Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dynamo lader ikke


Anbefalte innlegg

hei. var på biltema og handelt en bosch universal dynamo. den har jeg montert og kobblet opp. minus på dynamo direkte til minus på batteri, B+ på dynamo direkte til pluss polen på batteri, D+ har jeg kopplet in en 55W lys pære og så til tennings lås, når jeg vrir på nøkkelen lyser pæra, etter start slukker den.

men problemet er at jeg ikke får ladet batteriet med dynamoen, når jeg har startet opp og alt går og jeg har kobblet ifra B+ kabelen som går til batteriet så måler jeg att dynamo gir ca 14V men når jeg da kobbler til den kabelen til batteriet viser den 12,5V som er spenningen på batteriet.

noen som vet hva problemet kan være?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ladelampa skal ikke fortelle dynamoen at den lader, den skal fortelle deg at den lader. Når du kobler positiv til D+ vil du magnetisere dynamoen og D+ får et positivt potensial, siden du også har det på "den andre siden" av ladelampe vil den slukke. Mister du derimot lading vil D+ bli negativ og lampa begynner å lyse igjen, slik vil det være når du først slår på tenninga.

 

Slik OP beskriver det høres det ut som at det fungerer normalt. Kan det hende lampa er i overkant? Er vel vanligvis rundt 2-5 Watt disse pærene?

Prøv å koble av det du har D+ og start motoren. Prøv deretter å legg en lask mellom B+ og D+ et kort øyeblikk for å se om den begynner å lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor høy spenning har du om du måler direkte på dynamo? Hvor tykke kabler har du fra dynamo til batteri?

Jeg har 14V +- så blenge B+ ikke er kobblet til batteriet. Bruker 35mm² kabel

 

 

 

Høres rart ut. Forøvrig ville jeg aldri koblet bort B+. Dynamoen trenger last. Om den ikke har last går spenningen opp, og elektronikk kan bli ødelagt. Om du har tilstrekkelig turtall, vil jeg gjette på at dynamoen er ødelagt.

 

Edit: Presiserer at målingen må gjøres direkte på dynamo, både pluss og minus.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...