Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

mange har jo ikke fått behandlet sakene sine etter mange år.

da kan de verken gå på skole eller jobbe.

Hvem er det sin skyld?

 

andre nekter å godta avslaget som også forsinker behandlingen

Når de som behandler søknaden er så inkompetente at de tar år på behandlingen kan du hverken forvente at de klarer å ta rett besluttning eller at en negativ besluttning aksepteres.

 

 

en hvor mye elendighet det er så har vi begrenset med plass.

da må noen tvinges til å ta til fornuften i disse landene 

Er det noe man IKKE har i Norge så er det begrenset plass til folk

 

 

 

det ble påstått  i programmet "underhuset" at det hjelpe en person her i landet kunne koste så mye som 9 millioner.

da sier det seg selv at man får mye mere igjen for det å bruke pengen i hjemlandet

Tja, når de flyktningene som tar seg jobb og betaler skatt blir kastet i fengsel så tror jeg ikke man kan forvente annet enn at det koster penger.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Er det noe man IKKE har i Norge så er det begrenset plass til folk

Men vi har ikke ubegrenset med boliger.

Sett flyktningene til å bygge da?

 

Vent, i sin utrolige visdom har politikerne forbudt dem å jobbe. Det er tydeligvis mye bedre at nordmenn bygger boliger til dem.

 

Forøvrig så tror jeg det er få land, om noen, som holder på å gå tom for plass.

Jeg har hørt rykter om at det begynner å bli litt trangt i Vatikanet til tider ;)
Lenke til kommentar

Men vi har ikke ubegrenset med boliger. Forøvrig så tror jeg det er få land, om noen, som holder på å gå tom for plass.

 

Norge har 15 innbyggere pr. kvadratkilometer. Danmark har til sammenligning 129, og Nederland 447. Og begge har plass til flere mennesker. Ja, mye av Norge er fjell, og der er det ikke så greit å bo, men selv alpelandet Sveits har 192 innbyggere pr. km2.

 

Og ja, som flyktningen sier: La flyktningene være med å bygge sine egne hus. Eller ta andre jobber, så de kan være med å betale regningen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Men vi har ikke ubegrenset med boliger. Forøvrig så tror jeg det er få land, om noen, som holder på å gå tom for plass.

 

Norge har 15 innbyggere pr. kvadratkilometer. Danmark har til sammenligning 129, og Nederland 447. Og begge har plass til flere mennesker. Ja, mye av Norge er fjell, og der er det ikke så greit å bo, men selv alpelandet Sveits har 192 innbyggere pr. km2.

 

Og ja, som flyktningen sier: La flyktningene være med å bygge sine egne hus. Eller ta andre jobber, så de kan være med å betale regningen.

 

Geir :)

 

 

 

Hvis man tar hele Norges areal, målt i kvadratkilometer. Inkludert høye fjell og langstrakte vidder, samtlige holmer og skjær, nærmest utilgjengelige skogsområder, dyrket mark og alle loddrette fjellvegger. Og så deler vi dette på antall innbyggere i Norge. Dette blir vel egentlig ganske få mennesker, dersom vi fordeler dette jevnt på antall kvadratkilometer. Hvis vi regner slik på det, så burde Norge altså ha plass til minst ett par millioner flyktninger og asylsøkere.

 

Men det du kanskje ikke har tenkt over, er at alt dette blir ganske vanskelig å fylle opp. Det er jo veldig mye bratte og ubeboelige områder. Hvem har vel lyst til å bosette seg midt oppi en stor steinrøys, langt innpå Finnmarksvidda og så videre. Folk ønsker vel helst å bosette seg i allerede bebygde strøk og store byer. All denne innvandringen vil dermed føre til ett enda større press på boligmangelen i de aller største byene.

Lenke til kommentar

Men det du kanskje ikke har tenkt over, er at alt dette blir ganske vanskelig å fylle opp. Det er jo veldig mye bratte og ubeboelige områder. 

