet opp med "Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet" i paragraf 3. Dermed er ikke biltrafikken regulert ved trafikklyssignal når det er et grønn mann, og sammenholdt med paragraf 7 du referer til oppstår det nok vikeplikt i det man svinger av veien hvor man selv hadde grønt lys.

Jeg kan ikke se hvor denne vikeplikten skal komme fra. Hvilken paragraf mener du gir vikeplikt?

Mener du at fotgjengerfeltet ikke er lysregulert sett fra bilistens side fordi det er et forgjengersignal? Det blir noe spesiell fortolkning i så fall. Uansett er trafikken lysregulert med vanlige trafikklys når det er fotgjengerlys.

 

 

Bilisten er ikke regulert av fotgjengersignalet, se paragraf 3, dermed er ikke bilisten regulert av trafikklys og vanlige regler gjelder. Ettersom bilisten har svingt av veien som eventuelt var lysregulert gjelder vanlig vikeplikt, jf. paragaf 7.

Lenke til kommentar

Bilisten er ikke regulert av fotgjengersignalet, se paragraf 3, dermed er ikke bilisten regulert av trafikklys og vanlige regler gjelder. Ettersom bilisten har svingt av veien som eventuelt var lysregulert gjelder vanlig vikeplikt, jf. paragaf 7.

Trafikken er imidlertid regulert av trafikklys (Både fotgjengertrafikken og trafikken langs veien), så jeg kan ikke se at det spiller noen rolle at akkurat det lyssignalet fotgjengeren ser på ikke gjelder bilisten. Kravet som er satt i loven er at trafikken er lysregulert, ikke at noen ekeltaktør i trafikken ikke lengre har et lys å forholde seg til fordi det akkurat er passert.

 

Dette blir uansett akademisk da man blir tatt på veitrafikkloven om man prøver seg. Jeg vil uansett anse det som langt mer sannsynlig at dette hullet skylles et arbeidsuhell da paragraf 7 ble revidert enn at det er tenkt at en ekstremt bisarr tolkning av hva som menes med at noe er lysregulert skal legges til grunn. Det er verdt å huske at ved revideringen så ble en formulering som helt utvetydig ga vikeplikt for kjørende som svinget over en fotgjengerovergang tatt bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei ... jeg greier ikke å forstå hvordan du ellers tolker "Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet" i paragraf 3. Sånn jeg forstår det betyr det at grønn mann kun regulerer trafikken i fotgjengerovergangen (den gåendes felt), og hvis biler skal reguleres med lys må grønn mann kombineres med rødt lys for bilister. I tilfellet hvor man svinger er det ikke noe slikt rødt lys etter at man har svinget, og normal vikeplikt for gangfelt må derfor gjelde. Gangfeltet er, for bilistens del, ikke regulert av lys.

Lenke til kommentar

Hei ... jeg greier ikke å forstå hvordan du ellers tolker "Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet" i paragraf 3. Sånn jeg forstår det betyr det at grønn mann kun regulerer trafikken i fotgjengerovergangen (den gåendes felt), og hvis biler skal reguleres med lys må grønn mann kombineres med rødt lys for bilister. I tilfellet hvor man svinger er det ikke noe slikt rødt lys etter at man har svinget, og normal vikeplikt for gangfelt må derfor gjelde. Gangfeltet er, for bilistens del, ikke regulert av lys.

Kravet i loven er at trafikken er regulert med lys. Når gangtrafikken regulert med lyssignal vil det i seg selv kunne sies å være tilstrekkelig for å falle utenfor paragraf 9s formulering om "Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal" (Husk de gående er også trafikk). Er det fotgjengerlys der er trafikken (av fotgjengere) over fotgjengerfeltet regulert av lys. Dette er da også etter hva jeg har forstått hensikten med formuleringen, nemlig å ikke utløse vikeplikt ovenfor gående i gangfelt når de gående går på rødt lys, noe de ville hatt uten denne formuleringen.

 

Forøvrig så er i normaltilfellet også trafikken i vegen regulert med lys der man har lysregulerte fotgjengerfelt, jeg kan ikke minnes å ha sett noen lysregulerte fotgjengerfelt hvor dette ikke var tilfelle. At man passerte lyset noen meter før fotgjengerfeltet mener jeg ikke er materiellt for hvorvidt trafikken i fotgjengerfeltet er lysregulert eller ikke. Du vil også observere at trafikklys og stopplinje for møtende trafikk i vegen det svinges inn også regulerer trafikk over fotgjengerfeltet.

 

Oppsummert: Loven sier noe om hva som skjer når trafikken i fotgjengerfeltet er lysregulert, ikke noe om hva en enkeltaktør har å forholde seg til av lys i et gitt øyeblikk. Et fotgjengerfelt må enten ha status som lysregulert eller ikke. Du kan ikke ha at en aktør anser det som uregulert og en annen som regulert, for da vil man ikke forholde seg til samme regler.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som om jeg skulle sagt det selv. Oslo en sommerdag, når alle bønda har ferie, og kjører i byen.

 

De gangene jeg har kjørt i Oslo så er det Osloborgerne, både bilister, men spesielt fotgjengere og syklister som er desidert verst! Oslofolk er blant de verste sjåførene. Hilsen Bergenser ;-)

 

 

 

 

Vent, syklisten har ikke vikeplikt over lysgangfelt?

 

 

Er man på sykkelen, er man i fart og må følge samme reglene som andre kjøretøy. Går man av sykkelen og leier den, så er man som fotgjenger å regne. Dessverre tror syklister flest at INGEN regler gjelder for dem.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei ... jeg greier ikke å forstå hvordan du ellers tolker "Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet" i paragraf 3. Sånn jeg forstår det betyr det at grønn mann kun regulerer trafikken i fotgjengerovergangen (den gåendes felt), og hvis biler skal reguleres med lys må grønn mann kombineres med rødt lys for bilister. I tilfellet hvor man svinger er det ikke noe slikt rødt lys etter at man har svinget, og normal vikeplikt for gangfelt må derfor gjelde. Gangfeltet er, for bilistens del, ikke regulert av lys.

 

Denne misforståelsen er en av grunnene til at fotgjengere risikerer å bli nedkjørt selv om de går på grønn mann. I mange norske lyskryss er det vanlig at kjørende og fotgjengere har grønt samtidig, uten noen røde piler for kjørende som vil svinge til høyre eller venstre. Vegdirektoratet anbefaler ikke å anlegge nye lyskryss med denne konflikten, men de pålegger ikke vegeier å bygge om eldre lyskryss.

 

Men jeg ser du (med vilje?) har utelatt setningens siste del "og gjelder foran annet trafikklyssignal." Grønn mann gjelder altså over alle andre lyssignaler (og lyssignaler gjelder foran alminnelige trafikkregler), derfor har kjørende vikeplikt for alle som lovlig ferdes i gangfeltet. Og syklister har lov å sykle både på fortau og i gangfelt. Hvis gangfeltet ikke er lysregulert har syklistene vikeplikt for annen trafikk (unntatt hvis de stiger av og leier sykkelen), men på grønn mann (som gjelder over alle andre lyssignal) kan de sykle trygt over, uansett om kryssende trafikk ikke har rødt lys.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...