Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt EU-godkjent bil, men selger advarer om slitte bremser og vil ha bidrag til rep.


clink

Anbefalte innlegg

 

Jeg har utført PKK siden det ble innført i 1998 og kan i alle fall ikke relatere til det du beskriver. At du har fått underkjent bremser kan fint bety at noen har utført en PK feil, og det gir et noe dårlig vurderingsgrunnlag videre.

Så da er spørsmålet mitt: Ville du, med forskriften i hånden, kunne godkjennt en bil, og så fortelle kunden at "bremsene dine vil ikke holde my lengere"?

 

Når har vi jo bare sitatet fra bruktbilselgeren her, men slik jeg ser det er ikke det ordbruk jeg ville brukt om deler som nettopp hadde gådd igjennom en PKK uten annmerkning.

 

Jeg er nødt til å forholde meg til regler og forskrifter som lovgivende organ - Vegdirektoratet har satt, og de nyanseringene vi får pålagt av Statens Vegvesen. PKK er en kjapp avgrenset kontroll med faste retningslinjer, IKKE en fornuftighetskontroll.

 

Mye på grunn av dette bruker jeg flittig muligheten til å legge inn tilleggskommentarer, for å gi anbefalinger til bileier. Er bremsene tydelig slitt, men på et sådan vis at jeg ikke MÅ anmerke feil så anmerker jeg ikke feil, men setter en tilleggskommentar som f.eks Bremseklosser foran betydelig slitt - Anbefalt byttet. Dette betyr i praksis at bremseklossene er gode nok til å bli godkjent ved PKK, men at jeg synes de er såpass slitt at jeg synes de burde byttes.

 

Jeg har som sagt utført PKK siden det ble innført i 1998, men uten noen form for opplæring i dette fram til jeg begynte som Bilteknisk konsulent i NAF. Daførst fikk jeg kursing i hvordan PKK skal utføres, og jeg har ingen problem med å innrømme at jeg har gjort masse feil tidligere. Den aller vanligste feilen man ser gjort hos mekanikere og teknikere som ikke har skikkelig opplæring i PKK er overtesting og for streng bedømming. Den vanligste feilen bileiere gjør er å tro at PKK er det samme som service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig som Leo sier. På PKK skal man bare vurdere der å da.

 

Ganske vanlig at folk bestiller PKK og service samtidig. PKK skal alltid tas først pga statistikk. At bremsen først blir godkjent på PKK, men underkjent på service er helt vanlig. En service skal gå til neste service. Det skal ikke en PKK.

 

Også et av momentene hvorfor jeg fraråder long life service. Det er umulig å stå der å si at dette kommer til å holde i 2år til. Bilen må på verksted i mellomtiden så det er bare å gå for vanlig 1år/15`km intervall. Det er umulig å vurdere en bil 2år fremover og det er eller ikke det PKK handler om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...