Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av bil ønskes


Anbefalte innlegg

Hei bilfolket! Det er ikke så ofte jeg er innom denne delen av forumet, men det ser ut som det er flinke og hjelpsomme sjeler her også :)

 

Først: Jeg har ikke greie på bil i det hele tatt. Ta dette med i betraktningen videre :)

 

Jeg har en Opel Astra Coupe fra 2003 som jeg vurderer å bytte ut. Jeg bruker bilen mye i jobben, jeg kjører over store deler av Østlandet og frakter med meg PCer, servere og andre semi-tunge ting. Jeg kjører også mye om vinteren.

 

Astraen er ikke spesielt godt egnet til dette, men den har gjort jobben så langt. Hvis jeg skal bytte bil så ønsker jeg imidlertid noe som er mer hensiktsmessig med tanke på bruksområdene.

 

Den kommer til å bli kjørt en god del som sagt, så jeg ser etter noe som ikke er for nytt og dyrt ettersom verdien på bilen renner fort ut når kilometerstanden øker, har jeg forstått.

 

Jeg har kikket på diverse små kassebiler, for eksempel Ford Transit Connect, men jeg kunne egentlig tenke meg noe med bakseter i tillegg til lasterom. Toyota Yaris Verso kan muligens være noe, men jeg kjenner ikke til disse bilene og vet ikke om de er noe tess på vinterføre eller om de er sterke nok til å ta 100-200 kg last de gangene jeg trenger dette.

 

Spesifikke behov er:

- gode vinteregenskaper

- bakseter

- så romslig lasterom som mulig

- sterk nok til å dra greit på gassen selv med last

 

Håper på noen tips til hva jeg kan se etter, ettersom jeg ikke har anelse om alle de ulike alternativene som finnes. Rene forslag i form av Finn-annonser mottas også med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Berlingo fra 2008 og nyere, med 90HK 1.6 Hdi. 90 hester høres kanskje litt smått ut, men det duger faktisk ganske så bra. Dette er samme 1-6-literen som du finner i ymse Volvo, Ford, foruten Peugeot og Citroen. Dette er nok den mest velkjørende av slike kassebiler, og er en av de mest driftsikre "MPV"-ene som er å få tak i. 1-200 KG i bagasjerommet er ikke veldig merkbart i disse. Baksetet er forøvrig bredt nok til å ta 3 barneseter, eller 3 fullvoksne personer. Helt kurant på vinterføre, men som alle biler i denne klassen er de noe kort i forhold til bredden, slik at du har SUV/MPV-problematikken på glatten; at når den først snurrer, så kan du stort sett glemme å hente den inn igjen. Nå er det rett nok diverse anti-systemer som hjelper deg å holde den på rett kjøl, men idiotsikkert er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips, skal sjekke de ut!

 

Angående budsjett så avhenger dette litt av utfallet av forestående hussalg, men jeg håper å slippe unna med noe mellom 50.000,- og 100.000,-

 

EDIT: Berlingo fra 2008 og nyere, er det noe som kom med da som ikke finnes i eldre modeller?

Søkte kjapt på finn.no og ser at jeg nok må noe høyere enn det jeg først så for meg :p

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Transit Connect er forferdelig å kjøre, den er fin til småkjøring med mye last.. Men når du begynner å kjøre et stykke er det rett og slett ikke noen trivelig bil.

Jeg har riktignok kun erfaring med en 2007-modell, en praktisk bil til å frakte med seg mye stæsj baki.

 

Slike typiske varebiler mangler komfort, jeg ville nok sett på en romslig stasjonsvogn til ditt bruk tenker jeg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Transit Connect er forferdelig å kjøre, den er fin til småkjøring med mye last.. Men når du begynner å kjøre et stykke er det rett og slett ikke noen trivelig bil.

Jeg har riktignok kun erfaring med en 2007-modell, en praktisk bil til å frakte med seg mye stæsj baki.

 

Slike typiske varebiler mangler komfort, jeg ville nok sett på en romslig stasjonsvogn til ditt bruk tenker jeg..

 

Må hive meg på Snylters anbefaling av stasjonsvogn. Med mindre du frakter mye høye og brede ting som du kun vil få inn i en kassebil hadde jeg ikke vært i tvil. Siden du i dag "klarer" deg med en Astra coupe tenker jeg at det ikke er tilfelle. En kompis hadde en nyere Transit Connect ( ca 2011-2012) og han hata den over alt. Bråker fryktelig, utrolig daff. 

 

Du sier du kjører mye og da er jo kjørecomfort absolutt verdt å ta med i regnestykket. Stasjonsvogner har som regel langt bedre comfort og er bedre støyisolerte enn kasse/varebiler. Legger du ned baksetene vil du få rundt 2m lastelengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for innspill, det tas til etterretning! Noen forslag til hva slags merker jeg bør velge (eller styre unna)?

EDIT: Fant denne, kan den være noe? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54161351&searchclickthrough=true

Toyota er ikke særlig flinke med diesel. De har hatt mye tull med de. Om det gjelder akkurat denne motoren er jeg ikke sikker på, men sjekk iallfall ut det evt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips, skal sjekke de ut!

