Gå til innhold

Fortsatt eksplosiv vekst for «Netflix for pirater»


Anbefalte innlegg

 

Jeg skulle gjerne ha leid meg biler, men leiebilfirmaene har jo aldri alle bilene jeg vil ha og sjelden de aller nyeste bilene. Skal jeg liksom leie biler fra 5 forskjellige steder? Det er også altfor dyrt. Inntil jeg får de nyeste bilene fra samme sted til lav pris, vil jeg fortsette å stjele biler.

ikke samme greie. Jeg tar ikke fra de varen ved å se en film. Jeg leier 4 steder allerede og filmer man ser på popcorn time hadde de ikke tapt penger på da jeg ikke hadde kjøpt filmene for å se de. Altså null i tap

Jeg regner med du mener at du abonnerer på 4 streamingtjenester. Da abonnerer du på innholdet som er der. Det gir deg ingen moralsk rett til å gratis se annet innhold som ikke får betalt fra disse 4 tjenestene. Det har faktisk overhodet ingen sammenheng. Nyere filmer kan gjerne leies på iTunes/Get box e.l. til 39-49kr. De er tilgjengelige. Bare ikke til en pris du er fornøyd med. Da lar man som forbruker være å kjøpe, men man stjeler ikke. Ville du sniket deg inn på kino hvis du syntes billetten var for dyr og var sikker på at du ikke ville bli tatt for det?

 

Dette er det samme gamle piratpjattet om "null i tap" som uansett ikke rettferdigjør en moralsk gal handling. Piratkopier hva du vil for meg, men ikke prøv å rettferdigjøre det med syltynne argumenter. Nettpirater er som små barn som syter og klager over at de ikke får akkurat det de vil ha, når de vil ha det og til den kostnaden de (ikke) vil betale for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg skulle gjerne ha leid meg biler, men leiebilfirmaene har jo aldri alle bilene jeg vil ha og sjelden de aller nyeste bilene. Skal jeg liksom leie biler fra 5 forskjellige steder? Det er også altfor dyrt. Inntil jeg får de nyeste bilene fra samme sted til lav pris, vil jeg fortsette å stjele biler.

ikke samme greie. Jeg tar ikke fra de varen ved å se en film. Jeg leier 4 steder allerede og filmer man ser på popcorn time hadde de ikke tapt penger på da jeg ikke hadde kjøpt filmene for å se de. Altså null i tap

Jeg regner med du mener at du abonnerer på 4 streamingtjenester. Da abonnerer du på innholdet som er der. Det gir deg ingen moralsk rett til å gratis se annet innhold som ikke får betalt fra disse 4 tjenestene. Det har faktisk overhodet ingen sammenheng. Nyere filmer kan gjerne leies på iTunes/Get box e.l. til 39-49kr. De er tilgjengelige. Bare ikke til en pris du er fornøyd med. Da lar man som forbruker være å kjøpe, men man stjeler ikke. Ville du sniket deg inn på kino hvis du syntes billetten var for dyr og var sikker på at du ikke ville bli tatt for det?

 

Dette er det samme gamle piratpjattet om "null i tap" som uansett ikke rettferdigjør en moralsk gal handling. Piratkopier hva du vil for meg, men ikke prøv å rettferdigjøre det med syltynne argumenter. Nettpirater er som små barn som syter og klager over at de ikke får akkurat det de vil ha, når de vil ha det og til den kostnaden de (ikke) vil betale for det.

Annse det som en forbrukerprotest, så blir det lettere. Dette handler ikke om penger, det handler om ease of access. Hvis filmbransjen hadde lagt fra seg sine latterlige regioner, distribusjonsmodeller og interne krangling og tilbudt en tjeneste som er like bra eller bedre enn de som er gratis kommer folk til å betale. Dette vet vi fra utviklingen i musikkbransjen.

