Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP bærbar pc kræsjer under oppstart


Anbefalte innlegg

Min HP bærbare pc krasjer når jeg prøver å starte denne. Har prøvd oppstartsreparasjon, men dette virker ikke. Prøvde også en Start Up Test, og får da dette resultatet:

Memory test: PASSED

SMART Check: PASSED

Short DST: FAILED

 

Har også forsøkt å starte i sikker modus, men det samme skjer da.

 

Hva kan feilen være? Jeg er ikke ekspert på data, så det beste er kanskje å levere den til et PC-verksted?

Endret av paba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min HP bærbare pc krasjer når jeg prøver å starte denne. Har prøvd oppstartsreparasjon, men dette virker ikke. Prøvde også en Start Up Test, og får da dette resultatet:

Memory test: PASSED

SMART Check: PASSED

Short DST: FAILED

 

Har også forsøkt å starte i sikker modus, men det samme skjer da.

 

Hva kan feilen være? Jeg er ikke ekspert på data, så det beste er kanskje å levere den til et PC-verksted?

Short DST: FAILED = Diskfeil.

Du må få skifta harddisk / SSD og reinstallert OS.

Lenke til kommentar

 

Min HP bærbare pc krasjer når jeg prøver å starte denne. Har prøvd oppstartsreparasjon, men dette virker ikke. Prøvde også en Start Up Test, og får da dette resultatet:

Memory test: PASSED

SMART Check: PASSED

Short DST: FAILED

 

Har også forsøkt å starte i sikker modus, men det samme skjer da.

 

Hva kan feilen være? Jeg er ikke ekspert på data, så det beste er kanskje å levere den til et PC-verksted?

Short DST: FAILED = Diskfeil.

Du må få skifta harddisk / SSD og reinstallert OS.

 

Ok. Er en slik jobb dyr? Hvor får en gjort slik?

Kanskje det lønner seg å kjøpe ny pc i stedet?

Lenke til kommentar

Bytte av disk pleier å være veldig enkelt. Usikker på akkurat din modell, men som regel er det å skru av et deksel under PCn. Skru av harddisk-rammen, forså å bytte harddisken.

Deretter må du installere operativsystem på nytt.

 

 

Kostnad : 500-1500,- for disk (avhengig av størrelse å type)
Velg harddisk utifra formfaktor:
https://www.komplett.no/k/kc.aspx?bn=10088
Disker i laptoper pleier å være 2,5".
Om du vil ha SSD eller HDD er opp til deg. (SSD er dyrere pr Gigabyte, men til gjengjeld veldig mye raskere)

Tid: 24t - 96t med tanke på alt av drivere, programvare og updates.

 

Hvis du skal gjøre dette hos en reperatør kan det fort koste det dobbelte. Minst.

Endret av Atleag
Lenke til kommentar

 

 

Min HP bærbare pc krasjer når jeg prøver å starte denne. Har prøvd oppstartsreparasjon, men dette virker ikke. Prøvde også en Start Up Test, og får da dette resultatet:

Memory test: PASSED

SMART Check: PASSED

Short DST: FAILED

 

Har også forsøkt å starte i sikker modus, men det samme skjer da.

 

Hva kan feilen være? Jeg er ikke ekspert på data, så det beste er kanskje å levere den til et PC-verksted?

Short DST: FAILED = Diskfeil.

Du må få skifta harddisk / SSD og reinstallert OS.

 

Ok. Er en slik jobb dyr? Hvor får en gjort slik?

Kanskje det lønner seg å kjøpe ny pc i stedet?

 

Eg har ikkje benytta med at private konsulentar før, men med ein timepris på 700-1500 timen, kan det bli dyrt. Eg kan anbefale å tak kontakt med nærmaste IKT-Klasse / Skule, kansje dei har ei elevbedrift eller skifter den gratis / billigare om du kjem med ein ny disk( for erfaring).

Lenke til kommentar

 

 

 

Min HP bærbare pc krasjer når jeg prøver å starte denne. Har prøvd oppstartsreparasjon, men dette virker ikke. Prøvde også en Start Up Test, og får da dette resultatet:

Memory test: PASSED

SMART Check: PASSED

Short DST: FAILED

 

Har også forsøkt å starte i sikker modus, men det samme skjer da.

 

Hva kan feilen være? Jeg er ikke ekspert på data, så det beste er kanskje å levere den til et PC-verksted?

