Gå til innhold

Spillernes kjøpsvaner avdukes i ny undersøkelse


Anbefalte innlegg

Jeg skrev litt av mine synspunkter på historier i spill nettopp i tråden om Final fantasy Type 0, men dette blir litt annerledes.

 

For det første er det fullt mulig å like en historie selv om den er full av klisjeer og sånn sett dårlig.

F.eks likte jeg DA:I bare på grunn av historien selv om denne historien var dårlig (med mindre man synes en historie hvor fienden er en død fyr du allerede har drept i forrige spill er en bra historie).

Kampsystemet i DA:I var noe av det kjedeligste jeg har vært borti ettersom det taktiske aspektet var helt tatt vekk grunnet elendige kontroller (da jeg spilte det i hvert fall).Spillet hadde heller ingen morsomme side quests og mange av områdene var ganske kjedelige å utforske.

Derfor endte jeg opp med å spille det på grunn av historien og karakterene selv om historien, som i alle Bioware spill, er dårligere enn Final Fantasy.

Historien var likevel ekstremt underholdende.

 

Hele denne diskusjonen minner meg om en litt sær type jeg møtte en gang.Han mente at alle filmer som ikke var dokumentarer eller inneholdt samfunsskritikk var idiotiske og bortkastet tid. Spill inneholder bortimot aldri samfunnskritiske eller realistiske historier og disse historiene kunne dermed sies å være bortkastet.

 

Jeg kan derimot godt la meg underholde av en film selv om den ikke inneholder dyp filosofi eller kritikk av postmodenismen. Det samme gjelder selvsagt spill. DA:I ga meg god underholdning på grunn av historien selv om det var en historie jeg har sett tusen ganger før.

 

For å ta Pillars of eternity som eksempel så har den en klisjefylt historie uten noe nytt å by på. LIkevel vil jeg tro de fleste i valget mellom grafikk og historie hadde sagt at de spiller det for historien. Om man tar med gameplay blir resultatet noe annet.

 

Egentlig synes jeg ikke det er noen historier i hverken bøker, filmer eller spill som ikke har vært gjentatt til det kjedsommelige allerede. Det er vel bare 7 grunnhistorier uansett så man kanskje ikke kreve at spill som medium skal gå foran bøker og film og finne opp den åttende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVem er det som krever at spill skal gå foran film og bøker i historie? Hvem er det som sier at spill er bortkastet uten damfunnskritiske eller realistiske historier? Du setter opp stråmenn her, og dessuten illustrer du poenget ganske godt. Selv historie-tunge spill som du nevner har en historie som ikke er noe å rope hurra for, allikevel spiller man, det er fordi historie ikke er så forbanna viktig (stort sett), det er tonnevis av kjempebra spill med i beste fall en middelmådig historie.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at spill er bortkastet uten den type historier, men at noen kan synes at historien i disse spillene er bortkastet. Jeg har i hvert fall vært borti mange som synes historier i spill er unødvendige fordi de er dårlige og det var det denne diskusjonen minnet meg om.

 

Jeg vil uansett hevde at noen kan spille et spill for historiens del selv om historen er middelmådig ettersom jeg vet at jeg selv har gjort det en del ganger.

Ofte spiller man ikke til tross for historien, men på grunn av historien selv om denne kan sies å være dårlig.

Er vel uansett vanskelig å definere en dårlig og god historie. Smak er jo forskjellig.Selv pleier jeg å skille mellom det jeg føler er en god historie og det jeg føler er en underholdende historie. De trenger ikke henge sammen.

 

Uansett var vel denne undersøkelsen bortkastet fordi den tok med bare noen få av de punktene som har innflytelse på spillkjøp.

Kampsystemet er et punkt som er veldig viktig for meg før spillkjøp, men dette er ikke med i undersøkelsen.

Lenke til kommentar

HVem er det som krever at spill skal gå foran film og bøker i historie? Hvem er det som sier at spill er bortkastet uten damfunnskritiske eller realistiske historier? Du setter opp stråmenn her, og dessuten illustrer du poenget ganske godt. Selv historie-tunge spill som du nevner har en historie som ikke er noe å rope hurra for, allikevel spiller man, det er fordi historie ikke er så forbanna viktig (stort sett), det er tonnevis av kjempebra spill med i beste fall en middelmådig historie.

 

AtW

 

Hvis et spill ikke kunne vært bra uten å ha noe mer enn middelmådig historie ville det ikke vært mange gode spill der ute.

 

Jeg tenker også at mange av forbrukerne som uttaler seg om historier i spill egentlig ikke vet hva en god historie er i utgangspunktet. Det er fortsatt bøker som ligger i front av utviklingen når det kommer til å fortelle historier som føles nyskapende og sånn må det kanskje også være i og med en bok ikke har så mange andre strenger å spille på enn historien sin, i motsetning til spill som har lyd, bilde, gameplay og det sosiale aspektet. Spillmediet har mao råd til å nedprioritere historien. Derfor vil jeg påstå at om man leser lite eller ingen skjønnlitteratur er man egentlig ikke i stand til å evaluere om en spillhistorie er god (i det minste ikke sammenlignet med andre media), fordi alle eksemplene man har å sammenligne med kommer fra et medium som stort sett ikke prioriterer historiefortelling og dermed vil man operere med lavere standarder. Derfor ser man ofte at gamere lovpriser historien i et spill selv om enhver som har lest litt umiddelbart vil se hvor klisjepreget og forutsigbart det er.

