Gå til innhold

Likestilling?


Anbefalte innlegg

Etter kvinnedagen har det vært fokus på likestilling.

Og jeg er litt nysgjerrig på hva folk mener om forskjellige saker.

Det er spesielt en sak i media jeg har opplevd veldig delte meninger mellom. En mann som ufrivillig skulle bli far, snek abortfemkallende midler i drikken til den gravide kvinnen.

 

http://www.tv2.no/2015/03/09/nyheter/abort/6664448

Hva er folks tanker rundt denne saken?

Bør menn ha noen som helst reproduskjonsrettigheter?

 

 

Andre saker jeg har i minnet er følgende:

Hva mener folk om kjønnspoeng på universitetet?

Hva mener folk om lettere kvinnekrav i forsvaret?

Hva mener folk om, at kvinner får gratis HPV vaksine og ikke menn?
Hva mener folk om, at kvinner ofte får mildere rettsliger straffer enn menn, når det kommer til forbrytelser?

Hva mener folk om at 80% av selvmord er gjennomført av menn?

Hva mener folk om at flest gutter dropper ut av VGS ?

Hva mener folk om neglisjeringen av seksuelle overgrep mot gutter?

Hva mener folk om neglisjeringen av kroppsfokus mot menn?

Hva mener folk om at kvinnen i stor grad får omsorgsrett for barnet?

 

 

Dette med sex-trakasering kan jeg også personlig kommentere. Får selv ofte sleng-kommentarer (tafsing) angående kropp, fra fremmede og bekjente. Og blir fortalt jeg burde være smigret over slik oppmerksomhet.

 

You-tube linken nederst er et annet eksempel på akkuratt dette.

 

Jeg legger frem temaene objektivt, og håper de som har en mening om noen av sakene belyser sine meninger.

 

 

Kilder:
http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hvorfor-behandles-kvinner-mildere-7107802.html

http://www.nrk.no/ytring/menn-ma-ogsa-fa-hpv-vaksine-1.11585069

http://www.aftenposten.no/okonomi/Jenter-far-ekstrapoeng-for-a-ta-guttedominerte-studier-7924414.html

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Klarer-politiet-a-handtere-voldtekt-og-overgrep-mot-gutter-og-menn--7851057.html

Endret av blubbsi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likestilling handler om like rettigheter, og kjønnspoeng er det motsatte av dette, jenter får mer rett på å komme inn på visse studier enn gutter.

 

Av en eller annen grunn så er det de på venstresiden som ser ut til å være veldig for dette, tror de har fått en fiks ide om at likestilling heller handler om at alle yrker/studier skal ha 50/50 menn og kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Jeg trener mye styrke). Og kommentarene av det i ettertid er at jeg burde ta det som komplementer. Jeg får også generelt mange kroppsfikserte komentarer, og kan oppleve å bli random befølt av jenter, hvis jeg er på byen."

 

.....Give me a break.

 

Skrev om teksten, siden det virker som du tolket det i den retning at jeg skrøt av meg selv (?) Det var ikke poenget.

Poenget er at ikke alle menn liker slik oppmerksomhet / blir ikke tatt seriøst.

Lenke til kommentar

 

"Jeg trener mye styrke). Og kommentarene av det i ettertid er at jeg burde ta det som komplementer. Jeg får også generelt mange kroppsfikserte komentarer, og kan oppleve å bli random befølt av jenter, hvis jeg er på byen."

 

.....Give me a break.

 

Skrev om teksten, siden det virker som du tolket det i den retning at jeg skrøt av meg selv (?) Det var ikke poenget.

Poenget er at ikke alle menn liker slik oppmerksomhet / blir ikke tatt seriøst.

 

Mye bedre! Uansett da , jeg så den youtubevideon og det var rimelig drøyt, skulle nesten tro det var rigget til.