Short DST: FAILED = Diskfeil.

Du må få skifta harddisk / SSD og reinstallert OS.

 

Ok. Er en slik jobb dyr? Hvor får en gjort slik?

Kanskje det lønner seg å kjøpe ny pc i stedet?

 

Eg har ikkje benytta med at private konsulentar før, men med ein timepris på 700-1500 timen, kan det bli dyrt. Eg kan anbefale å tak kontakt med nærmaste IKT-Klasse / Skule, kansje dei har ei elevbedrift eller skifter den gratis / billigare om du kjem med ein ny disk( for erfaring).

 

 

Hadde egentlig tenkt å gå til Elkjøp her, men vet ikke hvor gode de er til slikt. Bor i Gjøvik-området.

 

Hvis det er feil på harddisk, hvordan får jeg tak i det jeg har lagret på pc? Tror jeg fikk tatt sikkerhetskopi av innholdet, det var et av valgene en kunne gjøre for å forsøke å reparere pc, reinstallere eller sikkerhetskopiere.

Lenke til kommentar

De sender den nok avgårde til et verksted. Tiden fra du leverer til du får den tilbake kan vare opptil 2 uker. Er ikke sikker på prisen på en slik reperasjon.

 

Om du er usikker om du fikk med alt innholdet er det to "lette" metoder jeg vanligvis selv bruker når disken ikke booter systemet.

- Sett disken inn i en annen PC og få tilgang til den via "Min Datamaskin" (Sørg for at PCn ikke starter fra disken du ønsker å hente innhold fra)

- Kjøp en dockingstasjon.
https://www.komplett.no/icy-box-ib-122cl-u3-docking-station/815972

Denne er kanskje overkill, men 8 av 11 disker jeg har montert i dette produktet har jeg fått tilgang til.

Som nevnt av Sogndal94 kan det være en del IKT-elever som kan hjelpe deg med dette.

 

EDIT: Om du har produktnummeret til maskinen så kan dette spare deg for litt frustrasjon.

Tok på meg en jobb her forleden hvor BIOS-passordet på nettopp en HP-laptop var på et eget kretskort. Eieren viste ikke, vanlige prosedyrer fungerte ikke. Med andre ord så fikk jeg ikke innstalert windows på nytt. Etter 12 timer på suspekte sider, mye whiskey og mye banning ordnet det seg.

Endret av Atleag
Lenke til kommentar

De sender den nok avgårde til et verksted. Tiden fra du leverer til du får den tilbake kan vare opptil 2 uker. Er ikke sikker på prisen på en slik reperasjon.

 

Om du er usikker om du fikk med alt innholdet er det to "lette" metoder jeg vanligvis selv bruker når disken ikke booter systemet.

- Sett disken inn i en annen PC og få tilgang til den via "Min Datamaskin" (Sørg for at PCn ikke starter fra disken du ønsker å hente innhold fra)

 

- Kjøp en dockingstasjon.

https://www.komplett.no/icy-box-ib-122cl-u3-docking-station/815972

Denne er kanskje overkill, men 8 av 11 disker jeg har montert i dette produktet har jeg fått tilgang til.

Som nevnt av Sogndal94 kan det være en del IKT-elever som kan hjelpe deg med dette.

 

EDIT: Om du har produktnummeret til maskinen så kan dette spare deg for litt frustrasjon.

Tok på meg en jobb her forleden hvor BIOS-passordet på nettopp en HP-laptop var på et eget kretskort. Eieren viste ikke, vanlige prosedyrer fungerte ikke. Med andre ord så fikk jeg ikke innstalert windows på nytt. Etter 12 timer på suspekte sider, mye whiskey og mye banning ordnet det seg.

 

 

 

Produktnummer tror jeg er: XF476EA

Model: G62-460SO

Lenke til kommentar

Om du skulle sende PC'n avgårde til noen IKT-elever eller prøve dette selv, OG ikke komme inn i bios så kan denne tråden hjelpe deg.

Grunnen til dette er at i enkelte tilfeller husker man ikke BIOS-passordet og normale prosedyrer for å resette dette fungerer ikke.

Tråden inneholder koder man kan skrive inn hvis man feiler 3 ganger med å skrive inn riktig passord.

Dermed vil man kunne komme inn i BIOS og fjerne passordet.

 

Jeg ville hørt med Elkjøp om pris også heller komme tilbake til oss med svaret demmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...