 

Angående budsjett så avhenger dette litt av utfallet av forestående hussalg, men jeg håper å slippe unna med noe mellom 50.000,- og 100.000,-

 

EDIT: Berlingo fra 2008 og nyere, er det noe som kom med da som ikke finnes i eldre modeller?

Søkte kjapt på finn.no og ser at jeg nok må noe høyere enn det jeg først så for meg :p

 

Det kom et generasjonsskifte i 2008. Den før 2008 er en ganske annerledes bil, langt mer varebilaktig enn 08 og nyere. Det er vel bare navnet som er likt. Det er litt mer ymse med motorutvalget på den før 08. Bla har de en bensiner på 75HK som du skal være meget tålmodig for å trives med. Men og en 2-liter diesel som visstnok skal være ganske grei. Berlingo personbil 2008 og nyere er en ganske komfortabel sak å kjøre og sitte i. Inn/utlastning er enklere på en slik enn en stasjonsvogn. Og det er mye bil for pengene. Om du trives med å kjøre en slik. Det må nesten prøves :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota er ikke særlig flinke med diesel. De har hatt mye tull med de. Om det gjelder akkurat denne motoren er jeg ikke sikker på, men sjekk iallfall ut det evt.

Toyota har jo hatt sin andel problemer med bensinmotorer og de.

 

Hvis man skal se på bilen med færrest feil på EU-kontroll er dette uten tvil Mercedes E-klasse, det kan være et godt alternativ for trådstarter.

 

Jeg mener man bør holde seg unna dieselmotor uansett merke og modell, dieselmotorene har en rekke problemer som går igjen hos nær sagt alle produsenter..

Så som koksing, dyser som lekker, turbohavarier, bråking, dieselpumper som ryker mm..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det ser ut for meg som du skal ha mye langkjøring, er nok diesel greit nok til ditt bruk. 

Dieselmotorer får stort sett problem pga lite kjøring med varm motor over tid, som bykjøring og småkjøring.

 

Det er fryktelig mange biler i dette prisnivået og dersom du skal "bare" ha med deg en 100-200 kg holder det med en ordinær

stasjonsvogn.

 

3 passasjerer i bilen er jo nærme dette og med bagasje så laster nok folk flest godt over 200 kg på en vanlig familietur.

 

Se litt tester og hvilke biler er komfortable på lange turer.

 

Feks er Volvo V70 en av de bilene som har beste seter og godt rykte. Mulig du finner noe i ditt prisleie, selv om det er populære biler?

 

Se på vedlikehold og stempler i boka fremfor kun km stand på bilen. Dessuten hvordan karosseriet er.

En bil som har gått 150 000 kan du ende opp med å slite mer med enn en som har vært eid av en pertentlig eier og har 180 000 km.

 

Biler jeg ville vurdert eller tenker på er som nevnt V70, Ford Mondeo muligens og kanskje E39 BMW i diesel versjon?

 

Feks Volvo:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56881196

Endret av Stonescream
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Toyota har jo hatt sin andel problemer med bensinmotorer og de.

 

Hvis man skal se på bilen med færrest feil på EU-kontroll er dette uten tvil Mercedes E-klasse, det kan være et godt alternativ for trådstarter.

 

Ja, det kan vel stemme. Men der og er det vel ikke alle varianter der heller?

E-klasse kan faktisk være noe å se på. Der er det vel helst rust og evt drivstoffforbruk som er noe å se nøyere på der i gården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Toyota er ikke særlig flinke med diesel. De har hatt mye tull med de. Om det gjelder akkurat denne motoren er jeg ikke sikker på, men sjekk iallfall ut det evt.

Toyota har jo hatt sin andel problemer med bensinmotorer og de.

 

Hvis man skal se på bilen med færrest feil på EU-kontroll er dette uten tvil Mercedes E-klasse, det kan være et godt alternativ for trådstarter.

 

Jeg mener man bør holde seg unna dieselmotor uansett merke og modell, dieselmotorene har en rekke problemer som går igjen hos nær sagt alle produsenter..

Så som koksing, dyser som lekker, turbohavarier, bråking, dieselpumper som ryker mm..

 

 

Kan jo like gjerne holde seg unna Mercedes da, de har jo omtrent ikke solgt bensinbiler...

Lenke til kommentar

Kan jo like gjerne holde seg unna Mercedes da, de har jo omtrent ikke solgt bensinbiler...

E-klasse og større er det riktignok solgt mest dieselutgaver av, dessverre.

Men C-klasse er jo også et godt alternativ, de er det solgt en del bensinutgaver av også.

 

Men noen er det da også av E-klasse, stort sett da med de mindre bensinmotorene.

Lenke til kommentar

Transit Connect er forferdelig å kjøre, den er fin til småkjøring med mye last.. Men når du begynner å kjøre et stykke er det rett og slett ikke noen trivelig bil.

Jeg har riktignok kun erfaring med en 2007-modell, en praktisk bil til å frakte med seg mye stæsj baki.

