Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Røyk ved fyring i strømløs hytte


Anbefalte innlegg

Har hatt et årelangt problem på hytta med at røyk fra vedovnen velter ut i rommet istedenfor å gå opp gjennom pipa.

 

Så vidt jeg kan se kommer røyken kun ut gjennom ovnsdøra når jeg skal fyre eller legge inn mer ved. Da blir det raskt tett med røyk i hytta og dårlig sikt. Det blir litt bedre etter 4-5 timer med fyring, men aldri helt bra. Det går et rør fra vedovnen inn i pipa, som er murt over peisen og som hytta er bygget rundt. Vedovnen er ca 60 år gammel, av den lange, rektangulære sorten med døra på kortsiden.

 

En kamerat på hytta noen kilometer unna har ikke dette problemet, og kan fyre med åpen ovnsdør fra starten av. Annen vedovn riktignok, og med et 'piperør' vertikalt opp gjennom taket.

 

Er det noen som vet hva som kan være årsaken til at røyken ikke går opp i pipa på hytta mi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Du har fått et par gode tips, sjekk dette.

 

Dette høres ut til å være et klasisk problem, dårlig trekk i pipa. På hytter, spessielt de små og lave, er det også en lav pipe. Lave pipeløp, gir dårlig "skorsteinseffekt", d.v.s. oppdrift i pipa. Så på lave piper, er det hele mer marginalt.

 

  1. Men for å få oppdrift, er første betingelse at pipeløpet er åpnent! Sjekk pipeløpet, kanskje det er fullt av bek. Brannfare!
  2. Dernest må rommet få "tilluft" (luft inn i hytta), normalt via en ventil. I mange gamle hytter, er det ikke montert ventiler og om de er montert, er det noen "duster" som stenger dem. Skal du fyre moderat i en liten vedovn, bør du som et minimum ha en ventil på 4" x 4" (100 x 100 mm), som er åpen! Fordel om ventilen er større, spessielt ved luftkrevende ovner. Noen gamle hytter er så utette, at ovner fungerer ok., uten ventil. Men, sjelden bra.

Da problemet har vært over flere år (kanskje fra den bele byggd), har jeg mest tro på manglen av "tilluft". Men pipeløpet bør sjekkes hvert år, hvis det årlig blir fyrt en del i ovnen. Disse pipene kan du feie selv, hvis de ikke er med i en kommunal ordning. Er hytta gammel, er det en fordel å få en inspeksjon av pipe og ovn. Brann- og feiervesenet gjør jobben.

 

Det er flere "ting" som kan påvirke trekken i ei pipe, men sjekk opp foranstående først.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Mulig litt for dumt, men det er ikke nevnt så: Påse at pipespjelet står i riktig posisjon.

 

Ellers så kan trekken i pipa avhenge av hvilken side av mønet pipa er og hvordan de lokale vindforholdene er.

 

TU.no:

TIPS FOR VEDFYRING

Hvordan oppnår du optimal trekk og riktig fyring i vedovnen?

Vi spør seniorforsker Øyvind Skreiberg i Sintef Energi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ingen heksekunst å feie pipa, jeg feide for første gang på hytta i sommer og det tok maks 15 minutter. Feieutstyr får du for noen hundrelapper på Clas. Sikkert en fordel å demontere røret fra vedovnen til pipa også, om du ikke kommer til skikkelig med en børste. Det finnes ildfast lim på sprøyte som gjør remontering veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!!

 

Jeg har ikke klart å finne ut når pipa ble feiet. Taket har asbestplater så ingen tør å gå der oppe lenger.

 

Som nevnt deler ovnen pipa med peisen. Det går relativt greit å fyre i peisen, derfor har jeg ikke mistenkt pipa for å være tett. Men jeg skal undersøke røret fra ovnen til pipa.

 

Det finnes en ventil(?) under takets høyeste punkt, hvor røyken sakte siger ut hvis jeg ikke åpner vinduer og dører. Jeg skal se om jeg kan få åpnet denne mer. Da forsvinner vel varmen raskere og?

