Gå til innhold

Få NAV til å betale deler av lønn til arbeidsgiver.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er utdannet elektriker, men er uten lappen fram til i sommer, på grunn av ruspåvirket kjøring. Å finne seg jobb som elektriker uten lappen er dessverre ikke det enkleste her i verden. Men om jeg kunne fått NAV til å betale la oss si halve lønnen til arbeidsgiver fram til i sommer (2-3 mnd), så hadde det sikkert vært muligheter for å få ordnet meg jobb. Er dette noe NAV kan/bruker å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Er utdannet elektriker, men er uten lappen fram til i sommer, på grunn av ruspåvirket kjøring. Å finne seg jobb som elektriker uten lappen er dessverre ikke det enkleste her i verden. Men om jeg kunne fått NAV til å betale la oss si halve lønnen til arbeidsgiver fram til i sommer (2-3 mnd), så hadde det sikkert vært muligheter for å få ordnet meg jobb. Er dette noe NAV kan/bruker å gjøre?

 

Innledningsvis: Hvorvidt NAV utbetaler penger i en sånn sak vet jeg aldeles ingen ting om.

 

Men utrolig provoserende hvis fyllekjørere skal få subsidiert lønn. At du i det hele tatt har frekkheten til å tenke tanken. Ta deg en annen jobb så lenge, ta konsekvenser av idiotisk oppførsel. At folk i Norge i dag forventer at staten skal rydde opp for egen dumskap.

 

For et provoserende innlegg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei.

 

Er utdannet elektriker, men er uten lappen fram til i sommer, på grunn av ruspåvirket kjøring. Å finne seg jobb som elektriker uten lappen er dessverre ikke det enkleste her i verden. Men om jeg kunne fått NAV til å betale la oss si halve lønnen til arbeidsgiver fram til i sommer (2-3 mnd), så hadde det sikkert vært muligheter for å få ordnet meg jobb. Er dette noe NAV kan/bruker å gjøre?

Dette gjøres for folk som er utenfor arbeidslivet på grunn av sykdom, ikke for folk som er utenfor arbeidslivet fordi de driter seg ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Av egen erfaring (fra å være arbeidsledig over lengre tid) var jeg uheldigvis innom NAV systemet lenger enn øsnket.

Fikk opplyst av saksbehanlder (etter ca 1 år på NAV grunnet vanskelig å finne jobb) at NAV kunne være villige til å betale noe av lønnen min hos en arbeidsgiver, og at det var noe jeg kunne "tilby" på et jobb intervju for å hjelpe meg å finne en jobb.

Så det finnes muligheter for dette i systemet.

 

Men det sagt så er det sikkert saksbehandler som må vurdere dette, og da blir det på enkelt tilfeller. Det finnes ikke noen fasit svar på dette og eneste måten å finne ut er å gå direkte til NAV og høre.

Lenke til kommentar

Eg har litt problemer med å sjå korleis subsidiert lønn vil gjere det lettare å få seg jobb som elektrikar, er ikkje grunnen til at det er vanskelig å få seg jobb utan sertifikat at dei fleste arbeidsoppgåvene krever at du kan kjøyre tjenestebilen?

 

At arbeidsgiver berre betaler "halv" lønn til deg vil vell ikkje fikse det problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har litt problemer med å sjå korleis subsidiert lønn vil gjere det lettare å få seg jobb som elektrikar, er ikkje grunnen til at det er vanskelig å få seg jobb utan sertifikat at dei fleste arbeidsoppgåvene krever at du kan kjøyre tjenestebilen?

 

At arbeidsgiver berre betaler "halv" lønn til deg vil vell ikkje fikse det problemet?

 

Samme tenker jeg, hva skal NAV kronene gå til? Privat sjåfør?

 

Det er forøvrig mange stillinger som elektriker som ikke trenger sertifikat. Feks i industrien.

Lenke til kommentar

Eg trur at det er meir matnyttig, og sikkert langt meir realistisk også å søke litt andre jobbar i tillegg.

 

Om du får deg ein jobb f.eks. hos ein elektroforhandler no medan du er utan lappen så vil det sjå mykje betre ut på CVen enn at du går arbeidsledig. I alle fall tar det seg dårlig ut når framtidig arbeidsgiver lurer på kvifor du var arbeidsledig i denne perioda og du må fortelle at det var fordi du mista lappen etter fyllekjøyring.

