Gå til innhold

Henge 24" pcskjerm på gipsvegg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt forsterke i bakkant sånn at du får fordelt stresset på et større område. Gipsen tåler lite i forhold til skikkelig treverk. Hadde neppe skrudd opp et vanlig VESA-feste selv med gipsanker. Er du usikker så sjekk nøye opp først med noen som har erfaring. Det tryggeste er uansett å bruke benk og et stativ til TV'en om det er praktisk i planløsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde vel egentlig gå greit. Ser for meg at en 24" ikke kan veie stort mer enn 5-6kg maks. Da burde 4 gipsanker holde. Har du mulighet til å sette inn fler er du hvertfall trygg.

Nå skal det sies at jeg ikke er noen spesialist i festemiddler, men kun snakker av egen erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt ingen problem å henge opp så lette ting som en 24" skjerm på rein gipsvegg bare du bruker riktig oppheng/gipsanker.

 

Så lenger skjermen henger inntil veggen er belastningen minimal og med riktige gipsanker kan du gjerne henge opp en 30 kilos TV uten problem.

 

http://www.gyproc.no/files/PDF/Norway/Brosjyrer_div/Oppheng.pdf

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gir jo en veldig grei føring på hva som er mulig uten å bruke mye ekstrautstyr. Gyproc er vel høvelig representativ for det av gips som brukes i Norge ?

Antar det er såpass gjennomregulert i forhold til brannforskrifter at bæreevnene er høvelig lik hos andre leverandører som leverer til Norge.

 

Hva enn du gjør, ikke bruk vanlige skruer direkte i gipsen. Det er en oppskrift for å feile.

Lenke til kommentar

Det burde gå helt fint å feste dette på en gipsvegg, men bruk skikkelige skruer.

 

Disse bruker jeg (bare Googlet, og fant en butikk som selger, du får slike på de fleste byggsjapper) http://renkulde.no/renkulde/app/vare/nr/918801og de fungerer veldig bra.

I PDF`en som det linkes til, står det jo at disse skruene tåler 12kg, så om du bruker 4 slike burde du være innenfor i massevis. :)

Lenke til kommentar

Gips tåler veldig mye mer enn folk tror bare man bruker riktig festemiddel.

 

Jeg har en 65" LG flatskjerm hengende i et pauserom. Kun festet til gips. Den veier nok tett opp under 30 kg og det er ingen sjanse i verden for at den faller ned uten bruk av makt. 

 

En albue eller knytteneve mot gips derimot... det viser igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...