 

Det har jeg tenkt over, ja. Det står da også i innlegget du siterer:

 

Ja, mye av Norge er fjell, og der er det ikke så greit å bo, men selv alpelandet Sveits har 192 innbyggere pr. km2.

 

Folk ønsker vel helst å bosette seg i allerede bebygde strøk og store byer. All denne innvandringen vil dermed føre til ett enda større press på boligmangelen i de aller største byene.

 

At folk helst vil bo i storbyene er sant for alle land. (Edit: De jeg sammenlignet.) Da må vi øke boligbyggingen. Men 10 000 syrere fordelt utover de bebodde deler av landet skal vi nok klare.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Folk ønsker vel helst å bosette seg i allerede bebygde strøk og store byer. All denne innvandringen vil dermed føre til ett enda større press på boligmangelen i de aller største byene.

 

At folk helst vil bo i storbyene er sant for alle land.

 

Geir :)

Beklager men det stemmer ikke for alle land, og trolig enda mindre for alle flyktinger.

 

http://data.worldbank.org/indicator/SP.URB.TOTL.IN.ZS?order=wbapi_data_value_2013+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=asc

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

hvor har dere tenkt at disse flyktningene skal bo hen ?

teoretisk er det nokk plass , men hvis man så fjerner alle fjelene , landbruksområdene, byene og områder der man elelr sikke kan bo så begrenser det muligheten.

 

Så skal de ha arbeid

de skal kunne forstå norske forhold , slik at man slipper konflikter

de skal kunne snakke slik at man forstår hva de sier ( for de som allerede er her er dette ikke alltid like enkelt )

 

 

om de bygger sine egne boliger og får betaling for det  , så vil de etter kort tid måtte se seg etter annet arbeid

da vil det heller ikke være rom for at alle skal være snekkere

 

og så lurer jeg på hvordan dette vil påvirke arbeidsledighetskøen i Norge.

den blir neppe kortere

Lenke til kommentar

Nå er jeg av den oppfatning at antall arbeidsplasser tilpasser seg etterspørselen i et samfunn. Ikke over natten, en kraftig innvandring vil selvsagt føre til problemer, men over tid er det ingen grunn til at Norge bare skulle kunne gi arbeid nok til en befolkning på x antall millioner. Kommer det tusen innvandrere, så trengs det noen ekstra butikkansatte, en ekstra lege, et par ekstra frisører, bussjåfører, etc. Problemet er ikke å skape arbeidsplasser, men å få innvandrere med varierende faglig bakgrunn i arbeid.

 

Geir :)

 

Du har rett i at det ikke er begrenset hvor mange arbeidsplasser som kan skapes, men det er begrenset hvor stor andel av befolkningen som kan jobbe som ufaglærte. Flyktninger er som regel lavere utdannet enn nordmenn og har dårlige forutsetninger for å skaffe seg en utdannelse, i tillegg til at de ofte må lære seg norsk språk og kultur for å kunne jobbe. Og selv om noen får jobb, kan man regne med at en del av dem vil gå arbeidsledige, at arbeidsmarkedet blir vanskeligere for lavt utdannede som allerede var her og at lønnsveksten deres vil holdes nede. Dette fører til større forskjeller, som ironisk nok Arbeiderpartiet fordømmer hardt.

 

Når AP sier de vil ta inn 10 000 syrere, så er dette fordi dette er APs definisjon på hva som er "humant". Det er ikke sånn at de har forhørt seg om det fins bedre alternativer å bruke pengene.

 

Samt at Arbeiderpartiet kan slå i bordet med at de tok inn flyktninger og at de dermed har gjort noe for konflikten, i motsetning til hva et parti kan gjøre hvis de velger en tregere, mer langsiktig løsning som er vanskeligere å måle.

 

Der ligger om Rosling påpeker også løsningen: Velstand og bedre helse, spesielt lavere barnedødelighet. Da stopper befolkningsveksten. Men desverre stopper det ikke krigene og konfliktene, så det vil fortsatt være tusener og endog millioner på flukt som trenger et asyl.

