Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hva kommer til å skje hvis....?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sitter i kontorstolen min hjemme, kjedet meg og plutselig av en rar grunn begynte jeg å tenke på Tyngdekraften! Jeg kom på å tenke på noe rart : Tyngde akserelasjonen på jordoverflaten er omtrent 9.82 m/s, men her kommer spørsmålet, hva kommer til å skje hvis du har 2 planeter med lik størrelse og lik tyngde akserelasjon som på jorda. Disse planetene ligger en halv mil fra hverandre i distanse. Hva kommer til å skje hvis du befinner deg i sentrum av distansen, altså midt mellom planetene? Kommer du til å bli dratt i fillebiter, eller kommer du til å begynne å sirkle i bane i midten av disse to planetene?? Kanskje det ikke skjer noe, og det er et spørsmål som er crazy, men det er tanken som teller :p ! jpost-370492-0-70011800-1427889725_thumb.png

Endret av 1EDA70
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til starte med å føle deg vektløs, sveve i luften, men hvis du kaver litt med bein og armer eller puster ut i den ene eller andre retningen, så vil du befinne deg ørlite grann nærmere den ene planeten enn den andre, og dermed blir tyngdekraften ørlite grann større i den retningen enn i den andre, og du vil begynne å falle sakte ned mot planeten.

Hadde det vært bare en planet der, så ville det ha blitt som å falle fra en kvart mils høyde her på jorden, men med den andre planeten så nær, vil ikke akselerasjonen nedover bli så stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...