Gå til innhold

[Løst] Tips til valg av vidvinkel linse


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å skaffe meg en ny linse og tenkte en vidvinkel linse kunne hvert artig. Jeg tenker å bruke den til litt av hvert, slik som gatefoto og landskaps bilder. Jeg vil helst ikke gå så mye over 3000kr. Jeg er også åpen for å kjøpe brukt om det er noe å spare på det :).

 

Her er linsene jeg har sett litt frem og tilbake på til nå:

  • Samyang/Vivitar/Falcon/Rokinon/Walimex/Bower/Opteka/Polar MF 14/2.8 IF UMC (etter hva har forstått så er alle disse like unntatt merke? Er også dette jeg lener meg mest mot nå)
  • Samyang MF 8/3.5 Fisheye CS II (ja vet at dette ikke helt er en vidvinkel, men vurderer den selvom da jeg har hørt at det går ann å korrigere litt av "bøyningen" i programvare?)
  • Sigma 10-20/f4,0-5.6 EX DC

Hvilken av disse tenker dere er det beste valget? Jeg er også åpen for flere forslag hvis dere har noen :)? Eller noen andre råd?

 

Kameraet mitt er et sony a77.

 

Takk på forhånd! :)

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samyang 14mm er fullformat, og litt for begrensende da den er fast, og ikke hverken veldig vid, eller 'smal' på crop-sensor som du har.

 

Samyang 8mm er litt for mye av det gode: ekstremt vid, og veldig mye distorsjon. Skal hvert eneste bilde fikses i PP, så blir det fort kjedelig, og som sagt så er den altfor vid til allround vidvinkel bruk. Jeg har den, men kjøpte ikke den før jeg hadde hatt vanlig vidvinkelzoom lenge.

 

Sigma 10-20mm er et veldig bra objektiv! Skarpt, og med fleksibelt zoomområde. Jeg har den også, og anbefales absolutt til deg!

 

Unngå Tamron 10-24! Den har jeg hatt, og den suger på skarphet, til og med i senter av bildet.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samyang 14mm er fullformat, og litt for begrensende da den er fast, og ikke hverken veldig vid, eller 'smal'.

 

Samyang 8mm er litt for mye av det gode: ekstremt vid, og veldig mye distorsjon. Skal hvert eneste bilde fikses i PP, så blir det fort kjedelig, og som sagt så er den altfor vid til allround vidvinkel bruk. Jeg har den, men kjøpte ikke den før jeg hadde hatt vanlig vidvinkelzoom lenge.

 

Sigma 10-20mm er et veldig bra objektiv! Skarpt, og med fleksibelt zoomområde. Jeg har den også, og anbefales absolutt til deg!

Takk for raskt svar!

 

Er egentlig klar over det du sier. Har gått litt frem og tilbake på Samyang 14mm, vet du om noen bra test bilder på aps-c med denne? Samyang 8mm virker litt fristene rett og slett pga prisen :).

 

Så en test av sigma 10-20 og det virket som at den ikke var bra. Den var tydeligvis ikke så skarp på 10mm. Det var også litt dumt at den starter på f4.0 og du egentlig måtte opp på 5.6 får å få noe skarpt.

 

Men jeg får følge rådet ditt å lese litt mer om sigma-en da :). Er det noen andre linser jeg kunne sett på?

Lenke til kommentar

Har også Sigma 10-20 mm f/4-5,6 og det er nok lysstyrken som er eit lite minus med den, ellers er den god.

Sigma har også 10-20 mm f/3,5 (fast), men skal du ha den for kr 3000 må du nok på bruktmarknaden.

Sjekk også Tokina 11-16 mm! Den har fast f/2,8 og har fått mykje skryt!

Lenke til kommentar

Takk for alle tips!

 

Har sett litt rundt på diverse bruktmarked nå, men er ikke lett å finne noe med a-mount til en god pris :/. Fant Samyang 14mm til 2000 kan det være en god deal?

 

God pris det! Men som sagt, faller litt mellom to stoler på APS-C...

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for alle innspill hittil!

