Gå til innhold

Telenor har tatt i bruk 4G+


Anbefalte innlegg

 

Det her var skuffende tek! *

 

Ser ikke helt problemet om..

 

Greit da, var kanskje litt kjapp på "trykkærn".

 

Litt usikker på om jeg faktisk fikk med meg at det stod at 4G+ markedsføres som (for jeg tviler på at de har endret på det i ettertid). Men jeg står forsatt delvis på det jeg skrev. Jeg synes i hvert fall at de kunne ha brukt LTE Advanced i steden for 4G+ senere i artikkelen. Da snakker de om NetCom, 4G/LTE og Telenor om hverandre.

 

At de bruker 4G+ i ingressen og ting som har med Telenor å gjøre har jeg forsåvidt ikke noe i mot. For da snakkes det om et "Telenor produkt".

Endret av M4Kval
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det bilde av en person med utseende som ser ut som personen er relatert til lyssky virksomhet, med langt fett hår i bakoversveis og ustelt skjegg? Er dette representerbart for leverandøren?

 

Levere gratis en periode sier du? Samme filosofi forekommer i diverse miljø: Try before you buy....when hooked it will cost you...

 

 

Telenor = Mafia

Jeg reagerte på akkurat det samme selv. ;)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det bilde av en person med utseende som ser ut som personen er relatert til lyssky virksomhet, med langt fett hår i bakoversveis og ustelt skjegg? Er dette representerbart for leverandøren?

 

Levere gratis en periode sier du? Samme filosofi forekommer i diverse miljø: Try before you buy....when hooked it will cost you...

Telenor = Mafia

Jeg reagerte på akkurat det samme selv. ;)

 

Det er Telenor's teknologidirektør Magnus Zetterberg ... ser vel ut som en helt vanlig fyr spør du meg.
Lenke til kommentar

Djuice er et datterselskap av Telenor, så vil kunder som kjøper GS6 Edge fra Djuice få det samme tilbudet?

 

Jeg har en Honor 6, som skal støtte cat6, og Djuice. Var i Oslo i går, men hadde de vanlige 10Mbit/s. Hvis det er sånn at Telenor låser opp hastigheten til sommeren, så har de ikke gjort det enda, ser det ut till.

Lenke til kommentar

 

 

Nei.

4G har bedre dekning enn 3G der det bygges ut

Hvilke kilder har du for dette? Høres ytterst rart ut.

En 3G og 4G basestasjon på f.eks 800 MHz nettet skal teoretisk sett ha samme dekningsgrad?

Selvfølgelig skal de det, i både teori og praksis går jeg ut fra. Men bygger de ut 3G på 800MHz i dag? Jeg har ikke vært i stand til å finne informasjon om noen 3G-utbygging i 800MHz. Telenor sier derimot i en rekke pressemeldinger og uttalelser at de bruker 800MHz-nettet til 4G.

http://www.telenor.com/no/media/pressemeldinger/best-dekning-i-norge-med-nye-frekvenser/

De jeg har spurt om dette i Telenor har svart at 4G bygges ut i 800, 1800 og 2600MHz, mens 3G som tidligere hovedsakelig ligger på 900 og 2100MHz. Nå er Telenor en stor bedrift, så det er selvfølgelig mulig at ikke alle kjenner til detaljene i nye utbygginger. Dette er jo en smule mer teknisk enn hva gjennomsnittet bryr seg om.

 

Poenget mitt var uansett at mange i distriktet (som på mitt hjemsted) som aldri har hatt 3G-dekning hjemme i huset plutselig har fått tilgang til 4G via 800MHz-nettet. Det er der fokus på utbyggingen i distriktene er, og da er det tåpelig å kritisere at utbyggingen av 4G går på bekostning av 3G. Det er rett og slett en nødvendig utvikling.

 

 

Det er såklart noen utkantsstrøk der det har kommet opp en 4G mast på 800 Mhz nettet, som da kan gi bedre dekning enn en 3G mast på 1800 eller 2600 nettet som kanskje er plassert lengre unna.

 

Generelt sett, så er utbyggingen av 4G fortsatt såpass mangelfull, at 3G vil i de fleste tilfeller både gi bedre dekningsgrad og høyere hastigheter. Dette gjelder spesielt i storbyene, der 4G mastene stort sett er på 2600 Mhz nettet grunnet behovet for høyere kapasitet.

 

Jeg mener at så lenge 3G fortsatt ikke er godt nok utbygget til å gi tilfredstillende dekning overalt i landet, så er det tull å foksuere såpass mye på 4G utbygging.G

 

EDIT: Midt i Oslo opplever jeg f.eks halvparten så god dekning med 4G kontra 3G, samt hastigheter på 6 Mbits vs. 17 Mbits.

Endret av Defo
Lenke til kommentar

Snakket med Telenor i går. Jeg spurte om Telenor planlegger å øke kvotene.

Jeg sa at jeg vil bytte til en operatør med større datakvote dersom Telenor ikke klarer å tilby mer enn dagens 25 GB.

Kundebehandleren virket skråsikker på at det ikke blir noen forbedring før andre kvartal 2016, i forbindelse med innføring av 4G+ og evt. 5G. For hvis alle bruker så mye data, blir nettet tregt for alle.

 

Nok er nok. Hvis dette stemmer, så bli jeg Banzai-kunde når bindingstida utgår i mai.

 

100 GB for 599,- pr. mnd.  er 200,- billigere enn enn jeg gir for 25 GB fra Telenor.

Tidligere var Telenor verdt prisen, men nå har Netcoms dekningsbyggere skjerpet seg en del.

Jeg hadde byttet forlengst om Netcom hadde hatt dekning på hytta.

Det har de nå endelig fått.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...