 

https://www.youtube.com/watch?v=fTznEIZRkLg

 

Geir :)

 

Velstand og helse er også noe som kan hjelpe mot konflikter. Det er kanskje ikke mulig å gjennomføre i dagens Syria, men å skape økonomisk vekst i andre deler av verden vil være forebyggende for krig.

 

Istedenfor å fokusere på Syria spesielt, bør vi kanskje heller bruke ressursene på å hjelpe andre, for øyeblikket forholdsvis fredelige u-land opp? Da opplever vi kanskje ikke at konflikten i Syria stilner bare for å se en ny krig bryte ut et annet sted.

 

Vi kan neppe gjøre innvandrerne mer lønnsomme enn oss selv. Så løsningen på problemet må åpenbart være å gjøre oss alle (innfødte som innvandrere), altså nasjonen, mindre oljeavhengige. Men enn så lenge har vi oljen, og så godt som alle politiske partier synes det er greit å smøre økonomien med den, så lenge vi også legger til side til de neste generasjoner.

 

Analysen fra SSB er ikke noe ankepunkt mot innvandring, den sier at selv arbeidsinnvandring ikke løser problemet når vi selv lever over evne.

 

Geir :)

 

Det er ting som tyder på at vår oljefinansierte vekst nå synger på sitt siste vers. De økonomiske prognosene frem mot 2060 ser til dels dystre ut. Skal vi legge til side for de neste generasjonene, må vi ha en mer ansvarlig pengebruk fremover. Flyktninger er kanskje ikke det verste å bruke penger på. Men som jeg for ikke lenge siden sa i en annen tråd om innvandring, kan vi ikke ta imot flyktninger, ha høy sykelønn fra første dag, beholde alle de andre godene våre og sette av penger til barnebarna våre. Noe må velges bort.

Lenke til kommentar

 

Det er ting som tyder på at vår oljefinansierte vekst nå synger på sitt siste vers. De økonomiske prognosene frem mot 2060 ser til dels dystre ut. Skal vi legge til side for de neste generasjonene, må vi ha en mer ansvarlig pengebruk fremover. Flyktninger er kanskje ikke det verste å bruke penger på. Men som jeg for ikke lenge siden sa i en annen tråd om innvandring, kan vi ikke ta imot flyktninger, ha høy sykelønn fra første dag, beholde alle de andre godene våre og sette av penger til barnebarna våre. Noe må velges bort.

 

men hvordan skal man få det til ?

Lenke til kommentar

Hvordan man skal velge bort noe av det vi bruker og kommer til å bruke penger på fremover? Jeg vet ikke. Det er neppe et særlig saftig forslag for Arbeiderpartiets velgere.

 

Personlig tror jeg ikke at vi vil klare å styre økonomien ansvarlig. Antakelig går vi på en smell og blir nødt til å gjøre omfattende beskjæringer i velferdsstaten, mens de neste generasjonene tar regningen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal ikke spekulere i motivet for utspillet. Men jeg applauderer forslaget uansett.

 

Geir :)

At du er multikulturlist og ikke evner å se motforestillingene er ikke noe nytt. Det interessante er om du burde vært pliktig til å betale høyere skatt og personlig stå for integreringen.  

 

En annen merknad; det begynner å bli svært mange personer i Norge som har jobbmessig/økonomisk motiv ift. innvandring, da spesielt asyl/flyktninger(ikke jobb-innvandring). Så systemet er i ferd med å bli korrupt som bare f..

 

En tredje merknad; Etter utlendingsloven er stikkordet beskyttelse. Cluet er bare at de færreste har behov for beskyttelse livet ut. Norge har absolutt ingen forpliktelser til å la flyktninger bli værende i Norge etter konflikten i hjemlandet har opphørt.