Etter enda litt research har jeg nå kommet frem til følgende linser (har sett på alle dere har tipset om i tråden, og mange av dem så veldig bra ut, men fant ikke alle til en rimelig nok pris :/):

 

  • Samyang 14mm kr 2000 (brukt, kanskje eg kan få prutet den enda litt ned :)?)
  • Sigma 10-20 4-5,6 kr 2000 (brukt, tror jeg kan prute denne ned til ihvertfall 1500? evt 2700 ny)
  • Sony dt 16-50/2,8 SSM kr 2400 (brukt, er vel ikke helt vindvinkel men tar nå den med selvom...kanskje en kan få prutet enda litt til på denne?)
  • Samyang 8mm CS II kr 1600 (ny, litt fristende med tanke på den brede vinkelen og prisen :))

Har også vurdert å kjøpe sigma 18-35 art i fremtiden(veldig fristende), men denne blir dessverre for dyr nå...

 

Noen innspill? Får jeg sigma 10-20 eller Samyang ned til ca 1500 kr, så kunne jeg jo også skaffet Samyang 8mm og fortsatt ligget på ca 3000 kr :). Hva tenker dere er lurt?

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar

Gatefoto blir sjelden bra med fisheye eller ukorrigert "rettegnende" vidvinkel. Landskaps-sjangeren er mye mer tilgivende for fortegninger.

 

Personlig synes jeg at zoom ikke spiller noen rolle. Tamron 10-24 og Sigma 10-20 som jeg har hatt sto begge stort sett på videste vinkel hele tiden. Jeg synes heller ikke autofokus spiller noen rolle. Etter å ha hatt Samyang 8mm en stund liker jeg den hittil best av de tre. Jeg har tatt litt gatefoto med den og synes det går greit å korrigere de gangene jeg tar gatefoto. Fisheye-fortegningen jo litt smak og behag som kan variere fra motiv til motiv.

 

Har du et objektiv som starter på 18mm fra før så synes jeg 14mm blir alt for nært. 8mm kan beskjæres til tilsvarende 10 - 12 - 14 mm om du ønsker det, men kjøper du en 14mm er den reverse prosessen umulig.

 

Samyang har en 10mm f/2,8til A mount også, men den koster rundt 4500 kr.

 

PS. Hvis Sony fortsetter med A-mount og du vurderer et framtidig fullformat fra de, så ikke kjøp Samyang 8mm CS versjon I. Den har ikke avtagbar solblender og gir ikke mening på fullformat. II-versjonen har avtagbar solblender og gir full sirkel fisheye på fullformat. Noe a la Sigma sin 4,5mm på APS-C. Begge deler (4,5mm på APS-C og 8mm på FF) er drøyt vidt, men det hadde vært gøy å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

 

Hvis jeg bestemmer meg for å gå for samyang 8mm og et annet hvis jeg kan få begge til en rimelig penge (vil fortsatt holde meg til rundt 3000 kr som budsjett). Ville dere ha valgt sigma 10-20 eller noe slikt som samyang 14mm til andre linse? (er også åpen for andre forslag til to rimelige objetiver som kan utfylle hverandre i denne klassen :))

 

Og ja viste samyang var full manuell, men leser og tenker dette ikke er for stort problem om bildekvaliteten er god :).

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar

Da ville jeg valgt Samyang 8mm + Sigma 10-20mm fordi den er videre enn 14-millimeteren. En rettegnende + en fisheye er også kjekt å ha.

 

Personlig mener jeg det er litt overkill å ha to ultravide objektiver for vanlig hobbyfoto siden de overlapper hverandres bruksområde ganske mye.

 

Mitt tips: Kjøp en av de og bruk resten av budsjettet på grottetur. Bruk god tid og ta med stativ og flere lyskilder. Grotter er ypperlige for ultravidvinkel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da ville jeg valgt Samyang 8mm + Sigma 10-20mm fordi den er videre enn 14-millimeteren. En rettegnende + en fisheye er også kjekt å ha.

 

Personlig mener jeg det er litt overkill å ha to ultravide objektiver for vanlig hobbyfoto siden de overlapper hverandres bruksområde ganske mye.

 

Mitt tips: Kjøp en av de og bruk resten av budsjettet på grottetur. Bruk god tid og ta med stativ og flere lyskilder. Grotter er ypperlige for ultravidvinkel.