 

Hvis noen ba meg om å lage en liste over spill med en god historie ville jeg nok bare kunne ha laget en liste på maks 10-20 titler, og da med sjenerøse kriterier. Hvis det derimot var snakk en god historie etter spillstandard ville det blitt mye enklere.

Lenke til kommentar

Nå står det "interesting story/premise". Altså handler det like mye om det grunnleggende konseptet til historien og spillverdenen, og sier vel egentlig bare at gamere liker spill som tar utgangspunkt i noe de opplever som spennende. Så premisset for historien/spillverdenen er viktigere enn grafikk på den måten at et spill om vårrengjøring ikke vil selge mer enn et spill om Aliens, selv om grafikken er 10 ganger bedre.

 

Jeg vil uansett tro at disse to elementene til en viss grad henger sammen. Et spill med et tiltalende ytre har enklere for å skape en interesse for innholdet enn et spill som ser kjedelig ut. Så et spill må ha begge deler. Det hjelper ikke å ha en "god" historie hvis ingen ser potensiale når de sitter der og skal velge mellom spill, og det er ikke noen vits med pen grafikk hvis ingen bryr seg om det spillet handler om.

 

Veldig enig i det du skriver.

 

Personlig har jeg ikke like høye krav til en historie i et spill sammenlignet med en bok eller film. Men jeg setter pris på spill som forteller en "god" historie sammen med bra gameplay og grafisk stil / atmosfære. Det er gjerne summen av alle delene som avgjør om jeg liker spillet eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dette er for det første ikke "en leser" og "en annen leser", det er en undersøkelse vs salgstall, da er det mye større grunn til å forvente samsvar om det svares "ærlig" fordi det er snakk om store grupper (eller det som representerer store grupper)

 

Bøker har forøvrig "kun" historie, så det er i liten grad sammenliknbart. Jeg har ihvertfall større tiltro til folk en at jeg tror mange synes feks Super Mario har en "god historie", jeg tviler rett og slett fordi de spillene folk faktisk spiller og kjøper ikke har hsitorier med noen særlig kvaliteter i det hele tatt i svært mange situasjoner, og derfor er det andre ting som spiller inn mer.

 

AtW

 

 

Ikke ta bort bildene som du skaper i hodet når du leser en god bok da... Det er en viktig del av en god bok, etter min mening.

Lenke til kommentar

 

HVem er det som krever at spill skal gå foran film og bøker i historie? Hvem er det som sier at spill er bortkastet uten damfunnskritiske eller realistiske historier? Du setter opp stråmenn her, og dessuten illustrer du poenget ganske godt. Selv historie-tunge spill som du nevner har en historie som ikke er noe å rope hurra for, allikevel spiller man, det er fordi historie ikke er så forbanna viktig (stort sett), det er tonnevis av kjempebra spill med i beste fall en middelmådig historie.

 

AtW

 

Hvis et spill ikke kunne vært bra uten å ha noe mer enn middelmådig historie ville det ikke vært mange gode spill der ute.

 

Jeg tenker også at mange av forbrukerne som uttaler seg om historier i spill egentlig ikke vet hva en god historie er i utgangspunktet. Det er fortsatt bøker som ligger i front av utviklingen når det kommer til å fortelle historier som føles nyskapende og sånn må det kanskje også være i og med en bok ikke har så mange andre strenger å spille på enn historien sin, i motsetning til spill som har lyd, bilde, gameplay og det sosiale aspektet. Spillmediet har mao råd til å nedprioritere historien. Derfor vil jeg påstå at om man leser lite eller ingen skjønnlitteratur er man egentlig ikke i stand til å evaluere om en spillhistorie er god (i det minste ikke sammenlignet med andre media), fordi alle eksemplene man har å sammenligne med kommer fra et medium som stort sett ikke prioriterer historiefortelling og dermed vil man operere med lavere standarder. Derfor ser man ofte at gamere lovpriser historien i et spill selv om enhver som har lest litt umiddelbart vil se hvor klisjepreget og forutsigbart det er.

 

Hvis noen ba meg om å lage en liste over spill med en god historie ville jeg nok bare kunne ha laget en liste på maks 10-20 titler, og da med sjenerøse kriterier. Hvis det derimot var snakk en god historie etter spillstandard ville det blitt mye enklere.

 

 

Ja, jeg er stort sett enig, det er svært få spill som har en god historie, og det er heller ikke så viktig som mange skal ha det til, som nevnt, det bugner av gode spill med en historie som beste fall er middelmådig. Man kan dog dra det litt opp om man tilegner "stemningen og miljøet" som en del av historien.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...