 

Popcorn's(og Napster's, PirateBay's, eztv's og kickass's) fremgang er en forbrukerprotest på at dinosaurene ikke klarer å bruke mulighetene i dagens teknologi. Når gjengen fra gutterommet klarer å tilby enklere tjenester uten regionslåsning, DRM og uten forskjellige klienter til forskjellige serier, orker folk rett og slett ikke å betale for et dårligere tilbud. Når dino-flokken slutter å saksøke bestemødre og fireåringer og i stede vrir innsatsen sin mot å tilby en tjeneste som er verdig dette århundret, kommer de til å få sin anndel av mine penger, ikke før...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skulle gjerne ha leid meg biler, men leiebilfirmaene har jo aldri alle bilene jeg vil ha og sjelden de aller nyeste bilene. Skal jeg liksom leie biler fra 5 forskjellige steder? Det er også altfor dyrt. Inntil jeg får de nyeste bilene fra samme sted til lav pris, vil jeg fortsette å stjele biler.

ikke samme greie. Jeg tar ikke fra de varen ved å se en film. Jeg leier 4 steder allerede og filmer man ser på popcorn time hadde de ikke tapt penger på da jeg ikke hadde kjøpt filmene for å se de. Altså null i tap

Jeg regner med du mener at du abonnerer på 4 streamingtjenester. Da abonnerer du på innholdet som er der. Det gir deg ingen moralsk rett til å gratis se annet innhold som ikke får betalt fra disse 4 tjenestene. Det har faktisk overhodet ingen sammenheng. Nyere filmer kan gjerne leies på iTunes/Get box e.l. til 39-49kr. De er tilgjengelige. Bare ikke til en pris du er fornøyd med. Da lar man som forbruker være å kjøpe, men man stjeler ikke. Ville du sniket deg inn på kino hvis du syntes billetten var for dyr og var sikker på at du ikke ville bli tatt for det?

 

Dette er det samme gamle piratpjattet om "null i tap" som uansett ikke rettferdigjør en moralsk gal handling. Piratkopier hva du vil for meg, men ikke prøv å rettferdigjøre det med syltynne argumenter. Nettpirater er som små barn som syter og klager over at de ikke får akkurat det de vil ha, når de vil ha det og til den kostnaden de (ikke) vil betale for det.

Annse det som en forbrukerprotest, så blir det lettere. Dette handler ikke om penger, det handler om ease of access. Hvis filmbransjen hadde lagt fra seg sine latterlige regioner, distribusjonsmodeller og interne krangling og tilbudt en tjeneste som er like bra eller bedre enn de som er gratis kommer folk til å betale. Dette vet vi fra utviklingen i musikkbransjen.

 

Popcorn's(og Napster's, PirateBay's, eztv's og kickass's) fremgang er en forbrukerprotest på at dinosaurene ikke klarer å bruke mulighetene i dagens teknologi. Når gjengen fra gutterommet klarer å tilby enklere tjenester uten regionslåsning, DRM og uten forskjellige klienter til forskjellige serier, orker folk rett og slett ikke å betale for et dårligere tilbud. Når dino-flokken slutter å saksøke bestemødre og fireåringer og i stede vrir innsatsen sin mot å tilby en tjeneste som er verdig dette århundret, kommer de til å få sin anndel av mine penger, ikke før...

Samme gamle piratregla. Saksøking av småskala nedlastere er useriøst, det er jeg enig i. Det er bakmennene som må tas. Men å mene at Popcorn Time har vist hvor lett det er, er helt på trynet. Det er lett å lage en god tjeneste når man slipper alle kostnader med å kjøpe innholdet man leverer!

 

Og dette er ingen forbrukerprotest. Det er enda en idiotisk unnskyldning nettpirater oppgir. Som jeg var inne på i mitt forrige innlegg, så er en forbrukerprotest at man lar være å kjøpe noe. That's it!

 

Du kan ikke la være å kjøpe noe for så å benytte deg av produktet likevel! Da mister du umiddelbart det moralske overtaket.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei er ikke lov. Er lov å streame film men ikke dele. Og når du ser film på popcorn time laster du samtidig opp

 

Last ned tredjepartsprogram eller konfigurer ruteren til å blokkere seeding. Blir det en lovlig tjeneste da? ;)

 

 

Mitt ukvalifiserte svar blir: Det gjør det. Du utfører ingen ulovlig handling, ergo er det lovlig.

Det er fremdeles ulovlig fordi du kopierer opphavsbeskyttet materialet. Det er ikke bare delingen som er ulovlig.

 

Vanlig streaming er lovlig pga. det er ingenting som blir lagret (kopiert) eller delt(spredning). (Bare mellomlagret i minnet, ikke på harddisk)

Lenke til kommentar

 

...

 

Samme gamle piratregla. Saksøking av småskala nedlastere er useriøst, det er jeg enig i. Det er bakmennene som må tas. Men å mene at Popcorn Time har vist hvor lett det er, er helt på trynet. Det er lett å lage en god tjeneste når man slipper alle kostnader med å kjøpe innholdet man leverer!