Hehe, ser absolutt poenget ditt blir vel litt mye av det gode med to av samme sort... Hva mener du med "En rettegnende + en fisheye "?

 

Det skal ikke være lett... Hvis jeg skal ha 'en vidvinkel er da sigma 10-20 kanskje det beste da? :)

 

Ser forresten en som selger minolta 35mm brukt til 1000kr er dette en god linse til en god pris? (virket jo ganske rimelig) Tenker da på dette som 35mm og ikke vidvinkel

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar

Vet du ikke helt hva du vil ha kan en Sigma 10-20 være en bra start. Sigma 8-16 får litt bedre kritikker, men er dyrere og en mer ekstrem vidvinkel.

 

Sigma 18-35 F1.8 og Sony dt 16-50/2,8 SSM ser jeg ikke helt poenget med hvis det er mer vidvinkel du er på jakt etter. Har du en standardzoom fra før er dette området (ca) dekket allerede og du får bedre lysstyrke og litt bedre optiske egenskaper, men ikke vesentlig mer vidvinkel.

 

Velger du 10-20 kan du bruke den en stund, se om den er vid nok - eller kanskje for vid. Med litt flaks er den akkurat passe, ellers bytter du den ut og finner du noe mer egnet når du vet mer hva du vil ha.

Lenke til kommentar

Hehe, ser absolutt poenget ditt blir vel litt mye av det gode med to av samme sort... Hva mener du med "En rettegnende + en fisheye "?

Ultravidvinkler deles inn i to typer. Fiskeøye og rettegnende (fisheye og rectilinear på fremmedspråk). Forskjellen er hvordan bildet fordreies av den veldig vide vinkelen. De enkleste, billigste og ofte skarpeste er fisheye som gjør at rette linjer i bildet blir buede. Rettegnende gir rette linjer og det tar seg som regel bedre ut for arkitektur, gatefoto, boligfoto og sånt.

 

post-3851-1272186059,8774.jpg

 

83912212.t7k31kfV.jpg

 

Curvilinear-vs-Rectilinear-Lens.jpg

 

defishing.jpg

 

Som nevnt lengre opp her, det er bedre å konvertere et fisheyebilde til rettegnende enn omvendt. Mer info om konvertering her og her. Med andre ord lett å bruke Samyang 8mm og prosessere frem bilder som tilsvarer de fra Sigma 10-20mm, men umulig å gjøre motsatt.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

God ide å ta en sammenligning av fisheye og 'vanlig' vidvinkel nå :hmm:

Jeg husker vi hadde en vidvinkel-diskusjon her for mange år siden, og da var det mange som ikke visste forskjellen (meg selv inkludert)

 

Legg merke til at på landskap kan man slippe unna uten å korrigere fisheyebilder, så lenge man passer på å enten ikke ha noen rette linjer med i bildet (iallefall ikke linjer som man vet skal være rette) og/eller sørger for å ha horisonten midt i bildet!

Der bli både vertikale og horisontale linjer rette nemlig :)

Det ser du tydelig på de nederste eksempelbildene; ingen synlig distorsjon på det bildet, bortsett fra horisonten, som kunne vært rett ved å heve kamera litt.

Grunnen til at landskapsbilder er så tilgivende på fisheye, er jo fordi man ikke vet hvordan det egentlig så ut ;)

Lenke til kommentar

Takk for super sammenligning!

 

Leste gjennom denne testen her: http://www.thephoblographer.com/2012/01/18/review-rokinon-8mm-f3-5-fisheye-for-nikon/#.VQWvII6G8ZO Den ser jo ut til å være ganske så bra :), men ser han sier at den ikke alltid er så lett å få fokusert riktig med?

 

Syns det er vanskelig å bestemme meg helt, så lurte nå på om det er mulig å fått prøvd den litt selv for å se hvordan den er i bruk :). Noen som har erfaring med å prøve ut linser hos japanfoto, og hvor lett det er å få pengene tilbake hvis du ikke er helt fornøyd med resultatet :p? Ser de skal ha 14 dagers åpent kjøp ihvertfall...

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...