Nå er jo New york fullt av mye nutcases men det er kanskje sånn her også? Kroppsfokus på menn er hvertfall

en basill jeg selv har blitt bit av - og problemet ignoreres fullstendig. Dn.No er en mester på å få meg til å føle meg

som dritt med alle de Birken artiklene og andre japper i et eller annet hedgefond som prepper til triathlon.. Nå er det

overalt rundt oss, og det tar jo fullstendig overhånd Den selvmordsstatistikken kommer kanskje ikke som no sjokk allikevel?

Lenke til kommentar
Bør menn ha noen som helst reproduskjonsrettigheter?

 

 

Vi har da det, det kalles kondom. Eller et lite 'snip'. Så hvis bolla likevel har klart å snike seg inn i ovnen, så må man nesten bare respektere eieren av komfyren.

 

Det han trønderen gjorde der var virkelig langt ute. Håper han får den straffen han fortjener.

 

Skjønt akkurat der på strafferamme er jeg litt forvirret. Hvis dama hadde abortert hans avkom mot hans vilje i 12. uke hadde hun fått klapp på skulderen om hun hadde skrevet en "modig" artikkel på bloggen sin om opplevelsen av det hele. Og ingen lov i landet er brutt.

 

Motsatt vei er det altså strafferamme på 21 og 15 år. Forskjellen er jo åpenbar i det det ikke er hans kropp til å bestemme over. Men han er altså da tiltalt for å ha "påført ekskjæresten betydelig skade". Blir leger som foreskriver dette abortmiddelet tiltalt i henhold til samme paragraf? Har hun fått "betydelig skade" rent fysisk? For meg høres det ut som bare den andre paragrafen som egentlig skulle kommet til anvendelse, "for å ha avbrutt et svangerskap under særdeles skjerpende omstendigheter og uten kvinnens samtykke." Men strafferammen er jeg igjen forvirret over. 15 år? Vel, i utgangspunktet har jeg ikke noe problem med det. Men satt i perspektiv risikerer han altså strengere straff enn de to kvinnelige øksemorderene som drepte en voksen mann mens han sov. Skal det liksom på noen planet kunne være mindre kriminelt? Det aborterte fosteret hadde jo i det minste vært lovlig å fjerne om kvinnen selv hadde valgt det. Skal man sidestille disse to forbrytelsene så aner jeg en ny debatt rundt abort.

 

Vel, uansett som sagt; håper han får den straffen han fortjener..

 

Når det gjelder skjønnhets, helse og kropps hysteri mot menn tenker jeg vi takler det greit. Vi er tross alt menn. Det er en grunn til at det heter "Mann deg opp!" og ikke "Kvinn deg opp!". :p Nei, men seriøst. Jeg skjønner det faktisk ikke. Ja, både David Beckham og Brad Pitt ser bedre ut enn meg. Men selv lifesize plakater av dem i boxershorts på bussholdeplassen legger jeg ikke merke til en gang. Det er bare en del av den medieskapte "hvite støyen" vi alle omringes av. Man får da et slags innebygd filter etter hvert? Eller er det bare meg som har uproporsjonalt god selvtillit? :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener folk om kjønnspoeng på universitetet?

- Nei.

 

Hva mener folk om lettere kvinnekrav i forsvaret?

- Nei.

 

Hva mener folk om, at kvinner får gratis HPV vaksine og ikke menn?

- Menn bør ikke få vaksinen gratis, men det bør heller ikke kvinner.

 

Hva mener folk om, at kvinner ofte får mildere rettsliger straffer enn menn, når det kommer til forbrytelser?

- Straffen skal utmåles etter det man har gjort. En kvinne skal ikke straffes mildere, en mulla skal ikke straffes hardere.

 

Hva mener folk om at 80% av selvmord er gjennomført av menn?

- Det er et sykdomstegn på samfunnet. Det blir lagt en langt større individuell byrde på gutter og menn, de skal klare seg selv, og kjempe den ensomme strid mot systemets feil som rammer dem. Det som rammer kvinner blir derimot i for stor grad sett på som systemfeil.