 

Og dette er ingen forbrukerprotest. Det er enda en idiotisk unnskyldning nettpirater oppgir. Som jeg var inne på i mitt forrige innlegg, så er en forbrukerprotest at man lar være å kjøpe noe. That's it!

 

Du kan ikke la være å kjøpe noe for så å benytte deg av produktet likevel! Da mister du umiddelbart det moralske overtaket.

Dette er ikke en idiotisk unnskyldning, det er slik jeg, og mange andre med meg, tenker og agerer i denne saken. Jeg pleide å piratkopiere musikk, men så kom Spotify. Nå betaler jeg en fast månedsavgift for musikk, som gjerne kunne vært høyere for min del, og laster kun ned det jeg ikke finner på Spotify. Da er det min forbrukerprotest mot at plateselskapet gjør det vanskelig å få tak i musikken deres.

 

Når Spotify Video kommer, vil jeg betale for premiumtjenesten. Men ikke før de klarer kunststykket å tilby en minst like brukervennlig tjeneste som den jeg finner gratis. Kom igjen Dino-klubben, når musikkgjengen får det til, må dere klare det dere også!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg derimot ser klipp og enkelte filmer og programmer gratis på YouTube. Men betaler for ekstra kanaler på TVen, kjøper noen filmer og ser mye På tv. Ergo så taper ikke selskapene noe som helst siden jeg allikevel ikke har penger nok til å abonnere på alt av tjenester.

 

Og skulle youtube ta betaling for enkelte programmer som så ser jeg heller på tv. Og ikke alle programmer som går på YouTube kommer til norske selskaper.

Lenke til kommentar

Om en går inn i innstillinger ser en att en kan la være å slette mappen som blir generert.

De fleste oppegående vil se hva innstillinger/settings har å by på før en begynner :)

 

Så lenge popcorn time er aktiv deler/sprer innholdet som en hvilken som helst annen klient.

Blir så innmari dødfødt å argumentere for noe annet

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

 

 

Trenger ikke kalle det "netflix for pirater" da popcorn time er lovlig i Norge.

 

Nå er vel ikke popcorn time bare ren streaming, men du laster vel og opp det du allrede har lastet ned for å streame. Det vil da fungere som en form for P2P klient og dermed på ingen måte lovlig i norge.

 

Med mindre dette har endret seg siden sist jeg las ompopcorn time.

 

Edit: Nei du seeder fortsatt det du ser på.

https://popcorntime.io/faq

Morsomt at folk baserer en p2p-teknologi på sin teori om at et program er ulovlig.

Jeg tror jeg har mer trua på en jussprofessor som vet hva han prater om:

http://www.dinside.no/932969/er-popcorn-time-lovlig-i-norge

 

Gledelig lesning.

Lenke til kommentar

Morsomt at folk baserer en p2p-teknologi på sin teori om at et program er ulovlig.

Jeg tror jeg har mer trua på en jussprofessor som vet hva han prater om:

http://www.dinside.no/932969/er-popcorn-time-lovlig-i-norge

 

Gledelig lesning.

 

 

Det eneste han sier er jo at direkte streaming ikke er ulovlig.  Men deling av filmer og andre medier som en selv ikke eier eller som eier tillater at du deler er jo fortsatt ulovlig. Jeg forstår ikke hvordan det her skal være noe forskjell fra popcorntime og en vanli torrent da det er presis samme teknologien og de presis samme filene med den presis samme opphavsretten.

 

siterer hva som sto i artikkelen:

 

"Torvund er enig med Ljostad i at torrent-teknologien innebærer at man deler filmene med andre automatisk. Samtidig påpeker han at det er mulig å sette opp PC-en slik at dette ikke skjer.

 

Om man kan straffe folk som ikke vet hvordan man gjør dette, er han derimot usikker på."

 

Så det han sier er at dersom du lurer tjenesten til å ikke dele så er det ikke direkte ulovelig etter norsk lov, men dette er jo igjen å gå rundt systemet. Tjenesten er ikke laget for å funke slik, å dersom alle hadde gjort det så hadde det ikke vært en tjeneste i det heletatt. Derfor mener jeg fortsatt at popcorntime ikke er noe mer lovelig enn en vanlig torrent du laster ned fra piratebay eller lignende sider, da dette isåtilfelle hadde vært fullstendig ribbet for fornuft.