 

De andre brukerne av hytta hevder at løsningen på problemet er bare å fyre i peisen i noen timer før man fyrer i vedovnen. Det har ikke vært vellykket for meg og jeg synes heller ikke det bør være slik...

 

Noen har spekulert i om vedovnen er for stor i forhold til hytta. Er det noe hold i dette? Det er ikke akkurat noen liten vedovn...

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke klart å finne ut når pipa ble feiet. Taket har asbestplater så ingen tør å gå der oppe lenger.

 

Som nevnt deler ovnen pipa med peisen. Det går relativt greit å fyre i peisen, derfor har jeg ikke mistenkt pipa for å være tett. Men jeg skal undersøke røret fra ovnen til pipa.

 

Hvis du ikke vet når pipa ble feid, er det nok på tide. :) Du nevner asbestplater, som grunn til at dere ikke har vært på taket. Anntar det er de grå bølgede Etternittplatene da. De er til å gå på :), selv om det sikkert er på tide å bytte dem ut. Og ja, det er asbet i dem og det er strenge krav til demontering og frakt til deponi. Gamle Etternittplater blir slitt av vær, vind, snø, o.l og mister sin tette overflate gradvis. Og da går forfallet raskere, platene blir gjennomtrekt av vann, fryser til (varme/kulde - mange ganger pr sesong) og dette fører nok til at platene gradvis sprekker og blir utette. Men å feie pipa er viktigere, enn å hindre en vannlekasje. Bek i pipa, er værre enn sot og dårrlig trekk. Pipebrann - er det værste!

 

Jeg fikk ikke med meg, at pipa også hadde en peis, til tross for innlegget til Simen1. (Trodde kun det var noe unøyaktig beskrivelse av deg). Og av nye opplysninger du nå gir, kan det hende dette er det største problemet angående manglende trekk i pipa, når du bruker vedovnen. Varmt rom og varmt pipeløp, er gunstig for oppdriften. Så, kanskje Simen1 har rett. :) Sjekk at spjeldet til peisen er lukket (og tetter bra), når du KUN skal fyre i vedovnen.

 

Ventil i toppen av av mønet (takets høyeste punkt), er ikke gunstig for til-luft. Den er bedre for ut-luft. Kan være en ide å montere en ventil øverst på langveggen (oppunder utv. gesims), men helst litt unna der en sitter. Ventilen bør helt være på en "le-side" med tanke på kraftig vind. Eller helst montere en ventil, på hver side av hytta. Da kan en veksle, etter vindretning.

 

Hvis det ikke er åpnet peis spjeld, som er problemet, kan det også være utettheter i ovn (bl.a. oppsprukket ovnskitt, som er ordinært vedlikehold), skape problemer. (Samme med ovnsdør paktning, som må byttes ved behov). Utettheter kan også være i rør overføringer og inntak i pipa. Luftlekasjer (unntatt kontrollert luft), er en uting.

 

Det kan være problemer med en for stor ovn, i en liten hytte. Men, problemet er normalt motsatt av ditt problem. Men tørr ved og riktig opptennings metode, kan ha stor betydning for å få "kald luft" ut av pipeløpet. Enkelt fortalt - god varme/brenne godt, de første 3 - 5 min. Mye papir, eller opptenningsbriketter og begynn med fliser av forskjelig størrelse, minst under. Og ikke vær for raskt til å gå over på gorv ved. Øk fra spikkede-/teljede fliser, til gradvis grovere ved. Ovnen må være god og varm, ha bra med glør under, før en går over til noe grovere vedkubber. Det er her mange feiler. Men med en ny ovn, eller på et nytt sted, må en prøve seg litt frem. Fokus på ovnen! Og lykkje til. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Rør fra ovn inn i pipa ca 2m over gulvet. Pipa er av mur, røret er av metall(?). Pipa er åpen fra både peis og ovn. Det kommer ikke røyk ned i peisen når jeg fyrer i ovnen. Det er kun når jeg åpner døra til ovnen at hytta blir røyklagt. Og røyken kommer da ut gjennom den åpne døra.