 

Hva mener folk om at flest gutter dropper ut av VGS ?

- Det er dumt gjort. Men når kvinner rammes, blir det sett på som en systemfeil, mens gutter bare må skjerpe seg. Tror nok det er en systemfeil som rammer gutter her også.

 

Hva mener folk om neglisjeringen av seksuelle overgrep mot gutter?

- Et overgrep er et overgrep, men det er vel fremdeles slik at gutter ønsker og setter større pris på seksuell oppmerksomhet enn kvinner? Eller er dagens menn femininisert ...

 

Hva mener folk om neglisjeringen av kroppsfokus mot menn?

- At stadig flere menn ikke takler dette i dag, tror jeg skyldes feminisering av mannen. Forresten, kvinner taklet også dette bedre før. Skyldes kanskje for mye TV-titting og mobil/nettsurfing, bort fra den virkelige verden. Realismen er på mange måter mer fraværende hos unge nå enn for få år siden.

 

Hva mener folk om at kvinnen i stor grad får omsorgsrett for barnet?

- At barnets beste må være avgjørende, og at kjønnskamp overhodet ikke skal tas hensyn til i vurderingen. Det er kvinnen som biologisk sett er best skikket til å gi omsorg. Barnets beste vil derfor i de fleste tilfeller være at mor får hovedomsorgen.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

Hva er folks tanker rundt denne saken?

Bør menn ha noen som helst reproduskjonsrettigheter?

 

 

Andre saker jeg har i minnet er følgende:

Hva mener folk om kjønnspoeng på universitetet?

Hva mener folk om lettere kvinnekrav i forsvaret?

Hva mener folk om, at kvinner får gratis HPV vaksine og ikke menn?

Hva mener folk om, at kvinner ofte får mildere rettsliger straffer enn menn, når det kommer til forbrytelser?

Hva mener folk om at 80% av selvmord er gjennomført av menn?

Hva mener folk om at flest gutter dropper ut av VGS ?

Hva mener folk om neglisjeringen av seksuelle overgrep mot gutter?

Hva mener folk om neglisjeringen av kroppsfokus mot menn?

Hva mener folk om at kvinnen i stor grad får omsorgsrett for barnet?

 

 

 

I min verden handler likestilling om like rettigheter - altså at ingen skal få særbehandlig basert på kjønn. Kjønnspoeng, mildere straffer for kvinner og at kvinnen i stor grad får omsorgsretten for barnet, er derfor det motsatte av likestilling. Dette hører ikke hjemme i et morderne samfunn.

 

Neglisjering av kroppsfokus mot menn, er mer en mediasak. Det er media som velger hva de ønsker å skrive om, og det er generelt de som har bidratt til et stort kroppsfokus. Dette føler jeg ikke har noe med likestilling å gjøre.

 

Neglisjering av seksuelle overgrep mot gutter, er kanskje en likestillingssak. Begge kjønn har sine egne personlige grenser hva angår seksualitet, og begges grenser skal respekteres. Dessverre er dette med seksuelle overgrep vanskelig for begge kjønn, siden alle har forskjellig oppfatning av hva de legger i ordet overgrep.

 

Selvmord og at flest gutter dropper ut av VGS, har ingenting med likestilling å gjøre, så sant ikke kvinner blir prioritert for å få hjelp til psykiske lidelser utelukkende fordi de er kvinner.

 

Lettere krav til kvinner i forsvaret er en uting. Man burde jobbe for å få det beste forsvaret, og ikke jobbe for at målet skal være 50-50 gutter og jenter. Dette mener jeg er en feiltolkning av hele likestillingsbegrepet. Det er ikke slik at vektbalansen overalt skal være 50-50 kvinner og menn. Jeg forstår ikke denne tankegangen.

