Gå til innhold

Oppgraderingsplaner - Men hva?


Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

 

PCen har fungert utmerket i 3 år nå, men i det siste har PCen min begynt å slite med å kjøre de nyeste spillene på max settings. Det er derfor dags for en aldri så liten oppgradering i anledning GTA 5. Jeg er noob i PC-bygging, og bygde ikke PCen selv, jeg trenger derfor litt veiledning når jeg nå skal oppgradere.

 

Slik ser PCen min ut for øyeblikket:

 

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Intel® Core i7-3770K Processor

Corsair TX V2 650W PSU

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

Burde jeg oppgradere skjermkort eller prosessor? Noen forslag til hvilket i såfall som kan passe?

Jeg har ingen store budsjettbegrensninger, burde jeg for eksempel kjøpe GTX 980 nå dersom jeg har muligheten til det? Eller er det bedre å kjøpe 970 for en mindre pris og oppgradere igjen litt senere?

 

Takk på forhånd!

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et sapphire radoen 7950 kort og byttet ut det med et MSI 970 kort, Jeg har 8 gb ram og en i5 cpu  og jeg kjører alt på ultra, Bf 4,battlefield hardline,Evolve osv. Så alt du trenger er et 970 kort =) + at et 970 kort er millioner ganger bedre en et 7950 når det kommer til kjøling,støy osv. 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Oppgradering av skjermkortet vil trolig gi best økning i ytelse , men du har ikke noe hastverk , vent noen måneder til og kjøp når neste generasjon til Amd og Nvidia er ute, da vil du få mest mulig for pengene.

 

Men er du desperat kjøper du selvsagt et 970 / 980 kort nå. 980 kortet får du minst for pengene men den beste ytelsen.

Lenke til kommentar

Takk for svar, lurer på om jeg bare skal gå for et 970 for denne gang.

 

Hvordan fungerer dette med 6-pin og 8-pin strømforsyningskabler? Både min PSU og mitt nåværende skjermkort bruker 2x 6-pin, men 970 krever én 8-pin + én 6-pin. Er det noe jeg må tenke på? Må jeg kjøpe en overgang?

Lenke til kommentar

Takk for svar, lurer på om jeg bare skal gå for et 970 for denne gang.

Hvordan fungerer dette med 6-pin og 8-pin strømforsyningskabler? Både min PSU og mitt nåværende skjermkort bruker 2x 6-pin, men 970 krever én 8-pin + én 6-pin. Er det noe jeg må tenke på? Må jeg kjøpe en overgang?

Jeg kjøpte denne:https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861#!tab:extra.Da fulgte det med overgang fra 6 til 8 pin, mulig det gjør det på alle 970 kort?!
Lenke til kommentar

Har ikke hatt tid til å prøve så mange spill ennå, men har prøvd Battlefield Hardline, World of Warcraft og Skylines: Cities.

 

Forskjellen var helt enorm i Hardline og WoW, gigantisk økning i FPS! Fra mellom 40 og 90 i WoW til nå mellom 130 og 200 etter det lille jeg har prøvd i kveld.

 

PCen kan fortsatt ikke kjøre Skylines: Cities helt smertefritt i de største byene mine (skal allikevel nevnes at det kjører betydelig bedre nå enn før), så jeg må nok få gjort noe med CPUen etterhvert også. Men det er ikke noe hastverk, i hvert fall ikke helt ennå. Jeg er uansett superfornøyd!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Overklokk prosessor trenger du, bare kjøp kjøler først. 4.5 ghz og spenning mellom 1.25 og 1.30 volt,  easy peasy :)

 

Har nå kjøpt og installert den cpu-kjøleren du nevnte lengre oppe, og er fornøyd med den, men jeg måtte opp helt til 1.32 volt for å unngå bluescreens og få et stabilt system på 4.5 ghz. Jeg sliter også litt med temperaturer, og CPUen befinner seg i området 70-80°C under load, og det virker ganske høyt?

 

Vil 4.4 ghz være bedre for min CPU, eller er det bare jeg som har gjort noe feil under prosessen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...