Endret av fototor
Lenke til kommentar

Rør fra ovn inn i pipa ca 2m over gulvet. Pipa er av mur, røret er av metall(?). Pipa er åpen fra både peis og ovn. Det kommer ikke røyk ned i peisen når jeg fyrer i ovnen. Det er kun når jeg åpner døra til ovnen at hytta blir røyklagt. Og røyken kommer da ut gjennom den åpne døra.

Hvis ikke det er spjeld (som går ann å lukke) i peisen, er det "falsk luft" inne i bildet her. Dårlig konstruksjon. Da forstår jeg bedre, hvorfor det er en fordel å fyre i peisen først. Men, da blir trekken så marginal, at kun et lavtrykk ute, kan føre til nedslag av røyk, spessielt når du åpner ovnsdøra.

Lenke til kommentar

Spjeldet stenger ett av stålrørene som går mellom pipe og ovn. Nå vet jeg ikke hvordan peisen din er bygget, men hvis det er en frittstående variant har du nok et rør med et rør med spjeld der også. Hvis pipe og peis er murt sammen finnes det nok et spjeld oppe i den murte peisen. Selve spjeldet er inni røret og styres ofte av et T-håndtak på utsiden av røret/peistoppen. Når håndtaket står i samme retning som røret er spjeldet åpent. Når det står på tvers av røret er det stengt.

 

Steng spjeldet til det ildstedet som ikke er i bruk. Da får du trekken gjennom det ildstedet som er i bruk, ren og effektiv fyring og ikke røyk ut i rommet. I hvert fall i teorien.

 

86393_Helmin_AS__150mm_Peisr_r_m_Spjeld_93155_Helmin_AS_Sensotherm_Peisr_r___150

pauline2.jpg

 

Etter å ha googlet etter bilder ser jeg at det er mange ildsteder uten synlig spjeld, muligens uten skjult spjeld også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så egentlig burde ikke peis og ovn dele samme pipe?

 

Et spjeld vil kanskje hjelpe, men kan ikke huske å ha sett det på hytta.

Stenger man spjeldet i peisen vil man ikke kunne fyre i peisen. Er det slik spjeld fungerer?

Det er ikke noe problem å ha flere enheter tilkoblet et pipeløp.

 

Du ser normalt ikke et spjeld, hvis du ikke vet hva det er og hvor du skal se. :) Dette kommer også litt ann på hvor gammel hytta er. Er det ei gammel hytte, kan det være en "åpen" murt peis, uten spjeld. Men i de tilfellene, burde det ikke vært ettermontert en vedovn. Disse peisene er murt etter prinsippet, om en gammeldags grue.

 

Det ble også murt en del peiser, hvor det ble laget et inv. spjeld. Etterhvert kunne en kjøpe dette ferdig, som ei stålramme, med luke og en hendel i nedkant. Div versjoner. Da må du se nedenfra (illstedet) og opp i peisen, da skal du kunne se om det er et spjeld og da ser du nok også en hendel. Normalt er det regulerings muligheter på spjeldene. (Og en fordel å bruke disse aktivt, ved behov). (En åpen peis, trekker veldig mye varmluft fra rommet)

 

Senere er det kommet div. versjoner av peisinsatser, som en murte rundt. Noen få har et inv. spjeld. Men de fleste var konstruert for utvendig hendel av spjeldet. Nederste bildet til Simen1, viser en slik hendel.

 

Det siste er at en kan kjøpe en hel enhet, brennkammer, med spjeld og nødvendige tilkoblinger. Men, de er i prinsippet en peisovn.

 

Til ditt spørsmål: Ja, en stenger spjeldet helt, hvis det ikke er glør i peisen. Er det noe glør, lukker en spjeldet nesten igjen. Med lukket spjeld, trekker all luft kun via vedovnen og du får god/bedre trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...