 

Menn burde ikke ha reproduksjonsrettigheter, siden barnet er en del av kvinnens kropp. Det burde kanskje være en mulighet til at mannen ikke betaler like mye barnebidrag hvis han virkelig ikke ønsker barnet. Kanskje 25% reduksjon, eller noe sånt. Men dette er et litt vanskelig tema. Hvis man virkelig ikke ønsker barn, så får man påta seg ansvaret for å hindre at det skjer.

Lenke til kommentar

Med tanke på rettigheter rundt barn blir det hele veldig vanskelig. På den ene siden tenker jeg at barnets beste må være det viktige, samtidig som jeg synes at det å innrømme menn en rett til å fra si seg foreldreansvar, i god tid før fødselen mens abort fortsatt er mulig, er en forsvinnende liten og mild rettighet sammenlignet med at kvinnen tross alt bestemmer over liv og død. Paradoksalt nok kan en kvinne slippe unna med å lure en far til å forsørge et barn hele livet, og så nekte å fortelle barnet hvem som egentlig er faren, og mannen som har forsørget noen andres barn har ingen rett til kompensasjon. Samtidig står staten klar til å kreve inn penger på vegne av kvinner som har løyet om å gå på prevensjon.

 

Ellers synes jeg kvotering og kjønnspoeng er en uting, med mindre det er veldig viktige hensyn som taler for.

 

At kvinner får tilleggsvaksiner synes jeg er greit om det blir ansett å være det mest effektive fra de som driver med forskning på feltet.

 

Ellers er det påtagelig hvordan problemer for menn, som selvmord, mer eller mindre ties i hjel mens det at kvinner ser lettkledde pene kvinner i ukeblader, som de selv kjøper, og reklamer tilsynelatende er et enormt problem.

 

Mye av problemet rundt skjønnhetspress, være perfekt osv. er jo at kvinner selv prakker dette på hverandre og tar det på seg selv. Menn leser i liten grad blogger og ukeblader som forteller dem hvordan de skal være. Kvinner kaster penger etter kildene til dette presset, samtidig som mange kvinner klager på disse kildene.

 

Når det gjelder "trakassering" synes jeg en del bør "manne" seg opp. Det er ikke krise om noen flørter med deg eller kommer med en slibrig kommentar. Virkelig trakassering er selvfølgelig ikke greit, men i dag kan trakassering være hva som helst, og begrepet har mistet all mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den saken med abortmiddel er ganske uffen. Dog, det er et interessant spørsmål når man - enten vi vil det eller ikke - ender opp med å må ta juridisk standpunkt til hvorvidt abort er drap eller ikke.

 

Jentepoeng er når "nesten" faktisk skyter mann av hesten.

Lenke til kommentar

Bør menn ha noen som helst reproduskjonsrettigheter?

En mann bør ikke få lov til å tvinge en kvinne til å ta abort eller å bringe frem et barn. Velger derimot en kvinne å bringe frem et barn som mannen ikke ønsker å bringe frem, kan han også fraksrive seg alt ansvar for barnet og kvinnen har forsørgerplikt alene. Dette er ett av de tøffeste spørsmålene vi har i politikken, og vi kan bare velge blandt det beste av mange ikke-ideelle løsninger.

Hva mener folk om kjønnspoeng på universitetet?

Nei. På samme måte som at man ikke har hårfargepoeng eller fedmepoeng, bør man heller ikke ha kjønnspoeng. Hvilket kjønn man har er ikke relevant, søkerne er individer alle sammen.

Hva mener folk om lettere kvinnekrav i forsvaret?

Hva er viktigst? Å ha et forsvar bestående av 50% kvinner og 50% menn, eller et forsvar bestående av de individene som er best egnet til å forsvare landet, uavhengig av kjønn?

Hva mener folk om, at kvinner ofte får mildere rettsliger straffer enn menn, når det kommer til forbrytelser?

Likhet for loven betyr at både kvinner og menn skal behandles likt i juridiske sammenhenger.

Hva mener folk om at 80% av selvmord er gjennomført av menn?