 

Slike typiske varebiler mangler komfort, jeg ville nok sett på en romslig stasjonsvogn til ditt bruk tenker jeg..

Og om man nå er passe høyreist så er det dårlig beinplass pga veggen til lasterommet, som ikke akkurat gjør underverker for kjørekomforten.

Lenke til kommentar

 

Toyota er ikke særlig flinke med diesel. De har hatt mye tull med de. Om det gjelder akkurat denne motoren er jeg ikke sikker på, men sjekk iallfall ut det evt.

Toyota har jo hatt sin andel problemer med bensinmotorer og de.

 

Hvis man skal se på bilen med færrest feil på EU-kontroll er dette uten tvil Mercedes E-klasse, det kan være et godt alternativ for trådstarter.

 

Jeg mener man bør holde seg unna dieselmotor uansett merke og modell, dieselmotorene har en rekke problemer som går igjen hos nær sagt alle produsenter..

Så som koksing, dyser som lekker, turbohavarier, bråking, dieselpumper som ryker mm..

 

 

Har jobbet med Skoda i snart 10år nå, og det har vært forbausende lite bytte av turboer og dieselpumper. Kan faktisk ikke huske sist vi hadde inne en bil med defekt dieselpumpe. Dyseproblematikk har det også vært svært lite av. Pumpedyse motorene til VAG er solide saker.

 

Dog har Commonrail motorene hatt problemer med eksosgasskjøler og noe dyseproblematikk på 1.6, men utover det så har dieselmotorene til VAG vært særdeles solide og driftsikre. Vil bare nevne att nesten alt vi skrur på er diesel.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

 

 

Toyota er ikke særlig flinke med diesel. De har hatt mye tull med de. Om det gjelder akkurat denne motoren er jeg ikke sikker på, men sjekk iallfall ut det evt.

Toyota har jo hatt sin andel problemer med bensinmotorer og de.

 

Hvis man skal se på bilen med færrest feil på EU-kontroll er dette uten tvil Mercedes E-klasse, det kan være et godt alternativ for trådstarter.

 

Jeg mener man bør holde seg unna dieselmotor uansett merke og modell, dieselmotorene har en rekke problemer som går igjen hos nær sagt alle produsenter..

Så som koksing, dyser som lekker, turbohavarier, bråking, dieselpumper som ryker mm..

Har jobbet med Skoda i snart 10år nå, og det har vært forbausende lite bytte av turboer og dieselpumper. Kan faktisk ikke huske sist vi hadde inne en bil med defekt dieselpumpe. Dyseproblematikk har det også vært svært lite av. Pumpedyse motorene til VAG er solide saker.

 

Dog har Commonrail motorene hatt problemer med eksosgasskjøler og noe dyseproblematikk på 1.6, men utover det så har dieselmotorene til VAG vært særdeles solide og driftsikre. Vil bare nevne att nesten alt vi skrur på er diesel.

Ikke for å spore av tråden, men hvordan er det dieselpartikkelfiltrene? Er det mye tull med de? Tenker iforhold til småkjøring.

Lenke til kommentar

 

 

 

Toyota er ikke særlig flinke med diesel. De har hatt mye tull med de. Om det gjelder akkurat denne motoren er jeg ikke sikker på, men sjekk iallfall ut det evt.

Toyota har jo hatt sin andel problemer med bensinmotorer og de.

 

Hvis man skal se på bilen med færrest feil på EU-kontroll er dette uten tvil Mercedes E-klasse, det kan være et godt alternativ for trådstarter.

 

Jeg mener man bør holde seg unna dieselmotor uansett merke og modell, dieselmotorene har en rekke problemer som går igjen hos nær sagt alle produsenter..

Så som koksing, dyser som lekker, turbohavarier, bråking, dieselpumper som ryker mm..

Har jobbet med Skoda i snart 10år nå, og det har vært forbausende lite bytte av turboer og dieselpumper. Kan faktisk ikke huske sist vi hadde inne en bil med defekt dieselpumpe. Dyseproblematikk har det også vært svært lite av. Pumpedyse motorene til VAG er solide saker.

 

Dog har Commonrail motorene hatt problemer med eksosgasskjøler og noe dyseproblematikk på 1.6, men utover det så har dieselmotorene til VAG vært særdeles solide og driftsikre. Vil bare nevne att nesten alt vi skrur på er diesel.

Ikke for å spore av tråden, men hvordan er det dieselpartikkelfiltrene? Er det mye tull med de? Tenker iforhold til småkjøring.

 

 

Ikke vært noe særlig tull med det på Skoda, faktisk tror jeg ikke vi har byttet noen i det hele tatt. Har vært noen få som har tettet seg hvor vi har måttte kjøre en tvunget regenerering, men tror jeg kan telle disse bilene på en hånd. På japsemerkene vi har, har det vært mer problemer akkurat der, der er det langt mer biler som kommer inn som må regenereres.

 

Driver du mye med småkjøring, så er nok bensin smartere, en diesel kokser og soter mye hvis de ikke blir kjørt ordentlig varme og man får brukt de litt.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...