Gå til innhold

Sette opp 10Gbit nettverk mellom 2 maskiner


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg prøver å sette opp 10Gbit nettverk mellom 2 maskiner i windows 8.1 men får det ikkje til :p

 

Har på den ene maskinen:

 

Asrock WS x99 med 2 stk 10Gbit lanporter og 2 stk 1Gbit lan.

 

 

Andre maskinen:

 

Asus rampage V x99 med Thecus 10Gbit lan adapter i.

 

Har koblet cat 7 kabel fra den ene maskinen til den andre slik at det blir 10Gbit lan. Dette ser ut til å fungere.

 

Hvis jeg har "internett" kabelen inn i den ene 10Gbit porten, så får jeg ikkje delt internett til den ene selv med " internet connection sharing"

 

Testet uten deling av internett:

 

Tror jeg fikk satt opp en fast IP på begge 10Gbit lanadapterene. Jeg fant begge maskinene under "nettverk" , men ikkje f.. om jeg fikk lov til å komme inn. Enten måtte jeg ha passord, ellers fikk jeg ikkje lov til å "connecte" i det hele tatt. Snakk med administrator får jeg da i fleisen :(

 

Hvorfor er det så vanskelig å sette opp et nettverk i windows 8.1?

 

På windows home server, så bare funker deling av mapper og slikt med en gang. :roll:

 

Kan noen hjelpe meg med å sette opp en fast IP mellom 2 nettverkskort, og i tillegg få tilgang til selve pc'ene fra begge sider? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med win 8, ikke jeg iallefall.

Hvor blir det av 10gb-switchen din?

Siden det er mellom to pcer, er det twisted kabel crossover så 1 er 8 i andre enden?

eller er det auto-sensing på portene

 

 

Har du satt de opp som

192.168.1.1

255.255.255.0

 

og på andre

192.168.1.2
255.255.255.0

Endret av War
Lenke til kommentar

Med win 8, ikke jeg iallefall.

Hvor blir det av 10gb-switchen din?

Siden det er mellom to pcer, er det twisted kabel så 1 er 8 i andre enden?

 

 

Har du satt de opp som

192.168.1.1

255.255.255.0

 

og på andre

192.168.1.2

255.255.255.0

 

Satt det opp slik ja, akkurat som i gamledager på LAN :D

 

Hater windows 8 og nettverk. Det er så j"#%¤# med mas om rettigheter, passord etc... Privat, public, guest :closedeyes:

 

Håpte å slippe switch da :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Flott forsøk på ICS. Vet at tidligere erfring med ICS, så kan det være problemer med brannmuren.

Feilsøkingsliste.

1. Deaktiver brannmuren på begge maskinene. Restart maskinene, først "deleren", så "mottakeren".

 

Følger med i tråden og bidar gjerne med flere tips.

 

Her er litt teori, men det vel du vel...

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/using-internet-connection-sharing#1TC=windows-7

 

Switch eller kryssetkabel må til i ditt nettverk...

Ditt nett tror jeg må har disse innstillinger.

Porten som du får Internett inn på må ligge på et annet nett enn ditt "interne" nett.

f.eks. offentlig IP<->router<->porten<->internt nett.

De forskjellige nettene er vist med <-> og må ha forskjellige adresser om ikke routingtabellenene skal settes opp manuelt.

Håper jeg har ordlagt meg rett...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du kan like så gjerne investere i en Gb switch. Du slipper crossover og du får alt på samme subnett (windows home.net insisterer på å ha et eget subnett til internetdeling).

10Gbit switch er ikkje akkurat gratis. Skal jo bare ha 10Gbit mellom hovedmaskin og hovedserver.
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bruke ICS ?

 

Jeg kjører et "lukket" 10gbit nettverk mellom server og hovedpc.

 

Så kjører jeg "vanlig" nettverk med internett, som både hovedpc, server og alt annet er koblet til.

 

funker fint det.

 

 

Ellers skal det bare være og opprett en windows konto med samme navn/passord på både server og hovedpc, da får du tilgang uten at den spør om passord.

Slå av brannmur på begge pc'ene.

Sjekke hvilken sone 10gbit nettverket er i (private\public)

på alle sonerm, under advanced sharing center

skru på nettverk discovery, file and print sharing

dele ut en mappe

så burde det funke.

 

En fin test er å pinge ip adressen til 10gbit nic'ene på begge pc'ene, og sjekke om man kan gå inn på sin egen ip fra egen pc.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

 

Du kan like så gjerne investere i en Gb switch. Du slipper crossover og du får alt på samme subnett (windows home.net insisterer på å ha et eget subnett til internetdeling).

10Gbit switch er ikkje akkurat gratis. Skal jo bare ha 10Gbit mellom hovedmaskin og hovedserver.

 

 

Du som har Areca kontroller har vell også råd til minst 5 stykk 10G switcher?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Forstår det som at du har kontakt mellom maskinene, men ikkje internet fra den ene.

 

Har du lagt inn riktig gateway og dns? 

 

Den maskina som ikkje har internet, må bruke ip adressa til maskina den har kontakt med som gateway, dns adressene finner du hos din internet leverandør, eller via cmd med å skrive ipconfig /all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...