 

Edit: Og P2P teknologien er jo ikke ulovelig i seg selv om det er det du vil frem til, men det er ulovelig å dele filer som er beskyttet av opphavsretten, uavhengig av teknologi.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner det godt. Det er en svært bra tjeneste. Enkel å bruke, stilig design, godt utvalg, ingen restriksjoner, ingen sperrer og ikke minst: gratis. 70 kr pr. mnd. er ikke mye for nordmenn flest, men det er mange i verden som syns Netflix er for dyrt.

 

har ingenting med prisen å gjøre, men vist kunne betalt 200kr i mnd å fått alt eg ville ha. alt av nyeste filmer og serier. ikke noe problem i det hele tatt. men nå må du jo abbonere på ørten forskjellige streaming tjenester for å fortsatt få gammalt rææl

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei er ikke lov. Er lov å streame film men ikke dele. Og når du ser film på popcorn time laster du samtidig opp

 

Last ned tredjepartsprogram eller konfigurer ruteren til å blokkere seeding. Blir det en lovlig tjeneste da? ;)

 

Da blir det ingen tjeneste.

Snu det rundt og det blir ingen tjeneste (film) ved å bruke Popcorn Time. Så skulle jeg ha vært umoralsk i første omgang ved å bruke denne tjenesten, hadde jeg overhodet ikke tatt meg bryet med å tenke på at jeg ødela tjenesten ved å la være å seede. Poteto-potato...

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne ha leid meg biler, men leiebilfirmaene har jo aldri alle bilene jeg vil ha og sjelden de aller nyeste bilene. Skal jeg liksom leie biler fra 5 forskjellige steder? Det er også altfor dyrt. Inntil jeg får de nyeste bilene fra samme sted til lav pris, vil jeg fortsette å stjele biler.

ikke samme greie. Jeg tar ikke fra de varen ved å se en film. Jeg leier 4 steder allerede og filmer man ser på popcorn time hadde de ikke tapt penger på da jeg ikke hadde kjøpt filmene for å se de. Altså null i tap

 

 

Håper snart noen kommer med en slik løsning på kino-filmer. Betal etter filmen er ferdig, hvis den var verdt det. Det er jo en genial løsning for oss som skal se filmene i alle fall. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skulle gjerne ha leid meg biler, men leiebilfirmaene har jo aldri alle bilene jeg vil ha og sjelden de aller nyeste bilene. Skal jeg liksom leie biler fra 5 forskjellige steder? Det er også altfor dyrt. Inntil jeg får de nyeste bilene fra samme sted til lav pris, vil jeg fortsette å stjele biler.

Dette blir ikke det samme nei. Kanskje om noen hadde sendt deg tegningene til sin BMW og du hadde skrevet den ut med din 3d-printer.

 

Er vel forsåvidt ingenting ulovlig med PopcornTime eller de fleste andre P2P-klienter. Det som er ulovlig er om du distribuerer noe du ikke har rett til distribuere. Man skal ikke se bort i fra at det dukker opp folk som lager film på hobbybasis e.l. som synes PopcornTime er en ypperlig måte å få distribuert innholdet sitt gratis!

Popcorn Time har ikke lov til å distribuere noe av innholdet som er der. De som lager film på hobbybasis kan distribuere det på YouTube og atpåtil få reklameinntekter. Hva skal de med en pirattjeneste?

 

 

Popcorn Time distribuerer ikke noe av innholdet som er der, det er det brukerne av Popcorn Time som gjør. Det brukes vel stort sett på samme måte som YT, bare at der betaler folk for at noen skal sitte å fjerne ulovlig innhold.

Hva skal du med YouTube når du har Vimeo? Hva skal du med Dagbladet når du har VG? Hva skal du med diskusjon.no når du har hardforum?

Lenke til kommentar

 

Trenger ikke kalle det "netflix for pirater" da popcorn time er lovlig i Norge.

 

Nei er ikke lov. Er lov å streame film men ikke dele. Og når du ser film på popcorn time laster du samtidig opp

Jup, streaming er lovelig, er vanskelig å vite om en kilde er lovlig eller ikke heller.

Popcorn time er en torrent Client som ikke lagrer fila.

 

Ikke lovlig siden du også laster opp, i praksis omtrent like ulovlig som å kjøre i 95 i 90 sone. Ingen har blitt dømt, heller ikke tiltalt for å bruke en torrent klient så langt jeg vet. Å dømme noen for å bruke popcorn time eller lignende ville være mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...