 

På humanitært og moralsk grunnlag har selvsagt barn født og oppvokst her et behov for opphold livet ut hvis foreldrene blir innvilget asyl. Men det er vel heller ikke noe nytt at folk som deg kun tenker på seg selv. Men jeg tipper pipa hadde vært en helt annen hvis du og din familie hadde vært i samme situasjon som mange av de der kommer til Norge på flukt fra krig og elendighet

 

Ja, du tror at vi hadde blitt tatt i mot med åpne armer i f.eks Iran dersom det hadde brutt ut en konflikt i Europa? Vi hadde sikkert for sosial stønad, jobb og fått lov til å starte kristne skoler... For ikke å nevne at det hadde vært trygt for homofile.

Lenke til kommentar

 

riktig

Norge er bare 0,7 promille av verdens befolkning.

selv om 1 milliard kriger så blir det for mange å ta vare

 

Ja, og da bør vi minst "ta vare på" 0,7 promille av de som sliter. Nå er det motsatt. Det er nabolandene til krigen som tar nesten hele støyten, 95% av flyktningene befinner seg der.

 

Nå sitter vi jo på mer en 0,7 promille av verdens rikdom. Om jeg leser korrekt hele 2,4 promille. Så da er det kanskje rimelig at vi tar mer enn 0,7% av flyktningene også. Det er over 4 millioner flyktninger i utlendighet fra Syria (og 7 millioner innenlands.) Om vil skulle ta 2,4 promille av de 4 millionene så er 10 000 akkurat passe...

 

Geir :)

 

God tanke - om de bare hadde vært fornøyd med å få lov til å komme hit, i stedet for å ta seg til rette.

Lenke til kommentar

 

God tanke - om de bare hadde vært fornøyd med å få lov til å komme hit, i stedet for å ta seg til rette.

 

Jeg vet ikke i hvilken grad syriske flyktninger tar seg til rette...

 

Geir :)

 

Se på historikken - Jeg har ingen grunn til å tro at Syrere er annerledes enn de som har kommet hit tidligere.

Lenke til kommentar

 

riktig

Norge er bare 0,7 promille av verdens befolkning.

selv om 1 milliard kriger så blir det for mange å ta vare

 

Ja, og da bør vi minst "ta vare på" 0,7 promille av de som sliter. Nå er det motsatt. Det er nabolandene til krigen som tar nesten hele støyten, 95% av flyktningene befinner seg der.

 

Nå sitter vi jo på mer en 0,7 promille av verdens rikdom. Om jeg leser korrekt hele 2,4 promille. Så da er det kanskje rimelig at vi tar mer enn 0,7% av flyktningene også. Det er over 4 millioner flyktninger i utlendighet fra Syria (og 7 millioner innenlands.) Om vil skulle ta 2,4 promille av de 4 millionene så er 10 000 akkurat passe...

 

Geir :)

 

hvis Norge har 2.4 promille av verdens rikdommer så kan man jo ikke forvente at de hjelpe mere an 2.4 promille av de som sliter.

det må også inkludere de som er ekte nordmenn.

 

Da er det også viktig at verdiene blir brukt mest mulig effektivt

det klare man ikke med at alle kommer hit , eller til nabolandene der konfliktene oppstår

 

nå mener jeg at de nærmeste nabolandene er det som har det største ansvaret for å hjelpe naboene sine hvis det oppstår konflikter

 

Det er også uheldig hvis et sted får flere utlendinger en lokale innbyggere  uten at de kan gjøre nytte for seg 

kommer de fra kriger og konflikter er det ikke det å kunne jobbe i "utlandet" det første de tenker på

 

de må få roet nervene først

de må også lære seg kulturen

det er her det ofte blir en del bråk når de skal integreres

Lenke til kommentar
 

hvis Norge har 2.4 promille av verdens rikdommer så kan man jo ikke forvente at de hjelpe mere an 2.4 promille av de som sliter.

det må også inkludere de som er ekte nordmenn.

 

Kan du forklare meg forskjellen på ekte og uekte nordmenn? Jeg har ikke hørt uttrykket før, og det er derfor jeg lurer på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...