Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heltidsstilling, hva betyr det?


kattekatt

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden som servitør i en restaurant. Men jeg sliter med å ikke få nok timer (ca 130 timer i månden). Jeg får timelønn og blir satt opp på et relativt tilfeldig antall vakter pr. måned og varigheten på disse vaktene varierer også i stor grad.

I min kontrakt står det at "Arbeidstageren er ansatt i en heltidsstilling" og "Arbeidstid: Iht. vaktiste".

Hvilke krav/rettigheter har jeg når det kommer til antall timer i månden? Er heltidsstilling det samme som 100% stilling? Betyr ikke det isåfall at man har krav på 150-160 timer i månden?

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det stemmer, heiltidsstilling er ei 100% stilling med 37,5 timar i veka eller litt over 150 timar i måneden.

 

I virksomheiter der ein har skift eller vakter som går både på dagtid og om kvelden så er det vanlig at dei som har kveldsskiftet jobber litt færre timar i veka men til høgare lønn pga ubekvemstilleget.

Dette gjer at du får utbetalt det same kvar måned uavhengig av om du har jobba på dagtid eller kveldstid den måned, dette gjer at økonomien til dei ansatte blir mykje meir oversiktelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at jeg har krav på en nogenlunde stabil månedslønn?

La oss si jeg har en timelønn på 150kr, og kveldstillegg på 10kr timen. Kan jeg da forvente å få ~22500kr i måneden?

 

De siste par månedene har jeg kun fått ~130-135 timer( kveldstillegget gjør ikke på langt nær opp for alle de tapte timene), og min arbeidsgiver sier at det ikke er noe de kan gjøre med dette.

Endret av kattekatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...