Da sier jeg at det er 100% individer av individer som tar selvmord og vi må prøve å redusere tilfellene disse representerer mest mulig.

Hva mener folk om at flest gutter dropper ut av VGS ?

Da sier jeg at 100% av individene som dropper ut av videregående skole er individer, og at disse har rett til å gjøre dette.

Hva mener folk om neglisjeringen av seksuelle overgrep mot gutter?

Seksuelle overgrep mot gutter skal straffes, på lik linje som alle andre individ.

Hva mener folk om at kvinnen i stor grad får omsorgsrett for barnet?

Dersom en forelder ikke evner å sørge for en trygg oppdragelse av ens barn skal den fratas omsorgsretten uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar

Den saken med abortmiddel er ganske uffen.

 

Gi en kvinne en abortpille når hun nekter å ta abort selv om den potensielle barnefaren har vært helt klar på at han ikke vil ha barn så får man 6 år i fengsel og må betale 200 000 kr i oppreisning.

 

Torturer en mann i 41 år med konstant fysisk og psykisk vold og man slipper unna med 3 år.

 

 

 

Så hva er den utslagsgivende faktoren på dømmingen? Selvfølgelig som alltid kjønnet på gjerningspersonen og offeret.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du glemte å spørre om hva vi synes om kjønnskvotering i jobbsammenheng. Personlig synes jeg at all favorisering utifra kjønn er ren diskriminering, og at det støttes av staten er forkastelig.

At personer som jobber for likestilling kan forsvare tiltak som jobber direkte imot det de prøver å oppnå skjønner jeg bare ikke.

 

Den abortsaken var stygg, men det er ikke drap og jeg synes det blir feil å si at han har påført henne store nok skader til å gi han en så streng straff. At det fortjener straff er det ingen tvil om, men jeg synes at det blir for drøyt slik det er i dag. Om man skulle slå ihjel naboen så får man noen få år bak murene. Jeg klarer ikke se logikken der.

Endret av Simon86
Lenke til kommentar

Jeg fulgte med på et par reportasjer på kvinnedagen, og flere ganger hørte jeg folk si at "vi fortsatt har en lang vei å gå". Jeg klarte ikke å se om de mente at dette gjaldt Norge eller i andre land, for jeg kan forstå likestillingskampen utenfor Norge, mens den blir helt irrelevant for meg her til lands siden jeg ikke ser de gjenværende målene.

 

For etter min oppfatning er så er det ingen som har så gode forutsetninger for fremtiden som dagens kvinner her i Norge.

 

Tar jeg helt feil når jeg sier at kvinner i bunn og grunn vinner på de fleste områdene i samfunnet vårt, og at vi i stor grad har nådd målet om likestilling her til lands?

Lenke til kommentar

Hva er folks tanker rundt denne saken?

Bør menn ha noen som helst reproduskjonsrettigheter?

- nei

Hva mener folk om kjønnspoeng på universitetet?

- Eg likar ikkje det.

Hva mener folk om lettere kvinnekrav i forsvaret?

- Burde vere like krav.

Hva mener folk om, at kvinner får gratis HPV vaksine og ikke menn?

- Er ikkje sikker på kva HPV er så, ingen komentar.
Hva mener folk om, at kvinner ofte får mildere rettsliger straffer enn menn, når det kommer til forbrytelser?

- Burde vere like straffer.

Hva mener folk om at 80% av selvmord er gjennomført av menn?

- Synd det?

Hva mener folk om at flest gutter dropper ut av VGS ?

- Skulen er for teoretisk.

Hva mener folk om neglisjeringen av seksuelle overgrep mot gutter?

- Burde gjerast noko med det.

Hva mener folk om neglisjeringen av kroppsfokus mot menn?

- Har eg ikkje opplevd.

Hva mener folk om at kvinnen i stor grad får omsorgsrett for barnet?

- Burde ikkje vere automatisk at kvinna får det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...