Då er det langt betre å vise til at du jobba hos elkjøp ei periode som du kan bortforklare med at du ville prøve noke nytt, skaffe deg kundebehandlingserfaring, osv.

 

Som sagt så vil ikkje støtte frå NAV hjelpe deg så lenge du søker på jobbar der arbeidsgiver ønsker arbeidstakarar med sertifikat.

 

Så sjølv om du er utdanna elektrikkar så kan du godt søke på andre ufaglærte jobbar berre for å få deg ein jobb.

Lenke til kommentar

Eg har litt problemer med å sjå korleis subsidiert lønn vil gjere det lettare å få seg jobb som elektrikar, er ikkje grunnen til at det er vanskelig å få seg jobb utan sertifikat at dei fleste arbeidsoppgåvene krever at du kan kjøyre tjenestebilen?

 

At arbeidsgiver berre betaler "halv" lønn til deg vil vell ikkje fikse det problemet?

Kan ta lappen tilbake i sommer, så er snakk om midlertidig. Man kan nok fint være en ressurs uten lappen, men da er man jo avhengig av å sitte på noen andre, og det begrenser jo mye når man ikke kan kjøre selv.

Lenke til kommentar

Eg trur at det er meir matnyttig, og sikkert langt meir realistisk også å søke litt andre jobbar i tillegg.

 

Om du får deg ein jobb f.eks. hos ein elektroforhandler no medan du er utan lappen så vil det sjå mykje betre ut på CVen enn at du går arbeidsledig. I alle fall tar det seg dårlig ut når framtidig arbeidsgiver lurer på kvifor du var arbeidsledig i denne perioda og du må fortelle at det var fordi du mista lappen etter fyllekjøyring.

Då er det langt betre å vise til at du jobba hos elkjøp ei periode som du kan bortforklare med at du ville prøve noke nytt, skaffe deg kundebehandlingserfaring, osv.

 

Som sagt så vil ikkje støtte frå NAV hjelpe deg så lenge du søker på jobbar der arbeidsgiver ønsker arbeidstakarar med sertifikat.

 

Så sjølv om du er utdanna elektrikkar så kan du godt søke på andre ufaglærte jobbar berre for å få deg ein jobb.

 

Har funnet meg en jobb faktisk. Som vikar i skole/barnehage, så nå jobber jeg som det inntil videre. Enig i at å gå arbeidsløs ikke ser så veldig bra ut.

 

Men, tror det skal ordne seg. For min del (som nyutdannet automatiker), så er egentlig det viktigste å få erfaring, så tenkte å spørre om jeg kan få en praksisplass to ganger i uken eller noe slikt.

 

Skal forsåvidt også snakke med politiet om de kan gi meg lappen tilbake, men tviler på at de går med på det.

Endret av Shi
Lenke til kommentar

Har funnet meg en jobb faktisk. Som vikar i skole/barnehage, så nå jobber jeg som det inntil videre. Enig i at å gå arbeidsløs ikke ser så veldig bra ut.

 

 

Men, tror det skal ordne seg. For min del (som nyutdannet automatiker), så er egentlig det viktigste å få erfaring, så tenkte å spørre om jeg kan få en praksisplass to ganger i uken eller noe slikt.

 

Skal forsåvidt også snakke med politiet om de kan gi meg lappen tilbake, men tviler på at de går med på det.

 

 

Det var bra, ein slik jobb kan du jo også heilt fint forklare på neste jobbintervju at du ønska å få jobbe litt med barn og unge før du starta å fokusere på karrieren. Det vil også være til stor hjelp at du har ei skikkelig referanse når du skal søke den fyrste skikkelige jobben.

 

Du kan søke om å få tilbake lappen tidligare, men lista blir vanligvis lagt høgt. Uansett så skader det ikkje å prøve.

Sidan du mest sannsynleg ikkje kan vise til at det går hardt utover andre at du ikkje har lappen (har barn som må kjøyrast langt til skule, sjuke slektningar som er avhengig av at nokon kan kjøyre dei til legetimar, osv) så bør/må du vise til andre tungtvegande grunnar. Her vil det nok då være mest hensiktsmessig å vise til at straffa svir ekstra mykje for deg fordi du er i ei etableringsfase der du har større behov for bil enn andre voksne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...