Gå til innhold

Sende varer med container fra utlandet til Norge, hvordan gjøres dette?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Hvis man bestiller en container fra utlandet med varer som sendes på skip til Norge, hvordan er man garantert at varene kommer frem da? Finnes det noen forsikringer mot dette. Er det noen firma som er mer seriøse enn andre? Og hvis jeg kjøper varer fra forskjellige leverandører i utlandet, kan alle de sende disse varene til denne containeren så jeg får alle varene samlet i en container? Når de sender fra seg varene til containeren frasier de seg vel ansvaret for varene? Noen som har erfaring med dette som vet hvordan man skal gjøre det? Er litt redd for at varene jeg kjøper bare skal forsvinne. Blir jo ganske mye penger for en container med varer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Om du velger et kjendt transportfirma så går det sikkert helt fint. De mest kjendte er UPS, DHL osv. Se ellers oversikten til http://www.pakkesporing.no/ Om avsender ønsker å sende med et ukjendt firma så bør du være yderst så forsiktig. Mange som har blitt lurt.

 

Ellers så er det avtalen mellom deg og avsender som regulerer hvor langt avsenders ansvar går, hvem som skal betale for lossing, forsikring, fraktkostnader osv. Salgsbetingelsene reguleres ofte med å referere til standarden "Incoterms 2000". Hva står det i tilbudet? Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Incoterms#Previous_terms_from_Incoterms_2000_eliminated_from_Incoterms_2010

 

Hvordan tenker du at flere skal kunne sende varer med samme konteiner? Har du noen som gjør denne konteinerpakkingen for deg? Hva med alle papirene? Hver avsender må utstede sine egn "proforma invoice" og "country of origin" dokumenter.

 

Så har du Norsk toll og Norsk merverdiavgift. Dette må du ta høyde for. Se: http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/Ofte så er det transportøren som står for selve fortollingen, men dette er utlegg som du må betale for. Transportøren beregner seg alltid en avgift for å gjøre denne jobben.

 

Sender du konteineren med båt eller med bil?

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

 

Hvis man bestiller en container fra utlandet med varer som sendes på skip til Norge, hvordan er man garantert at varene kommer frem da? Finnes det noen forsikringer mot dette. Er det noen firma som er mer seriøse enn andre? Og hvis jeg kjøper varer fra forskjellige leverandører i utlandet, kan alle de sende disse varene til denne containeren så jeg får alle varene samlet i en container? Når de sender fra seg varene til containeren frasier de seg vel ansvaret for varene? Noen som har erfaring med dette som vet hvordan man skal gjøre det? Er litt redd for at varene jeg kjøper bare skal forsvinne. Blir jo ganske mye penger for en container med varer.

Der er forsikringer du kan få.

 

Ta en prat med dine leverandører for å høre med freight brokers de bruker.

 

Consolidation burde ikke by på problemer om alle leverandører er samme sted (omtrent), men vil være lit dyrere. Eventuelt kan du høre med leverandør om du kan konsolidere med andre kunder i Norge.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er det mange ting som spiller inn. Hvor mange leverandører har du, hvor i verden dette er osv. Har du kun en leverandør kan det hende de har egne avtaler med fraktselskaper, og dette pleier å lønne seg for nordmenn, siden frakt er dyrt her i landet. Har du to leverandører kan det jo hende at den ene kan sende til den andre som samordner og sender for deg som en ekstra service.

 

Alt er mulig - men det koster. Hurtigbåten fra japan tar vel ca. 30 dager. Alle speditører kan samle opp last for deg og du må betale lagerleie og utgifter for dette. Forsikring kan de også ordne.

 

Når containeren kommer til Norge kan den tømmes med en gang eller den kan stå så lenge du ønsker - dog mot betaling. Du kan hente den selv på terminalen eller få den utkjørt til den adressen du ønsker.

Lenke til kommentar

Hvor stor er konteineren? Om du eier den selv så kan du jo sikkert selge den til noen som har behov for slikt. Flytting av en stor konteiner koster fort 2-10.000,- selv om det er bare noen få meter. Hva om du IKKE får den solgt? Tipper du må betale flesk for å få et avfalls-selskap til å ta imot den (er den lakkert så er det sikkert spesialavfall som koster 2-3 kr. pr. kg å bli kvitt). Hvertfall lurt å sjekke før du står der med en stor konteiner på plenen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...